Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P2:s särskilda rum för fantasieggande dokumentära och musikaliska programserier.
Ett avsnitt från Musikmagasinet
Moralpanik och musikens Big Bang
Lör 06 jun 2015 kl 12:03
Här finns inget ljud
Här finns inget ljud. Det kan bero på att ljudet innehöll t.ex. upphovsrättsskyddad musik och endast låg kvar i 30 dagar.
Första avsnittet berör moral, individ och stat fram till tonsättaren Perotinus uppgörelse med Notre Dame; De mystiska Böckerns Bok (Magnus Liber Organum) när musiken plötsligt blev flerstämmig och tonerna... blev politiska.

All musik är inte underhållning. En del manar till eftertanke, kanske till och med till motstånd och förvirring. Musik får politisk innebörd för att den ingår i ett bestämt sammanhang. Och ibland blir polariseringen mellan individer och grupper särskilt tydlig i musik. Det är vad musikmagasinet Musik & Politik handlar om.

Avsnittet handlar om musikens roll i den antika staten; uppfostran, krig, underhållning. Synen på olika typer av rytmer, skalor, harmonier. Instrumenten aulós och kithara. Etosläran. Musik–kulterna (Apollon, Dionysos) Kvinnornas status i den antika musiken.

Medverkande: Erika Lindgren Liljenstolpe, forskare i antikens kultur- och samhällsliv vid Uppsala Universitet. Erling Bjurström, professor i kulturforskning

Röst: Marie Schönblom, skådespelare vid Skottes Musikteater.

Gästkrönikör: Elin Lindfors, sångerska i Twiggy Frostbite och The Deer Tracks, dj.

Produktion Mikael Strömberg / GiG

Mikael Strömberg skriver om Notre Dame och musikens ”första” frigörelse.

- Jag står i ett kylslaget regn och väntar på Vår Dam, Notre Dame. Kön är lång och ingen verkar lida av att det är mörkt, kallt, blött och försenat.

Första stenen till katedralen, som indirekt räddades ur sitt förfall av Victor Hugos roman Ringaren i Notre Dame från 1835, och utvecklades till en turistmagnet med 13 miljoner besökare per år, placerades för 850 år sedan.

Trumpetstötarna i jubileumsbladet, som nu börjar lösas upp i regnet, utstrålar oförställd stolthet. Bland projekten märks bland annat en ny tenor-klocka i domkyrkans torn lite snett under den ännu större tenoren, klockan Emmanuel och bronsjätten bland klockor, Gabriel. Restaurering av den pampiga läktarorgeln med sina 64-fotspipor. Och en fullmatad säsong med Katedralens körer.  

Som höga C i firandet lockas pilgrimer världen över att starta sin färd från torget vid katedralen. En lätt oansenlig plats som Umberto Ecco och andra kallar “Frankrikes nollpunkt”.

En gång betraktades Notre Dame som ”Förnuftets tempel”. Då halshöggs Israels kungar som står staty ovanför portarna. Här lät Napoleon kröna sig själv till kejsare. Här hölls begravningsmässa för president Francois Mitterrand.

Men varför är jag här? Jag vill höra hur den klassiska musiken lät precis i big bang-ögonblicket, när våra föreställningar om så kallad “seriös musik” skapades. Det låter kanske pretentiöst. Och det är det.

Vid sekelskiftet 11-1200-talet var nämligen Notre Dame en samlingspunkt för den första polyfona musiken. Innan hade all musik varit unison, nu sprack den upp i stämmor. Tidens hjältar som först vågade bryta mot kyrkans monotona melodilinjer, hade namn som Leoninus och Perotinus.

I backspegeln framstår det som den mest genomgripande händelsen i musikens historia över huvud taget. En politisk handling. Och det sker i samma stund som bildkonstnärer börjar undersöka perspektivet inom måleriet.

Först testar Perotinus två stämmor. Lite försiktigt med att ha den ena på fem toners avstånd (en kvint) från den andra; en intervall som kyrkan faktiskt betraktar som “orent” eftersom det anses skymma liturgins budskap. Men någon av Notre Dames präster ger Perotinus sitt stöd. Strax lägger han till en tredje, och en fjärde stämma för att såsmåningom ge musiken ett helt nytt centralperspektiv. Alla tankar och skisser finns bevarade i boken Magnus Liber Organum.

Det är intressant och höra hur han bygger sin musik rumsligt. Med långsamma notvärden i botten, lite snabbare i mitten och fantasifulla överstämmor som ibland hamnar i dissonant konflikt. Och hur musiken står i samklang med kyrkans gotiska, uppåtsträvande och mäktigt ekande arkitektur.

Alltsammans hörs klart och tydligt när Viderunt omnes bryter sig loss ur ett dogmatiskt system. I förhållande till den korta texten är musiken rent av revolutionerande; alla stavelser tänjs ut. Ibland känns det som om sångarna bara råkat träffas under altaret för jamma ihop. Tralla, nynna, och plötsligt komma på tekniken med att sjunga i stämmor.

Perotinus får fundamentet att skaka. Ja, egentligen börjar det redan år 500 e.Kr. när filosofen Boëthius menar att: ”Musik är en fri konstart, lösgjord från kyrkans liv och läror.” För dessa åsikter blir han fängslad, anklagad för förräderi och senare halshuggen!

Det upplevs som en chock när det inträffar. För ett ögonblick gör musiken lyssnaren medveten om ”självet” och tidens ände. Vad som sedan sker är att stämmorna - och dissonansen - byggs ut. Barockens kontrapunkt, upptäckten av det optiska perspektivet som direkt motsvarar upptäckten av harmoniskt djup i musiken, elektriciteten osv.

Visst är det det vi hör i Perotinus sånger? Flerstämmighetens början. Ett förspel till något som ska ge musiken stora friheter och senare tyvärr ska leda till allt djupare motsättningar mellan utåtvändhet och inåtvändhet, individ och stat, konst och vetenskap.

Jag går sakta ut i regnet. Ner i tunnelbanan, där ett gäng musiker från Balkan fiskar upp tråden som Perotinus just har spunnit.

850 år har passerat.

Musik som spelats i avsnittet

  • 12.04
    Andreas Aarflot - Surayya
    Album: Pregnant Rainbows For Colourblind Dreamers
    Kompositör: Andreas Aarflot
    Bolag: PREMIUM PUBLISHING
  • 12.07
    El Perro Del Mar - Våroffer (Alla Vill Ha)
    Album: Fi (2:2)
    Kompositör: Sara Assbring
    Bolag: FEMINISTISKT INITIATIV
  • 12.27
    Avlites, Early Music Workshop, Konstandinos Konstandopoulos, Stavroula Sitanidou, Eleni Filippa, Tasos Aloupis, Alexandra Adamopoulou, Kostis Georgalis, Nikos Konstandinopoulos, Giorgos Konstandzos, A - Melos Archeon: I Mousiki Ton Theon
    Album: Sacred Music Of Greek Antiquity
    Bolag: P.M.
  • 12.29
    The Hilliard Ensemble - Viderunt Omnes
    Album: Perotin
    Kompositör: Perotinus
    Bolag: ECM RECORDS
  • 12.48
    Avlites, Early Music Workshop, Konstandinos Konstandopoulos, Stavroula Sitanidou, Eleni Filippa, Tasos Aloupis, Alexandra Adamopoulou, Kostis Georgalis, Nikos Konstandinopoulos, Giorgos Konstandzos, A - Melos Archeon: I Mousiki Ton Theon
    Album: Sacred Music Of Greek Antiquity
    Bolag: P.M.
  • 12.52
    Turid Lundqvist, Björn J:Son Lindh, Kenny Håkansson, Palle Danielsson - To The Children Of Song My
    Album: Pregnant Rainbows For Colourblind Dreamers
    Kompositör: Kenny Håkansson
    Bolag: PREMIUM PUBLISHING

Om Mikael Strömberg

Mikael Strömberg
Foto Britt Mattsson

Mikael Strömberg arbetar som musiker och konstnär i text-ljud-bild sammanhang. Det brukar resultera i radioprogram, böcker, artiklar, cd-skivor, utställningar, ljudinstallationer och filmmusik. Till exempel tre uppmärksammade text-ljud-verk tillsammans med serietecknaren Joakim Pirinen.

Han har skrivit elektronisk musik till konstflyg och rökskulpturer, ställt ut hela städer som klangmonument, designat ljud för lastbilar, startat en ljudatlas för utrotningshotade ljud mm.

I övrigt är han kulturjournalist och verksam som konstnärlig lektor i audiovisuell produktion vid Högskolan i Dalarna.

Som radioproducent har han för Sveriges Radio P2/P1 bland annat producerat filmmusikmagasinet SYNK, Starka Musikupplevelser, Ljudo – om ljuden i våra liv, Vi bygger musiken, och dokumentärer om Nino Ramsby, Anders Eliasson och Karl-Erik Welin.

Programmet tillhör kategorin: Musik
Alla avsnitt från programmet Musikmagasinet
Kvinnors musik - på väg! Del 5. Lör 10 dec 2016 kl 12:03(38 min)

Tre musikdamer: Extremviolinisten Mia Zabelka, Wien. Saxofonisten, komponisten & bandledaren Pernille Bévort, Köpenhamn. Artisten Susanne Fellbrink som startade nätverket Female Singer-Songwriters.

Kvinnors musik - på väg! Del 4. Lör 03 dec 2016 kl 12:03(47 min)

Möt tre tonsättare som inte låter sig hejdas av genregränser: Kajsa Magnarsson, Ida Lundén och Maja Solveig Kjelstrup Ratkje. Penis-attrapp, plast, nål och tråd och röstekvilibrism används i musiken.

Kvinnors musik - på väg! Del 3. Lör 26 nov 2016 kl 12:03(40 min)

"Att öva på våldtäkt" med musik av violinisten Karin Wiberg. Hanna Ohlson Nordh: Skulle jag välja astronaut eller dirigent? Tonsättare, ung kvinna eller trans? Konstmusiksystrar, ett nätverk för dig!

Kvinnors musik - på väg! Del 2. Lör 19 nov 2016 kl 12:03(39 min)

Körverk tillägnat Pussy Riot. Äggen är slut, ett klimakterie-projekt för damkör. Nytt Damkapell letar fram kvinnliga tonsättare, som varken fått vår kärlek eller blivit spelade eller lyssnade till.

Kvinnors musik - på väg! Del 1. Lör 12 nov 2016 kl 12:03(41 min)

Möt Louise Pollock, kvinnlig trombon-pionjär. Hur är läget för kvinnor inom konstmusik 10 år efter att P2 sände den legendariska programserien Konsten att humla? Del ett av fem. Av Birgitta Tollan.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".