Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.
Ett avsnitt från Medierna
SD:s Streisandeffekt och ståndrätt i sociala medier
Lör 08 aug 2015 kl 11:03
Sverigedemokraterna annonserar - folk protesterar - journalister rapporterar. Så spelar medier huvudrollen i Sverigedemokraternas PR-maskineri. Om en jaktresa som började med storslam men slutade i vrede,... hot och skam. Och vad stämde egentligen i historien om lejonet Cecil? Och i serien om ikoniska bilder berättar vi om en bild på en naken ikon, en bild som legat gömd i decennier i ett hus i Värmland.

Medier spelar huvudrollen i SD:s annonsmaskineri
Den sattes upp i en uppgång, i en tunnelbanestation, i en stad. Ändå kom annonskampanjen att bli veckans dominerande inrikespolitiska nyhet. För Sverigedemokraterna, som beställt kampanjen, blev det maximal jackpot. I annonserna låtsas partiet rikta sig  till utländska turister och ber om ursäkt för den påstådda röra som uppstått för att kriminella gäng utnyttjar tiggares desperation.

Det triggade en enorm debatt, på många nivåer: vad borde SL gjort? Vad gynnar SD? Var går yttrandefrihetens gränser? Vad är rasism - vad är hets mot folkgrupp? Men det är inte först gången en annons från Sverigedemokraterna får denna masspridning helt gratis. Effekten partiet numera tycks utnyttja medvetet har till och med ett namn.
Björn Häger är Publicistklubbens ordförande och har forskat om just hur medier förhåller sig till Sverigedemokraterna.  Lasse Truedson intervjuar honom.

Sociala medier som ståndrätt 
Det har varit svårt att undgå sommarens snyfthistoria om lejonet Cecil
som med pilbåge sköts till döds i Zimbabwe. En historia som har väckt ont blod jorden runt. Numera känner vi alla till den utpekade skurken i dramat: Walter Palmer, tandläkaren som efter Cecils död fått slå igen sin klinik och gå under jorden –mordhotad och hatad av en hel värld.

Vilken roll har medierna spelat i tandläkarjakten, hur är det egentligen med källkritiken av den här nyheten och så det som kanske är grundfrågan:  Varför blir en historia om ett lejons död förstanyhet både i världen och i Sverige? Reporter är Johan Cedersjö.


Bilden på den nakna ikonen låg gömd i Värmland i decennier 
I vår serie om ikoniska fotografier är det nu dags för en tidigare okänd skatt. I 22 år låg bilden gömd för omvärlden i en plastkasse i Värmland. I dag säljs kopior för stora belopp på auktioner runt om i världen. Ett fotografi av en person som redan under sin korta livstid blev en ikon. 

En symbol för skönhet, flärd och lust. Men även för ond bråd död. 

I veckan var det 53 år sedan filmstjärnan Marilyn Monroe hittades död i sitt hem i Los Angels.
Vi är vana att se bilder på henne som visar mycket hud, men det finns endast ett par på henne helt naken.

Ett av dom fotografierna togs av dåtidens stora kändisfotograf Bert Sterns unga assistent från Sverige, bara fem veckor innan hennes död. 

Klicka här så kan du se bilden.

Reporter är Marie-Caroline Biver.

Programmet tillhör kategorin: Samhälle
Alla avsnitt från programmet Medierna
IT-säkerhetsexperter kritiska till Dagens Nyheters senaste IT-granskning. Facebook tar krafttag för öppenhet runt "dark ads". Och svenska journalister personliga på Twitter – utmanar yrkesideal.
Lör 14 okt kl 11:03(35 min)
IT-säkerhetsexperter kritiska till Dagens Nyheters senaste IT-granskning. Facebook tar krafttag för öppenhet runt "dark ads". Och svenska journalister personliga på Twitter – utmanar yrkesideal.
Tveksamma källor och farliga propagandabilder i bevakningen av nazistdemonstrationen i Göteborg. Sverigedemokraterna bojkottar åter medier, nu senast BLT. Färdigskrivna framtidstexter som slår fel.
Lör 07 okt kl 11:03(35 min)
Tveksamma källor och farliga propagandabilder i bevakningen av nazistdemonstrationen i Göteborg. Sverigedemokraterna bojkottar åter medier, nu senast BLT. Färdigskrivna framtidstexter som slår fel.
Veckans utspel om gårdsförsäljning, vilken koll hade DN-debatt på möjliga PR-kopplingar? Nazi-kartläggningar då och nu. Aftonbladet och SvD plockade bort bilder i efterhand. Stampen-satir i Göteborg.
Lör 30 sep kl 11:03(35 min)
Veckans utspel om gårdsförsäljning, vilken koll hade DN-debatt på möjliga PR-kopplingar? Nazi-kartläggningar då och nu. Aftonbladet och SvD plockade bort bilder i efterhand. Stampen-satir i Göteborg.
Svenska Dagbladet och Skanska i bråk om dörrnotan på Nya Karolinska. Kostar den över en miljon? Ensidig polisintervju i P4 Kalmar. Rubrik-race i medier om piller istället för träning.
Lör 23 sep kl 11:03(35 min)
Svenska Dagbladet och Skanska i bråk om dörrnotan på Nya Karolinska. Kostar den över en miljon? Ensidig polisintervju i P4 Kalmar. Rubrik-race i medier om piller istället för träning.
Ekot hade fel i en nyhet om medlemmar i Svenska kyrkan. Varför dröjde rättelsen? Omni växer, men får kritik av Dagens Nyheter. Om varumärken i SVT och TV4. Hur mycket varumärken kan visas i rutan?
Lör 16 sep kl 11:03(35 min)
Ekot hade fel i en nyhet om medlemmar i Svenska kyrkan. Varför dröjde rättelsen? Omni växer, men får kritik av Dagens Nyheter. Om varumärken i SVT och TV4. Hur mycket varumärken kan visas i rutan?
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".