Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.
Ett avsnitt från Medierna
Uppblåst larm om ny istid och historien bakom "Napalmflickan"
Lör 25 jul 2015 kl 11:03
Nyheten om en ”mini-istid” på nära intågande satt som en smäck mitt i sommaren. Men det handlade i själva verket om ett uppblåst medielarm och en allt för långtgående slutsats om vad aktuell forskning... visar. Medieanalys om muslimer kritiseras, vilket väcker frågor om medieforskningens metoder. Och så berättar vi om en av de mest kända nyhetsbilderna som någonsin tagits – på barnen som flyr undan napalmbomberna i Vietnam och springer rakt mot kameran. Vissa menar att just den här bilden från 1972 blev starten på slutet av kriget.

Uppblåst istidslarm spreds från världspressen till Sverige
Ett ämne som alltid lockar till läsning är vädret. Ju knepigare och mer dramatiska väder- och klimatfenomen desto bättre ur rubrik- och klicksynpunkt. Förekomsten av ”snömonster”, ”ryssvärme” och ”snösmocka” har vi ju tagit upp tidigare här i Medierna. Häromveckan fick en ny dramatisk klimat- och vädernyhet stor spridning. Den om att en ny ”liten istid” skulle vara på nära intågande, redan om 15 år. Men istids-nyheten var i själva verket ett uppblåst medielarm byggd på en mycket långtgående slutsats av matematisk forskning om solens cykler. Vad är det som lockar så mycket med en istids-nyhet? Och hur uppstod nyheten från början? Reporter: Marie-Caroline Biver

Medieforskning om muslimer ifrågasätts
Hur medierna skildrar olika grupper och i vilka sammanhang olika människor får komma till tals i nyhetsrapporteringen är en diskussion som förs ständigt. Förstås för att det är viktigt att vi journalister inte befäster stereotyper och göder fördomar.
Nyligen bestämde sig myndigheten Diskrimineringsombudsmannen (DO) för att göra en analys av hur gruppen muslimer skildras i svenska medier. Rapporten, som kom för några veckor sedan, visar enligt DO att mediebilden är ”ensidig” och en slutsats var att muslimer nästan alltid representeras i artiklar som rör våld, hot eller spänningar i samhället. Men just den här typen av medieforskning om innehåll är förknippad med stor risk för felkällor och på Expressens ledarsida har svidande kritik riktats mot DO:s medieanalys. Reporter: Therese Rosenvinge

Bilden av Napalmflickan som förändrade världen
Del tre i vår serie om ikoniska nyhetsbilder handlar om ett foto som i sig blivit något av symbolen för just en ikonisk nyhetsbild. En av de mest kända bilderna som någonsin tagits. Det handlar om bilden på en grupp barn som flyr undan napalmbomberna i en vietnamesisk by och som springer rakt mot kameran och betraktaren. På 1970-talet kom just den här nyhetsbilden att ändra många människors bild av det pågående kriget och idag finns Nick Uts foto sannolikt i varenda historiebok. Reporter: Per Shapiro.

Programmet tillhör kategorin: Samhälle
Alla avsnitt från programmet Medierna

DN skrev om sexuella trakasserier på medieutbildning och Paragraf gick till motattack. Mediers försiktighet vid självmord. Metoo i riksdagen, brist på politiskt intresse eller bristande journalistik?

Expressen till hård attack mot Aftonbladet. Men varför så tyst kring de egna metoo-anklagelserna? Om krisen på Aftonbladet. TT kritiseras i egen metoo-rapport. Och oviss framtid för mediestödet.

Hjärtskärande när sjuka söker sista hoppet utomlands. Men hur ska medier bevaka kontroversiella behandlingar? Så mycket vet Facebook om dig. Och namnpubliceringar under metoo: När, vem och varför?

Efter VD:s avgång, har produktionen påverkats av UR:s omorganisation? Ekot rapporterar mot bättre vetande om SR-profil. Journalisternas upprop #deadline. Får man underteckna och samtidigt rapportera?

Vi berättar om nya siffror från Rättviseförmedlingen. Varför är svensk journalistik så ojämställd? Kommer influencers öka öppenheten eller krävs hårdare tag mot smygreklam? Och om fake news-debatten.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".