Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.
Ett avsnitt från Medierna
Bortklippt bortjagande och fälld barnreklam
Lör 29 aug 2015 kl 11:03
SVT:s team jagades iväg från Rinkeby med äggkastning mitt under en intervju. Men det fick TV-tittarna inte veta. Barn ska skyddas mot reklam säger reglerna, men nätet är fullt av barn som berättar för... andra barn om hur bra sminket eller datorspelet är. Vi följer upp Reklamombudsmannens opinionsnämnds fällning av bloggaren Misslisibells youtubevideo. Och så om ett TV-program som sticker ut, och som lockar både unga och gamla tittare.

SVT valde att inte visa äggkastning mot tv-team

När SVT:s Aktuellt nyligen gjorde ett inslag om radikalisering i Stockholms nordvästra förorter och åkte till Rinkeby för att visa på problemen, uppstod en hotfull situation.
Men det fanns också bitar som aldrig kom fram i SVT:s rapportering. Att man tvingats slå av kameran och av säkerhetsskäl fått avbryta och lämna platsen på grund av äggkastning, det berättade man inte.
Efter att inslaget sänts har en av de inblandade på grund av det här anklagat SVT för censur och för att ha ”mörkat”.
Vad var det egentligen som hände vid kiosken i Rinkeby? Och hur kommer det sig att SVT inte redogjorde för alla bitar av händelseförloppet? Reporter är Therese Rosenvinge.

När barn gör reklam till barn på nätet
Förra veckan rapporterade vi att bloggaren Misslisibell och en webbshop fälldes av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för brott mot reklamreglerna.

Misslisibell, eller 14-åriga Lisa Jonsson som hon heter, har ungefär 300 000 följare på sin youtubekanal och blev i våras utsedd till Näringslivets Superkommunikatör.

Det här fallet är inte unikt – utan tvärtom en del av ett mycket större fenomen på nätet där barn gör reklam till barn och där de regler och begränsningar som finns väger lätt.

Vad får det för konsekvenser när ung youtuber gör ohämmad reklam till jämnåriga tonåringar? Och hur bra sköter myndigheter efterlevnaden av reklamregler på nätet? Reporter är Jonna Westin.


Om fascinationen för tv-fenomenet Landet Runt
Landet Runt är ett program som på sistone lyckats kompletterat sin åldrade tittarkrets med en allt större grupp unga tittare. Det är ett program som sticker ut. Inte för att det är snabbt, fräckt, smart och nyskapande. Nej tvärtom. Det är mjukt, lite töntigt och ja, lite tramsigt. Och det är inte alltid helt klart om den nyfunna publiken gillar Landet Runt ironiskt eller på riktigt.

Vår reporter Tove Palén har hälsat på hos redaktionen och försökt ta reda på vad det är som gör att just den här TV-underhållningen går hem så brett ute i både stugor och hippa lägenheter.

Programmet tillhör kategorin: Samhälle

Användarkommentarer

Alla avsnitt från programmet Medierna
Medierna
Lör 12 aug kl 11:03(30 min)
Medierna
Lör 05 aug kl 11:03(30 min)
Medierna
Lör 29 jul kl 11:03(30 min)
Medierna
Lör 22 jul kl 11:03(30 min)
Medierna
Lör 15 jul kl 11:03(30 min)
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".