Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ett avsnitt från Publicerat
Nya Zeelands medieexperiment: Kommersialiseringen av public service-tv ett fiasko!
Lör 07 maj 2011 kl 16:00
-En kommersiell marknad kan inte skapa "public service-program", även om den får tillgång till fondmedel. Privatiseringsexperimentet på Nya Zeeland blev ett fiasko! Det anser medieforskare Peter Thompson... på Victoria University i Wellington.

Public service och framtiden har varit ett hett diskussionsämne även i andra länder än Sverige den senaste tiden. Publicerat gör därför några nedslag i ett par tidigare ganska okända "public service-länder" för att se hur utvecklingen där har gått.

Vi börjar med Nya Zeeland där s-regeringen mer eller mindre privatiserade public service-medierna för ett 20-tal år sedan. Därtill inspirerade av nyliberaler som Reagan och Thatcher.

Speciell fond för speciella program 

Något som politikerna sedan ångrade.

De har därför försökt "restaurera" public service-teven genom en "tredje vägens mediepolitik" med nya regler och en speciell fondmodell - "New Zealand on Air". Från den kan alla intresserade konkurrera om pengar.

Samtidigt gjordes försök med två digitala kanaler, TV6 och TV7, som skulle ha lite smalare program.

Stödjer public service-program, men inte företag

-Vi ger gärna pengar till public service-program, men inte till public service-företag, säger Nya Zeelands medieminister Jonathan Coleman från konservativa regeringspartiet National.

I dagarna förklraarade han dessutom att TV7 inte får några ytterligare anslag.

Så försöken att få in mer drama, dokumentärer och samhällsprogram i TV New Zealand, , har misslyckats.

Lilla public service-radion är enda kontrasten

Resultatet har blivit ett renodlat kommersiellt radio- och tv-landskap, där lilla Radio New Zealand, , i Wellington framstår som den enda lilla kontrasten med ett P1-liknande innehåll och utan reklam.

Murdoch-ägda Sky:s betal-tv har däremot fått en enorm tillväxt och en monopolliknande situation.

Stark mediekoncentration sen lagarna försvann

-Samtidigt ägs dagstidningarna av två utländska storkoncerner precis som hela den kommersiella radion, berättar Colin Peacock - redaktör för det mediekritiska programmet på RNZ.

-Jag tittar nästan aldrig på TVNZ:s nyhetsprogram, trots att jag är nyhetschef på RNZ:s utlandssändningar, säger hans kollega Walter Zweifel kritiskt.

Programmet tillhör kategorin: Kultur/Nöje
Alla avsnitt från programmet Publicerat
Publicerat
Lör 05 jan 2013 kl 15:35(20 min)
Publicerat
Lör 29 dec 2012 kl 15:35(19 min)
Publicerat
Lör 22 dec 2012 kl 15:35(20 min)
Publicerat
Lör 15 dec 2012 kl 15:35(20 min)
Publicerat
Lör 08 dec 2012 kl 15:35(19 min)
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".