Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.
Ett avsnitt från Medierna
Censurtankar och annonsutmaningar
Lör 07 maj 2011 kl 11:03
Kritik mot europeiska censurplaner Nyligen avslöjades det att lagstiftare i EU skissar på planer att införa ett centralt filter för internettrafik i EU och att skapa ett ”virtuellt Schengen” där EU ska... ha en central svartlista med sajter som ska blockeras. Tidigare har det handlat om sidor med barnporr, men nu har även annat börjat nämnas, som olagliga spelsajter och sidor med ”olagligt innehåll” i största allmänhet. Kritikerna kallar det för en ”digital järnridå”. Mediemanipulatören Usama Bin Ladin Mytbildningen kring Usama Bin Ladin är stor och som mediefenomen är det få figurer som kunnat mäta sig med honom under det årtionde som gick mellan attentatet i New York 2001 och döden i trevåningshuset i Abbottabad. Och få har så väl insett hur nödvändiga medierna är för den som vill sprida terror och så framgångsrikt lyckats utnyttja medielogiken för sina egna syften. Det märktes inte minst i iscensättningen av terrorattentatet den 11 september, där det dröjde precis lagom länge mellan att första och andra planet för att kamerorna skulle hinna riktas in. Vi har tecknat ett porträtt av mediemanipulatören Usama Bin Ladin. Lokal TV-reklam utmanar på annonsmarknaden De stora landsortstidningarna utmanas nu i kampen om reklampengarna. Förra veckan kom en undersökning som visar att ännu en milstolpe passerats i den enorma förändring som just nu håller på att ske på mediemarknaden. Det handlar om hur avregleringarna och digitaliseringen av medierna nått ner på lokal nivå. De länge så urstarka svenska morgontidningarna, inte minst ute i landet, utmanas nu på sina lokala annonsmarknader och för första gången har de tvingats ner under hälften av reklamkakan. Och det är lokal TV-reklam och Internetannonsering som ökat sin andel mest på senaste tiden ute i landet, men även på en stor marknad som den i Göteborg. Folkkär reklamfigur går i graven Det handlar om en liten irriterande men folkkär figur som efter tolv år i rampljuset gjort sitt sista framträdande. Det var i slutet av 1999 som Ipren-mannen gjorde entré i tv-rutan och tog läkemedelsreklamen till en ny nivå. Filmen anmäldes av läkemedelsverket och stoppades men var snart tillbaka i rutan igen, då hade den nått kulturstatus. Men nu är det alltså slutsjunget.

Musik som spelats i avsnittet

  • 11.03
    ALEXANDRE DESPLAT - THE GHOST WRITER
    Album: THE GHOST WRITER
    Kompositör: ALEXANDRE DESPLAT
    Bolag: VARESE SARABANDE
  • 11.15
    ALEXANDRE DESPLAT - PR PAUL EMMETT
    Album: THE GHOST WRITER
    Kompositör: ALEXANDRE DESPLAT
    Bolag: VARESE SARABANDE
  • 11.27
    Dark Sanctuary - Tout ce sang versé
    Album: ej angivet
    Kompositör: Dark Sanctuary
    Bolag: ej angivet
Programmet tillhör kategorin: Samhälle
Alla avsnitt från programmet Medierna

Vi berättar om nya siffror från Rättviseförmedlingen. Varför är svensk journalistik så ojämställd? Kommer influencers öka öppenheten eller krävs hårdare tag mot smygreklam? Och om fake news-debatten.

Norran hade fel när busschaufför påstods visat porr för barn. Utredning om SR-profil klar – chefer agerade inte. Expressen ville styra artikel enligt Medievärlden. Ifrågasatt Östling-fokus efter UG.

Special: Symbolerna som drev dreven Lör 04 nov kl 11:03(35 min)

Vi repriserar tre delar ur vår sommarserie 2017. Om detaljerna som blev symbol för en hel granskning eller drev – ibland på bekostnad av den större bilden. Om kissblöjor, knäckebröd och kaffeflickor.

Hur fungerar pressetiken i ett läge där "alla" redan vet allt? Hör kvinnorna som gjorde uppror mot sexism och gubbsjuka på Aftonbladet -78. Hårt kritiserad forskarteori blev vikinganyhet med vingar.

Hård kritik mot Aftonbladet och TV4 efter upproret mot sexuella trakasserier och övergrepp. Vi besöker Helsingfors och Amsterdam. Hur blir det med public service-finansiering via skatten?

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".