Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Musiken möter vetenskapen och annan konst med det genomgående temat dolda mönster i musiken.
Ett avsnitt från Interplay
Didos dolda klagan
Lör 14 feb 2015 kl 10:45
Den är en av världens mest kända kärleksarior, och den bär på nycklar till barockens föreställningsvärld om hur exempelvis sorg skulle gestaltas i musiken. I den sjätte delen av "Interplay i P1 - dolda... mönster i musiken" lördag 14 februari 2015 berättar sångerskan och barockkännaren Sandra Lindqvist om arian Didos klagan.

- Didos klagan är ju en fantastisk aria som representerar barocken och representerar starka, starka känslor i operamusik under 1600-talet, säger Sandra Lindqvist.

Under 1600-talet började tonsättarna att sätta texterna i centrum, och då lades grunden till det som vi idag tycker är en självklar kompositionsform, i alla fall inom populärmusiken, nämligen att ett verk har en huvudstämma och ett ackompanjemang. Kompet då kallades för generalbas, och parallellt med det införde man också retoriska figurer i musiken. Det var figurer som skulle lyfta fram texten och påverka lyssnarna i samma känslomässiga riktning som texten gav uttryck för - på ett objektivt, vetenskapligt sätt, tänkte man, men hur skulle då de här figurerna utformas? Ja, det diskuterades en hel del och det blev också en slags samsyn på många punkter, men alla de här idéerna kom sedermera att kallas för affektläran med ett gemensamt namn.

Didos klagan ligger i slutet av operan Dido & Aeneas från 1689 av den brittiske barocktonsättaren Henry Purcell, och i det här programmet framförs den av den brittiska sopranen Emma Kirkby. Bland de figurer som Lindqvist berättar om finns lamentobasen som inleder arian och som upprepar samma toner om och om igen. Samtidigt finns det en annan figur i melodistämman som kallas 'katabasis'. Den markerar i ett nedåtgående intervall bland annat ordet 'laid'. Det är då hon sjunger om att hon ska läggas ner i graven, i sorgen, för att ta ett par exempel.

Producent och programledare Berit Nygren.

Av upphovsrättsliga skäl är musiken i det nedladdningsbara avsnittet kraftigt förkortad.

Musik som spelats i avsnittet

  • 10.45
    Andrew Parrott, The Taverner Players (London), Emma Kirkby, Judith Nelson, Judith Rees, Emily Van Evera, Rachel Bevan, Teresa Bonner, Jantina Noorman, David Thomas, The Taverner Choir (London) - Dido And Aeneas
    Album: Dido And Aeneas
    Kompositör: Henry Purcell
    Bolag: CHANDOS
Programmet tillhör kategorin: Musik
Alla avsnitt från programmet Interplay
Interplay
Fre 29 jul 2016 kl 20:25(7:34 min)
Interplay
Sön 24 jul 2016 kl 16:35(8:52 min)
Interplay
Fre 15 jul 2016 kl 20:25(9:43 min)
Interplay
Fre 08 jul 2016 kl 20:25(9:41 min)
Interplay
Fre 01 jul 2016 kl 20:25(9:19 min)
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".