Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges bästa konserter inom klassisk musik, nutida musik, jazz, folk- och världsmusik.
Ett avsnitt från P2 Live
Hur låter ett besök på en konstutställning?
Fre 22 nov 2013 kl 19:03
Här finns inget ljud
Här finns inget ljud. Det kan bero på att ljudet innehöll t.ex. upphovsrättsskyddad musik och endast låg kvar i 30 dagar.
Precis så här, menade den ryske tonsättaren Modest Musorgskij. Pianosviten "Tavlor på en utställning" skrev han efter att ha sett en utställning med den ryske konstnären Viktor Hartmann 1874. Sviten illustrerar... hela besöket: tio olika tavlor (se några av dem i bildspelet ovan), och promenaderna mellan dem. Sveriges Radios Symfoniorkester uppför Maurice Ravels orkesterversion av Musorgskijs svit, under dirigent Lionel Bringuier.

Ur Berwaldhallens programtidning:

Henri de Régniers citat "den sockerljuva och ständigt förnyade lusten från ett meningslöst arbete" är Maurice Ravels överskrift på hans Valses nobles et sentimentales. Styckena skrevs ursprungligen för piano, troligen som förströelse under arbetet med baletten Daphnis et Chloé 1911. De är inspirerade av Franz Schuberts valser från 1825 men klingar mera som en fransk variant av Johann Strauss valser. På begäran av den berömda ryska ballerinan Natascha Trouchanova sammanställde Ravel en balett på orkestertranskriptionen av verket, vilken fick namnet Adélaïde ou le langage des fleurs. Ravel var mycket road av balett och gick in med liv och lust i alla delar av produktionen. I sångcykeln Chantefleur et chantefables återvände den i år 100-årsjubilerande Witold Lutosławski till den franska traditionen som han beundrade så mycket. Ravels musik låg honom varmt om hjärtat. Verket är också ett senkommet eko av de miniatyrer han skrev för barn på 40- och 50-talet. Texterna hittade han bland poeten Robert Desnos charmiga nonsensverser om flora och fauna men de innehåller som alla fabler en sensmoral. Efter att ha varit i Gestapos klor under kriget gavs texterna ut postumt efter Desnos död. Likt Ravel var Lutosławski en virtuos orkesterbehandlare och ett helt livs erfarenhet uttrycks i dessa delikata sånger.

Maurice Ravel behärskade orkestern skickligt – nästan som en maskin – detta fick Stravinsky att kalla honom ”en schweizisk urmakare”. Kanske är det denna skicklighet som gör att Ravels orkestrering av Tavlor på en utställning är den mest framförda trots att det finns ett 20-tal till att välja mellan. Till en början tänkte sig Ravel att kraftigt arrangera om verket men beslöt sig tillslut att inte göra alltför stor åverkan på Musorgskijs original. Ravel leker istället mästerligt med de olika instrumentgruppernas kolorering.

Modest Musorgskij skrev verket ursprungligen för piano över sin vän konstnären Victor Hartmann som gått bort i alltför tidig ålder. Av fyrahundra tavlor valde han ut tio, några av dem ägde han själv. erket är uppbyggt som en vandring på ett galleri där man promenerar mellan konstverken. ”Varför ska en hund, häst eller råtta få leva när skapelser som Hartmann måste dö?” klagade Musorgskij. Verket blev högst personligt men kom enligt många till sin fulla rätt först i Ravels orkestrering.

Lionel Bringuier föddes i Nice 1986 och fick sin musikutbildning bl a vid konservatoriet i Paris. Han har sedan dess dirigerat orkestrar som Staatskapelle Dresden, Los Angeles Philharmonic Orchestra New York-filharmonikerna. I Sverige är han känd för att ha dirigerat Carmen på Kungliga Operan samt Sveriges Radios Symfoniorkester.

Den prisbelönta Laura Claycomb har etablerat sig som en av USA:s finaste lyriska koloratursopraner. Hon har framträtt på operahus och med orkestrar som Parisoperan, San Francisco Opera, La Scala i Milano, Los Angeles Philharmonic och London Symphony Orchestra. Bland de roller hon gestaltat finns Gilda i Rigoletto och Zerbinetta i Ariadne på Naxos samt i titelrollen i Lucia di Lammermoor. 

Text: Andreas Konvicka

19:03-21:59 P2 Live: Konsert från Berwaldhallen
1. Foajé.
2. Konsert med Sveriges Radios Symfoniorkester (kl 19.30).
Solist: Laura Claycombe, sopran.
Dirigent: Lionel Bringuier.
a) Maurice Ravel: Valses nobles et
sentimentales.
b) Witold Lutoslawski: Chantefleurs et chantefables.
c) Musikaliskt intermezzo.
d) Modest Musorgskij: Tavlor på en utställning (i orkestrering av Maurice Ravel).
Direktsändning från Berwaldhallen. Sänds även på onsdag kl 10.30 i Klassisk förmiddag.

3. Radiokören sjunger Jan Carlstedt.
Solist: Kerstin Olsson, sopran. Dirigent: Per Borin.

4. Jörg Widmann: Violinkonsert.
Solist: Christian Tetzlaff.
Sveriges Radios Symfoniorkester.
Dirigent: Daniel Harding.
Konsert 2011, Berwaldhallen.

Musik som spelats i avsnittet

  • 19.15
    - Pitie (Laura CLaycomb)
  • 20.22
    Forsmark Tre - Näckens Polska
    Album: Västgötalåtar
    Kompositör: Arvid August Afzelius
    Bolag: FMP
  • 20.31
    Michail Pletnjov - Tavlor På En Utställning
    Album: Pictures From An Exhibition - The Sleeping Beauty
    Kompositör: Modest Musorgskij
    Bolag: VIRGIN CLASSICS
  • 20.43
    Sveriges Radios Symfoniorkester, Dirigent Lionel Bringuier - Tavlor På En Utställning
    Kompositör: Modest Musorgskij
  • 21.51
    Radiokören, Maria Wieslander Piano, Dirigent Per Borin - Vårnatt
    Kompositör: Wilhelm Stenhammar
Programmet tillhör kategorin: Musik
Alla avsnitt från programmet P2 Live
P2 Live
Igår kl 19:03(117 min)
P2 Live
Fre 22 sep kl 19:03(176 min)
P2 Live
Tor 21 sep kl 19:03(117 min)
P2 Live
Ons 20 sep kl 19:03(117 min)
P2 Live
Tis 19 sep kl 20:30(90 min)
Upptäck avsnitt från liknande program
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".