Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Bakom billiga loppmarknadsfynd finns berättelser om folkliv, konsumtionshistoria och design.
Ett avsnitt från Loppmarknadsarkeologerna
Kaffekoppen som sålde mjölk
Lör 09 apr 2016 kl 10:45
1985 hade mejeribranschen ett problem – ungdomar drack allt mindre mjölk. Vapnet som vände utvecklingen var en kopp laddad med kaffe, varm mjölk och trendiga franska influenser.

Våra loppmarknadsarkeologer Maja Åström och Tommie Jönsson har ofta sett den vita koppen med logotypen i de franska färgerna på loppmarknadens porslinshylla. Café au lait-koppen är tillverkad i Frankrike, men den rymmer ett stycke helsvensk reklamhistoria. Och allt börjar 1985, när mejeriebranschen tillsammans med reklambyrån Carlsson & Broman försöker hitta ett sätt att få unga människor att dricka mer mjölk.

Inger Söderholm, som då var projektledare på byrån, berättar om hur kampanjen togs fram. Den riktade sig till tongivande krogar och kaféer i storstäderna, som under lanseringsperionde fick ensamrätt på konceptet café au lait med tillhörande koppar och andra logotypförsedda prylar. Och förlagan till själva koppen smugglade hon med sig från ett stockholmscafé. Art directorn Bo Sundin förklarar hur logotypen skapades och minns även lanseringsfesten, där en inflygd fransk kypare från Brasserie Lipp i Paris serverade café au lait till stockholmska kändisar. Formgivaren och designsamlaren Nille Svensson analyserar vad koppen säger om sin tid, och han menar att koppen är ett tydligt exempel från tiden då Sverige gick från behovssamhälle till begärssamhälle.

 

Producent: Tommie Jönsson

Loppmarknadsarkeologerna görs av produktionsbolaget Rundfunk Media för Sveriges Radio.

Programmet tillhör kategorin: Livsstil
Alla avsnitt från programmet Loppmarknadsarkeologerna
Resväskan som blev en bergsprängare Lör 27 maj kl 08:50(9:34 min)

Moderna resenärer föredrar rullväskor eller ryggsäckar. Vad göra med alla gammeldags resväskor? Jo, med hjälp av slaktade högtalare och billig modern elektronik kan de få nytt liv som bergsprängare.

Kan plast åldras med värdighet? Lör 20 maj kl 08:50(9:27 min)

Plaståldern satte igång i början av 1900-talet. Sedan dess har mängden av plastprylar i olika plastmaterial bara ökat. Men vad händer med plast som blir hundra år gammal? Åldras den med värdighet?

Gamla herrtidningar från 50- och 60-talen, fulla med fotografier av halvnakna och nakna kvinnor, är efterfrågade på samlarmarknaden. Varför blev gårdagens snusk hett stoff idag?

Hypnos för hemmabruk Lör 06 maj kl 08:50(9:41 min)

Lars-Eric Uneståhls LP-skiva med hypnosinstruktioner innehöll tillämpningar för att minska röksuget, ick Povel Ramel att bli motiverad och skivans metoder letade sig så småningom in i elitidrotten.

Björktavlan – en skiva av vår historia Lör 29 apr kl 08:50(9:52 min)

Trevlig väggprydnad, folklig masskonst eller bara dålig smak? Souvenirtavlan av snedsågad björk rymmer mer historia än vi anar.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".