Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Musiken möter vetenskapen och annan konst med det genomgående temat dolda mönster i musiken.
Ett avsnitt från Interplay
Hitlåtens mysterium
Lör 21 feb 2015 kl 10:45
Vad gör en låt till en hitlåt? Det är det fortfarande ingen som vet. Forskning pågår, men det finns gemensamma drag hos de senaste årens Melodifestivalvinnare, berättar musikpsykologen Petri Laukka i den... sjunde delen av "Interplay i P1 - dolda mönster i musiken" lördag 21 februari 2015.

- Ja, om man tittar på de senaste årens vinnare så är det ju nästan som skolboksexempel på hur man bygger upp en låt som berör och är lätt att komma ihåg. De är också fulla med olika hookar, till exempel en liten melodislinga precis i början på Sanna Nielsens låt "Undo", berättar Laukka som är verksam vid Stockholms universitet och Södertörns högskola.

Hookar är något man snabbt känner igen i en låt.

- Studier har visat att det behövs inte många sekunder för att man ska känna igen en låt, och det finns de som hävdar att en genomsnittlig radiolyssnare inte heller ägnar speciellt många sekunder åt innan han eller hon bestämmer sig för om det här är något att lyssna vidare på. Därför är många låtskrivare och producenter, framför allt i melodifestivalsammanhang då kanske medvetna om att här ska det finnas många hookar i låtarna. Gärna en i början, sedan i versen och sedan några stycken före refrängen och återigen några stycken i refrängen. säger Laukka.

Sedan ska låtarna gärna ha en melodi som är lätt att känna igen för att fastna, fortsätter Laukka, men sedan måste vi också gilla den för att den ska bli en hit och här kommer våra inre musikaliska scheman in i bilden.

- Vi har hört den musik vi har i vårt samhälle under hela vår uppväxt och vet ungefär hur musik ska låta så att vi har förväntningar om hur musik så att säga brukar låta, säger Laukka.

Sedan berättar professor Andrea Ordanini vid Bocconiuniversitetet i Milano om resultatet av ett internationellt forskningsprojekt om hur vi konsumerar musik. Där har de analyserat drygt 1000 låtar som legat etta på den amerikanska Billboardlistan åren 1958-2012 respektive drygt 1400 låtar som under samma period inte tog sig över 90:e plats. Det har visat sig att det är vanligare med upprepning av refrängen eller ett visst eller vissa ord, eller att bakgrundskörer ofta förekommer hos ettorna än hos de andra som placerade sig bland de sista på listan.

Producent och programledare Berit Nygren.

Av upphovsrättsliga skäl är musiken i det nedladdningsbara avsnittet kraftigt förkortad.

Musik som spelats i avsnittet

  • 10.45
    Sanna Nielsen - Undo
    Album: Melodifestivalen 2014 (1)
    Kompositör: Fredrik Kempe, David Kreuger, Hamed Pirouzpanah
    Bolag: M&L RECORDS
  • 10.48
    Loreen - Euphoria
    Album: Euphoria
    Kompositör: Peter Boström, Thomas G:Son
    Bolag: WEA
  • 10.52
    Pharrell Williams - Happy
    Album: Girl
    Kompositör: Pharrell Williams
    Bolag: COLUMBIA
Programmet tillhör kategorin: Musik
Alla avsnitt från programmet Interplay
Interplay
Fre 29 jul 2016 kl 20:25(7:34 min)
Interplay
Sön 24 jul 2016 kl 16:35(8:52 min)
Interplay
Fre 15 jul 2016 kl 20:25(9:43 min)
Interplay
Fre 08 jul 2016 kl 20:25(9:41 min)
Interplay
Fre 01 jul 2016 kl 20:25(9:19 min)
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".