Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P2:s särskilda rum för fantasieggande dokumentära och musikaliska programserier.
Ett avsnitt från Musikmagasinet
Går det att starta en revolution med musik?
Lör 20 jun 2015 kl 12:03
Här finns inget ljud
Här finns inget ljud. Det kan bero på att ljudet innehöll t.ex. upphovsrättsskyddad musik och endast låg kvar i 30 dagar.
I tredje avsnittet ställs frågan: Går det att göra revolution med musik? Musik som både förhärligar och kritiserar en samhällsutveckling, musik till fabrikernas och maskinernas ära.

All musik är inte underhållning. En del manar till eftertanke, kanske till och med till motstånd och förvirring. Musik får politisk innebörd för att den ingår i ett bestämt sammanhang. Och ibland blir polariseringen mellan individer och grupper särskilt tydlig i musik. Det är vad musikmagasinet Musik & Politik handlar om.

Vilken roll spelar instrumenteringen? Harmonierna? Kläderna? Ljussättningen? Förpackningen? Har musikskapare något ansvar för samhällsutvecklingen? Vilken musiksort är mest antagonistisk? Hur låter den musiken? Fysiskt påträngande? Eftertänksam? Motsättande? Kärv? Rå? Omskakande? Ond? Plågad? Pessimistisk? Vilka nackdelar har politiskt laddad musik? De hungriga lär ju inte bli mättade, de frysande inte varma, de hemlösa fortfarande hemlösa…

Medverkande: Lise-Lotte Norelius, tonsättare och Ida Lundén, tonsättare.

Röst: Marie Schönblom, skådespelare vid Skottes Musikteater.

Gästkrönikör: Dror Feiler, tonsättare och aktivist.

Produktion Mikael Strömberg / GiG

Mikael Strömberg skriver om musikrevolutionären Alexander Mosolov.

- Som en musikens kroppspulsåder pumpar, dånar, pulserar, svettas… Alexander Mosolovs orkestermusik till fabrikens ära, “The Iron Foundy” från 1927.

Året efter får Mosolov i uppdrag av Bolsjojteatern att skriva en futuristisk fantasi om hur Moskva skulle kunna låta år 2017. Men projektet stoppas. Det anses till och med strida mot den sovjetiska realismen och Mosolov flyr till Turkmenistan för att slicka sina sår och studera folkmusik.

Men också det stöter på patrull i Moskva. 1932 skriver han ett desperat brev till Stalin: "Sedan 1926 är jag ett offer för musikalisk mobbing. Enär det blivit olidlig har jag bestämt mig att komponera musik för massorna istället”.

Men allt går åt helvete. Hans revolutionära musik sitter som ett glödgar spett i den ryska folksälen men ogillas av Stalin. 1936 utesluts han dessutom från Tonsättarförbundet efter att ha uppträtt “huliganartat” under en fin middag. Några år senare häktas han i Uzbekistan för kontrarevolutionär verksamhet och placeras åtta år i Gulag.

Trots det har ingen annan som Mosolov, lyckats översätta järngjuteriets klanger och styrka till en politisk musikidé. Istället för vackra toner på rad är det hårda knytnävslag.

Musik mot överheten.

Ur Filippo Tommaso Marinettis futuristiska manifest.

- Vi vill besjunga kärleken till faran, förtrogenheten med energin och oförvägenheten.

- Mod, djärvhet och uppror ska bli grundelement i vår poesi.

- Litteraturen har hittills förhärligat den tankfulla stillheten, kärleksruset och sömnen. Vi vill förhärliga den aggressiva rörelsen, den febriga sömnlösheten, språnget, saltomortalen, örfilen och smockan.

- Vi förklarar att världens härlighet berikats med en ny skönhet: fartens skönhet. En racerbil med motorhuven prydd med stora tuber som liknar ormar med explosiv andedräkt... en rytande automobil som verkar driven av en kulspruta är vackrare än Nike från Samothrake.

- Vi vill besjunga människan vid ratten, vars stång tycks gå tvärs igenom jorden, som även den har full fart i sin omloppsbana.

- Poeten måste med hetta, överdåd och generositet hänge sig åt att stimulera naturelementens entusiastiska intensitet.

- Det finns ingen skönhet utom i kampen. Inget verk som inte har en aggressiv karaktär kan vara ett mästerverk. Poesin bör uppfattas som en våldsam attack mot de okända krafterna, för att tvinga dem att underkasta sig människan.

- Vi befinner oss på seklernas yttersta udde!... Varför skulle vi se tillbaka när vi vill slå in de hemlighetsfulla portarna till de Omöjliga? Tiden och Rummet dog i går. Vi lever redan i det absoluta, eftersom vi redan har skapat den eviga och överallt närvarande hastigheten.

- Vi vill förhärliga kriget - världens enda hygien - militarismen, patriotismen, anarkistens destruktiva handling, de sköna idéer för vilka man dör.

- Vi vill förstöra museerna, biblioteken, akademier, av alla slag och bekämpa moralism och varje opportunistisk eller utilitarisk feghet.

- Vi kommer att besjunga de stora folkmassorna!!!!!!

Musik som spelats i avsnittet

  • 12.03
    Pete Seeger - We Shall Overcome
    Album: Children Of The Revolution
    Kompositör: Trad
    Bolag: TELLY DISC
  • 12.04
    Laibach - Tanz Mit Laibach
    Album: Tanz Mit Laibach
    Kompositör: Laibach, Iztok Turk, Uros Umek
    Bolag: MUTE
  • 12.15
    Midaircondo - The Very Eye Of Night
    Album: Curtain Call
    Kompositör: Midaircondo
    Bolag: TWIN SEED
  • 12.26
    Anders Loguin, Richard Pilat, Staffan Scheja, Carl-Axel Dominique, Roland Pöntinen, Kroumata - Ballet Mecanique
    Album: The Kroumata Percussion Ensemble & Friends
    Kompositör: George Antheil
    Bolag: LCM
  • 12.39
    Jevgenij Svetlanov, Sovjetunionens Statliga Symfoniorkester (Moskva) - Zavod
    Album: The Music Of Alexander Mosolov
    Kompositör: Alexander Mosolov
    Bolag: OLYMPIA
  • 12.45
    Einstürzende Neubauten - Weil Weil Weil
    Album: Alles Wieder Offen
    Kompositör: Jochen Arbeit, Blixa Bargeld, Andrew Chudy, Alexander Hacke, Rudi Moser
    Bolag: POTOMAK
  • 12.53
    Doris Svensson, Janne Carlsson, Bengt Carlsson, Lukas Lindholm, Berndt Egerbladh - You Never Come Closer
    Album: Did You Give The World Some Love Today Baby
    Kompositör: Berndt Egerbladh
    Bolag: ODEON

Om Mikael Strömberg

Mikael Strömberg
Foto Britt Mattsson

Mikael Strömberg arbetar som musiker och konstnär i text-ljud-bild sammanhang. Det brukar resultera i radioprogram, böcker, artiklar, cd-skivor, utställningar, ljudinstallationer och filmmusik. Till exempel tre uppmärksammade text-ljud-verk tillsammans med serietecknaren Joakim Pirinen.

Han har skrivit elektronisk musik till konstflyg och rökskulpturer, ställt ut hela städer som klangmonument, designat ljud för lastbilar, startat en ljudatlas för utrotningshotade ljud mm.

I övrigt är han kulturjournalist och verksam som konstnärlig lektor i audiovisuell produktion vid Högskolan i Dalarna.

Som radioproducent har han för Sveriges Radio P2/P1 bland annat producerat filmmusikmagasinet SYNK, Starka Musikupplevelser, Ljudo – om ljuden i våra liv, Vi bygger musiken, och dokumentärer om Nino Ramsby, Anders Eliasson och Karl-Erik Welin.

Programmet tillhör kategorin: Musik
Alla avsnitt från programmet Musikmagasinet
Musikmagasinet
Lör 10 dec 2016 kl 12:03(38 min)
Musikmagasinet
Lör 03 dec 2016 kl 12:03(47 min)
Musikmagasinet
Lör 26 nov 2016 kl 12:03(40 min)
Musikmagasinet
Lör 19 nov 2016 kl 12:03(39 min)
Musikmagasinet
Lör 12 nov 2016 kl 12:03(41 min)
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".