Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Podd för finsmakare. Birgitta Tollan gör envisa och kärleksfulla radioundersökningar av musik och liv...
Ett avsnitt från Tollans musikaliska
Flyktens musik 5
Tis 14 jun 2016 kl 16:00
Flydde från Europa: Saxofonisten Gabor Bolla flydde från Ungern, organisten Eva Maria Jensen flydde från Polen och tonsättaren Edina Hadžiselimovic flydde från Bosnien. Femte programmet av fem.

I Birgitta Tollans serie Flyktens musik möter vi idag tre musiker som flytt från centraleuropa. Alla hamnade i Köpenhamn. 

Organisten, teologen och författaren Eva Maria Jensen blev utslängd ur Kraków i Polen efter en intensiv antisemitisk kampanj 1968-69.

Sammanlagt 20 000, av Polens då 25 000, judar lämnade Polen efter det att polska kommunistpartiet, under ledning av Wladyslaw Gomulka initierade kampanjen mot de som kallades ”femtekolonnare”, ”sionister” och ”kosmopoliter”. Tusentals människor med judiskt påbrå avskedades från sina arbeten, fråntogs studieplatser och somliga åtalades för uppdiktade brott. Regeringen förkunnade att de kunde lämna landet och flytta till Israel på villkoret att de avsade sig sitt polska medborgarskap.

Eva Maria Jensen och hennes make ville inte till Israel utan anlände, efter en komplicerad flyktingväg i Europa, med falska papper och hemliga möten, illegalt till Danmark. De placerades i ett flyktingläger på skeppet Skt. Lawrence i Köpenhamns hamn.

Mellan 1965 och 1969 studerade Eva Maria Jensen piano och musikteori vid Musikakademin i Kraków och teologi vid Jagellonska Universitetet. Hon var dock tvungen att avbryta sina studier när hon flydde. Mellan 1970 och 1975 tog hon en doktorsgrad i teologi och en kandidatexamen i musik och filosofi vid universitetet i Köpenhamn.

I Polen var det omöjligt för en kvinna att spela orgel. Det var ett mansgöra. I Danmark, däremot, spelade många kvinnor orgel så Eva Maria Jensen, som närde en dröm att spela orgel, studerade orgelspel under sju år. Hon tog examen i orgel vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i staden. Som organist har hon gett konserter i Danmark, Sverige, Polen, Tyskland och Frankrike.

Eva Maria Jensen har skrivit böckerna Død og evighed i musikken 1890-1920 och Drømmelandet - en bok om Chopin.


Tonsättaren och medicinstuderande Edina Hadžiselimovic flydde 1992 från kriget i Bosnien som startade när den kommunistiska diktaturen i Titos Jugoslavien upplöstes och de etniska rensningarna inleddes. Serber, kroater och muslimer ville skapa etniskt enhetliga områden och fördrev de främmande folken. I grymheterna ingick mord och kollektiva våldtäkter mot kvinnorna. Kyrkor, moskéer och bibliotek utplånades.

Edina Hadžiselimovic lämnade huvudstaden Sarajevo tillsammans med sin mor. Hon orkar inte berätta om vad som hände innan flykten.

- Vi fick lämna allt bakom oss. Det enda jag hade med mig var min talang - att jag kan spela musik, berättar hon.

Från 30 oktober 1992 till 3 maj 1993 vistades hon och modern i flyktinglägret Sandholmslejret norr om Köpenhamn. I det s k kvinnorummet delade de rum med upp till sju kvinnor och barn samtidigt. Kvinnor och barn från 19 olika nationaliteter flyttade ut och in ur rummet under det dryga halvår Edina Hadžiselimovic och modern bodde där. De fick vänta i sex år på permanent uppehållstillstånd!

Under dessa sex år studerade Edina Hadžiselimovic och tog examen vid Musikkonservatoriet i Köpenhamn, inte som asylsökande, för det var förbjudet, utan som utländsk student. 10 % av de studerande kvoterades in om de var från ett annat land

Musikstudierna i Köpenhamn var befriande efter den strikta och strama kompositionsutbildningen i Sarajevo. Här fick hon utveckla sina egna musikaliska idéer.

- Jag hade fantastiska lärare, som Mogens Ellegaard, Ib Nørholm och Amelia Malling. De gav mig inte enbart verktygen till att komponera egen musik, utan räddade mig också mänskligt. Mänsklig kontakt var livsavgörande för mig under denna period. Det var en fantastisk tid, säger Edina Hadžiselimovic.

Edina Hadžiselimovic komponerade senare kammaroperan Waiting in Nowhere för Det Kongelige Opera. Operan utspelas på  Sandholmslejret. Hon komponerade även minioperan När jag blir uppäten av myror som är en Romeo och Juliaberättelse komponerad ur Julias synvinkel.

Hennes stycke Ectopicus delar titel med utomkvedshavandeskap och det är ett verk som berör Edina Hadžiselimovic' intresse för medicin. Nu kompletterar hon tonsättarkarriären med en utbildning i medicin. Hon vill bli hjärtläkare.

– Både musik och medicin kräver en extrem disciplin  och specialisering. Det passar mig, säger Edina Hadžiselimovic. Och i musiken behövs ett stort hjärta!


Gabor Bolla, romsk saxofonist och kompositör, föddes i Budapest men bor nu i Köpenhamn. Han är 28 år och var underbarn på klarinett innan han valde saxofonerna. Hans fru och familj bor kvar i hemlandet, men han har flytt p g a svårigheterna för honom att verka som musiker där. Han lämnade Ungern på grund av landets intensiva antiziganism och dess nedmontering av kulturlivet, inte minst jazzmiljön.

-Mångfald skrämmer ungrarna. Romer, invandrare, flyktingar, homosexuella och andra minoriteter förföljs och diskrimineras i Ungern, som inte är en demokrati utan en diktatur, anser Gabor Bolla.

FN kritiserar det sätt som Ungerns regering under regeringschefen Viktor Orbán handskas med makten. En tidigare välfungerande demokrati har på bara fem år förändrats till ett mycket centralstyrt samhälle med stark statlig kontroll över rättssystem, medier och religiösa samfund.

Organisationer som försvarar bland annat minoriteters rättigheter utsätts för påtryckningar och smutskastning. Ungerns lärare protesterar mot det nya utbildningssystemet som gjort skolan centralstyrd och lärarna mer ofria. Kritikerna säger att kulturpolitiken i Ungern nu styrs av ett fåtal regeringsvänliga personer och att det bara är "lojala konstnärer" som får pengar från staten.

Efter kommunismens fall 1989 blev det svårare och svårare för romer i Ungern. Tidigare hade t ex varje restaurant ett s k ”zigenarkapell”, men de flesta har försvunnit nu och idag finns endast ett par sådana orkestrar kvar.

- Myndigheterna i Ungern har tagit död på denna traditionella romska konstform, anser Gabor Bolla. Ungersk romsk musik har starka band till jazzmusik. Inte enbart improvisationerna, utan även de melodiska strukturerna och ackorden, gör den romska musiken från mitt hemland besläktad med jazz, säger Gabor Bolla.

– I Budapest finns inga möjligheter för mig att försörja mig och min familj och skapa en dräglig tillvaro. Jag vill bygga en bas i Europa där jag kan utöva min musik. Köpenhamns jazzmiljö ger mig en helt annan konstnärlig och mänsklig frihet, säger Gabor Bolla.


Musiklista:

Nahawand

Bashar Sharifa


Mizerna cicha

Trad

Eva Maria Jensen

Pro-Records2006, CD-013


SOMMERFUGLEN

Edina Hadziselimovic,

Inge Pedersen

Marianne Lund/ MariaBoelskov Sörensen

DANACORD009084, DACOCD 684


DJANGO

Gabor Bolla

Robert Lakatos

Find Your Way

ACT COMPANY17669, ACT 9529-2


SCHERZO FÖR PIANO NR 1 H-MOLLOP 20

Frédéric Chopin,

Lang Lang

SONY CLASSICAL015676, 88875117582


Lulajze Jezuniu

Trad.

Eva Maria Jensen

Julehilsner fra Polen

Pro-Records2006, PRO-CD-013


Lulajze Jezuniu

Trad.

Triplum

Julehilsner fra Polen

Pro-Records2006, PRO-CD-013


Lulajze Jezuniu

Trad

Triplum

Julehilsner fra Polen

Pro-Records2006, PRO-CD-013


Mizerna cicha

Trad.

Eva Maria Jensen

Julehilsner fra Polen

Pro-Records2006, CD-013


QUANT EN MOY - AMOUR ETBIAUTÉ PARFAITE - AMARA VALDE

Guillaume De Machaut

Guillaume DeMachaut

Musica Nova (Lyon)

AEON25841, AECD 1108


Coquetus

Edina Hadziselimovic

Ensemble 2000

Live


Waiting In Nowhere

Edina Hadziselimovic

Rubén Palma, libretto

Sten Byriel, Elisabeth Halling, Michael Kristensen, Anna Rydberg, Jens Bruno Hansen

Live


Ectopicus

Edina Hadziselimovic

Esbjerg Ensemble

Live


DJANGO

Gabor Bolla

Robert Lakatos

Find Your Way

ACT COMPANY17669, ACT 9529-2


The Rat and the Parrot

Daniel Franck

Gabor Bolla RobertLakatos m Fl

STUNTRECORDS, STUCD15102


LALI'S LAMENT

Gabor Bolla

Robert Lakatos

Find Your Way

ACT COMPANY17669, ACT 9529-2


RUMÄNSK FOLKDANS NR 4

Gabor Bolla

Robert Lakatos

Find Your Way

ACT COMPANY17669, ACT 9529-2


Programmet tillhör kategorin: Musik
Alla avsnitt från programmet Tollans musikaliska
Tollans musikaliska
Tollans musikaliska
Tis 15 aug kl 16:00(40 min)
Tollans musikaliska
Tis 08 aug kl 16:00(39 min)
Tollans musikaliska
Tis 01 aug kl 16:00(38 min)
Tollans musikaliska
Tis 25 jul kl 16:00(37 min)
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".