Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges bästa konserter inom klassisk musik, nutida musik, jazz, folk- och världsmusik.
Ett avsnitt från P2 Live
Maria João Pires spelar Beethovens tredje pianokonsert i Berwaldhallen
Ons 08 jan 2014 kl 19:52
Här finns inget ljud
Här finns inget ljud. Det kan bero på att ljudet innehöll t.ex. upphovsrättsskyddad musik och endast låg kvar i 30 dagar.
I den andra delen av kvällens P2 Live hör vi den portugisiska stjärnpianisten Maria João Pires tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester ge Ludwig van Beethovens pianokonsert nr 3 i c-moll. Vi får... även höra symfoni nr 7 av Anton Bruckner.

Ludwig van Beethoven verkar ha varit mindre nöjd än eftervärlden med sina båda första pianokonserter. I ett brev till förlaget Breitkopf & Härtel år 1801 framhåller han att varken nr 1 i C-dur (egentligen nr 2) eller nr 2 i B-dur (egentligen nr 1, de hade publicerats i omvänd ordning) tillhör hans bättre skapelser.

Pianokonsert nr 3 skulle bli bäst, försäkrade han. Nu vet vi ju att det dessutom skulle komma ett par till. Hur som helst är det ingen tvekan om att c-mollkonserten är ett utmärkt exempel på när det klassiska arvet från Mozart och Haydn kompletteras med Ludwigs alldeles speciella dramatiska förmåga. När exakt den skrevs är lite oklart, skissandet hade påbörjats 1797, på titelsidan står det Concerto 1800 da L v Beethoven, men den uruppfördes av honom själv i Wien först i april 1803. Troligen hade den då just blivit färdig, det där med 1800 ska möjligen uppfattas som en symbol för det nya decenniets nya musik, den som han var redo att stå till tjänst med. Vid tiden för uruppförandet låg den tredje symfonin, Eroica, i pipelinen. Resten är naturligtvis musikhistoria. Konserten har ett slags janusanlete, samtidigt bakåtblickande mot Mozart och framåt mot den senare Beethoven, till exempel mot den femte symfonin.

Att stora konstnärer inte blir korrekt bedömda i sin egen tid är inget ovanligt, men österrikaren Anton Bruckner hade det i sällsynt hög grad svårt med musikkritiken, liksom med självförtroendet. Hans store idol, förutom Herren själv naturligtvis, var Richard Wagner, en man med nog så många bekymmer – men inte just med tron på sig själv.

Bruckner hade tillägnat honom sin tredje symfoni. Wagners acceptans av dedikationen, följt av absolut inga åtgärder alls för att hjälpa den gode Anton med karriären, skänkte honom outsäglig lycka. Symfoni nr 7 från 1881–83 kom äntligen att innebära något av en vändpunkt för den nu närmare sextioårige tonsättaren. En riktigt stark vapendragare dök upp i form av dirigenten Arthur Nikisch. Denne var knappt trettio år fyllda och naturligtvis ännu inte den legend han skulle komma att bli. Men han var redan inflytelserik, därtill övertygad om att det var hans plikt att göra Bruckner rättvisa. Uruppförandet av symfonin i Leipzig blev en stor succé. Ständigt denne Wagner… det undersköna adagiot tillägnades honom, eftersom Bruckner när satsen var nästan färdig nåddes av nyheten att operamästaren avlidit i Venedig. Då komponerades den avslutande codan som en sista hyllning.

Den portugisiska pianisten Maria João Pires konsertdebuterade vid fem års ålder, ett par år senare stod Mozartkonserter på programmet. Hennes stora internationella genombrott kom då hon 1970 vann Beethoventävlingen i Bryssel, till 200-årsminnet av tonsättarens födelse. Sedan dess tillhör hon de största, med de främsta orkestrarna och dirigenterna som samarbetspartners. Ett typiskt omdöme är kritikern och pianoprofessorn Bryce Morrisons: ”En pianist utan minsta spår av narcissism, en av vår tids mest uttrycksfulla mästarmusikanter.” Nu framträder hon i Berwaldhallen för andra gången.

Text: Gunnar Lanzky-Otto

19:52-21:59 P2 Live: Konsert med Sveriges Radios Symfoniorkester Solist: Maria João Pires, piano.
Dirigent: Daniel Harding.
a) Ludwig van Beethoven: Pianokonsert nr 3 c-moll.
b) Musikaliskt intermezzo.
c) Anton Bruckner: Symfoni nr 7 E-dur.
Konsert 11/10 2013, Berwaldhallen.

Presentatör: Niklas Lindblad

Musik som spelats i avsnittet

  • 19.56
    Maria João Pires, Piano, Sveriges Radios Symfoniorkester, Dirigent Daniel Harding - Pianokonsert Nr 3 C-Moll
    Kompositör: Ludwig Van Beethoven
  • 20.34
    Maria João Pires, Piano - Morgonstämning Ur Peer Gynt
    Kompositör: Edward Grieg
  • 20.56
    Sveriges Radios Symfoniorkester, Dirigent Daniel Harding - Symfoni Nr 7 E-Dur
    Kompositör: Anton Bruckner
Programmet tillhör kategorin: Musik
Alla avsnitt från programmet P2 Live
KONSERT: Guldnålskonsert med trumpetaren Anders... Tis 16 jan kl 20:30(90 min)

Föreningen Jazz i Malmö delar årligen ut priset guldnålen till någon som gjort kreativa och innovativa insatser för att främja jazzen i Malmöregionen. I år gick priset till Anders Bergcrantz.

Föreningen Jazz i Malmö delar årligen ut priset guldnålen till någon som gjort kreativa och innovativa insatser för att främja jazzen i Malmöregionen. I år gick priset till Anders Bergcrantz.

KONSERT: Tanzhausgeiger + Thiger, Håkansson,.. Tis 16 jan kl 19:03(87 min)

Dansmusik från Österrike, svenska slängpolskor och magiska sånger med estnisk-belgiska ESTBEL.

Dansmusik från Österrike, svenska slängpolskor och magiska sånger med estnisk-belgiska ESTBEL.

KONSERT: Sofia vokalensemble + Beethoven med... Mån 15 jan kl 19:03(117 min)

Ljus och mörker, hopp och förtvivlan. Dessa motpoler blev utgångspunkten för ett nytt stort verk av Catharina Palmér. Hör uruppförandet från Sofia kyrka. Sedan hör du Beethovens sjunde symfoni.

Ljus och mörker, hopp och förtvivlan. Dessa motpoler blev utgångspunkten för ett nytt stort verk av Catharina Palmér. Hör uruppförandet från Sofia kyrka. Sedan hör du Beethovens sjunde symfoni.

P2 Live Lör 13 jan kl 18:03(27 min)

1. Ottorino Respighi: Siciliana ur Gamla danser och arior (1931). Xenia Narati, harpa. Ars musici AM 1404-2. 2. Medeltida musik runt Medelhavet och Ramon Llull. La capella de ministrers. Dirigent:...

1. Ottorino Respighi: Siciliana ur Gamla danser och arior (1931). Xenia Narati, harpa. Ars musici AM 1404-2. 2. Medeltida musik runt Medelhavet och Ramon Llull. La capella de ministrers. Dirigent:...

KONSERT: Emmanuelle Haïm dirigerar Händel Fre 12 jan kl 19:03(177 min)

Den franska dirigenten och barockspecialisten Emmanuelle Haïm besöker Sveriges Radio Symfoniorkester och sätter upp Händels Il trionfo del Tempo e del Disinganno, hans allra första oratorum!

Den franska dirigenten och barockspecialisten Emmanuelle Haïm besöker Sveriges Radio Symfoniorkester och sätter upp Händels Il trionfo del Tempo e del Disinganno, hans allra första oratorum!

Upptäck avsnitt från liknande program

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".