Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Podd för finsmakare. Birgitta Tollan gör envisa och kärleksfulla radioundersökningar av musik och liv...
Ett avsnitt från Tollans musikaliska
35 min
Musik och kropp - Del 4. Musikens relation till kvinnokroppen
Tis 21 jun 2016 kl 16:00
I serien "Musik och kropp" möter du tonsättaren Marie Samuelsson och danska komponisten och sångerskan Trinelise Væring. De tillhör en rar skara, nämligen kvinnliga tonsättare.

De som har kvinnokropp har fortfarande en underordnad position vid utbildningarna i komposition. Föreningen Svenska Tonsättare har 18 procent kvinnor. Bland Musikaliska Akademins svenska ledamöter är kvinnorna knappt 28 procent. Vid Musikhögskolan i Stockholm studerar 12 kvinnor och 26 män. Vid Högskolan för scen och musik i Göteborg är siffrorna 9 män och 4 kvinnor. Vid jazz- och rocklinjen på Musikhögskolan i Örebro studerar 14 män och 2 kvinnor.

Marie Samuelsson är tonsättare och hon har fått Bo Wallnerpriset och Kurt Atterbergpriset. Om henne har skrivits: ”En av Sveriges mest mystiska samtidsminimalister” och ”När Samuelssons orkestermusik är som bäst är den vacker men skrämmande, månghövdad som en hydra.”

Som punkmusiker i gruppen Elegi under 1980-talet var hon en av de kvinnor som kraftfullt tog sig både ton och plats på musikscenerna.

– Jag letar efter vad kvinnans kraft skulle kunna vara inom ljudande musik. Faktum är att jag arbetar i en konstform där det hittills funnits väldigt få kvinnor, säger Marie Samuelsson, som vill bryta sig loss från samhällets begränsande, oskrivna normer och regler om hur en kvinna skall bete sig. Underordning och underdånighet är inget för henne. För att finna en musikalisk drivkraft knyter hon an till den kvinnokraft som hennes kvinnliga släktingar haft.

– Varför är kvinnokraften så undanträngd i vår kultur, frågar sig Marie Samuelsson och letar i gamla myter och bilder.

Violinkonserten Bastet Solgudinnan är inspirerad av den egyptiska myten om Bastet, dotter till solguden Ra och barnens beskyddare och vän. Hennes Fear and Hope för orkester är komponerad till demokratikämpen Aung San Suu Kyi i Burma/Myanmar. Operan Jorun orm i öga skrev Marie Samuelsson tillsammans med författaren Kerstin Ekman.

– Operan handlar om kvinnors födande och kvinnors sexualitet i utvidgad bemärkelse, att vi inte enbart är objekt utan tänkande varelser, säger Marie Samuelsson.

– Jag har en kropp som har och har haft speciella upplevelser och erfarenheter av emotioner, strukturer, normer och stereotyper. Det är svårt att ringa in, men det har naturligtvis påverkat min musik att jag är kvinna.

– Samtidigt är det väldigt härligt att vara tonsättare och sitta och skriva musik. Det är nästan genusbefriat! Jag möter andra av olika kön. Det kan vara medmusikanter eller de som spelar min musik, säger tonsättaren Marie Samuelsson i programmet.

Dagens Nyheters recensent kallar violinkonserten Bastet Solgudinnan vansinnigt vacker ”där solostämman uppstår som en gåtfull ljusreflex ... Ett sfinxartat väsen som i Anna Lindals händer blir allt mer lockande och mångtydigt allteftersom konserten expanderar”.


Trine-Lise Væring är dansk sångerska, komponist och textförfattare inom jazz och rock/pop. Sedan starten av 1990-talet har hon gett ut nio cd-skivor. På sex av dem är hon kapellmästare, sångare, kompositör och arrangör. På de första plattorna sjöng hon jazz med sin make, jazzmusikern Fredrik Lundin, och de svenska jazzmusikerna Bobo Stenson och Palle Danielsson.

Men så plötsligt gav hon 2008 ut cd:n Lystfisker. På omslaget poserar Trinelise Væring med bara ben endast iklädd en Fendergitarr av typen Telecaster. Hon gör ett lappkast från sofistikerad jazz till kvaltetspop och rock.

– Det finns en massa dogmer inom jazzen vad gäller improvisation. Jag stod på scen och sjöng i början och i slutet av varje låt och däremellan spelade killarna sina solon, säger Trinelise Væring i programmet.

Hon ville skriva egna sånger, berätta dem på sitt modersmål, spela elgitarr och ha ett tyngre beat. Improvisation är inget mål i sig för henne.

– Rockmusik är mer taktil. Jag älskar dess grovhet och var trött på jazzens elegans. Med elgitarren får jag en mer fysisk, kroppslig känsla och jag är mitt inne i bandet istället för att vara frontfigur. Det är kul att vara ”one of the boys” och vara sysselsatt när de andra spelar solo istället för att sitta på en stol och vänta på min tur, skrattar Trinelise Væring.

2011 gav hon ut cd:n Umanérlig där hon själv smakfullt sitter nästan naken på omslaget. Hennes låttexter finns skrivna på den bara huden.

– Min idé med att ha orden målade på min hud kommer ur tanken att du kan se att språket också kommer ur kroppen, säger Trinelise Væring.

– En video som gjordes i samband med plattan Umanérlig blev först försedd med en varning av YouTube. Det var låten Lille Stripper – Lilla Strippa, som gav upphov till rabaldret och iTunes vägrade skriva ut titeln på hennes låt, som kallades Lille St…...

Trinelise Væring arbetar nu med Fredrik Lundin i Offpiste Gurus. I projektet Oh Purity, som är både musik och film, samarbetar hon med Jonas Berg och de norska Barokksolisterna. Hon är nominerad till det danska Gaffa-priset som Årets kvinnliga artist med motiveringen: ”Kombinationen av de djupt fascinerande kompositionerna/sångerna och det kompetenta uppträdandet gör Oh Purity till en i danska sammanhang unik utgivning”.


Musiklista:

BODY AND SOUL

Johnny Green,

Frank Eyton/ Edward Heyman/ Robert Sour

Billie Holiday/ Harry Edison/ Ben Webster/Jimmy Rowles/ Barney Kessel/ Red Mitchell/Alvin Stoller

VERVE00383, 589 932-2


IT WASN'T YOU

Jonas Berg,

Trine-Lise Vaering

Oh Purity/ JoakimMilder

GATEWAY MUSIC29073, OH PURITY2014


Lufttrumma III

Marie Samuelsson,

Norrköping Symphony Orchestra, Tuomas Ollila

PHONO SUECIA, PSCD 147


Bastet Solgudinnan

Samuelsson, Marie,

Kungl Filharmoniska Orkestern (Stockholm) /Rondin, Mats


Fear And Hope

Samuelsson, Marie,

Kungliga Filharmonikernas Orkester, Stockholm / Rondin, Mats


Jorun orm i öga

Marie Samuelsson,

Kerstin Ekman

Monica Danielson M Fl David Björkman, Dir


ROTATIONER

Marie Samuelsson,

Hannu Lintu /

Helsingborgs Symfoniorkester

PHONO SUECIA00408, PSCD 147


MAT

Anna-Pia Kutzner / MarieSamuelsson,

Anna-Pia Kutzner / Marie Samuelsson

Elegi (Sv)

MNW 01371, MNWCD 182


Fanfar till livet

Marie Samuelsson,

Gävle Symfoniorkesters Brass


THE SHIFTING OF THE WINDS

Fredrik Lundin,

Trine-Lise Vaering

Trine-Lise Vaering / BoboStenson / Mads Vinding / Alex Riel

STUNT09237, STUCD19807


Far mor og børn

Trinelise Væring,

Trinelise Væring

Trinelise Væring

Word For Words Records, WWCD01


En Kærlig Hånd

Trinelise Væring,

Trinelise Væring

Trinelise Væring

Word For Words Records, WWCD02


Lille Stripper

Trinelise Væring,

Trinelise Væring

Trinelise Væring

Word For Words Records, WWCD02


Lille Stripper

Trinelise Væring,

Trinelise Væring

Trinelise Væring

Word For Words Records, WWCD02


SHADOWDANCING

Jonas Berg,

Trine-Lise Vaering

Oh Purity / Joakim Milder

GATEWAY MUSIC 29073, OH PURITY 2014


NO OFFENCE

Trine-Lise Vaering,

Trine-Lise Vaering

Oh Purity / Joakim Milder

GATEWAY MUSIC 29073, OH PURITY 2014








Programmet tillhör kategorin: Musik
Alla avsnitt från programmet Tollans musikaliska
Harry Partch och Richard Maxfield, två pionjärer. Igår kl 16:00(35 min)

Två outsiders inom den experimenterande och elektroniska musiken - de amerikanska pionjärerna och homosexuella kompositörerna Harry Partch och Richard Maxfield.

Två outsiders inom den experimenterande och elektroniska musiken - de amerikanska pionjärerna och homosexuella kompositörerna Harry Partch och Richard Maxfield.

Århundradets kärlekskrig som opera Tis 13 feb kl 16:00(57 min)

Boken "Århundradets kärlekskrig" av författaren och litteraturprofessorn Ebba Witt-Brattström blev en av 2016 års mest omtalade svenska böcker, men också en opera.

Boken "Århundradets kärlekskrig" av författaren och litteraturprofessorn Ebba Witt-Brattström blev en av 2016 års mest omtalade svenska böcker, men också en opera.

Skuggor och ljus, del 4. Laleh, Maria Lindström,.. Tis 06 feb kl 16:00(35 min)

I det fjärde och sista programmet spinner Birgitta Tollan kvinnliga singer/songwritertrådar runt samtiden. Möt bl a Laleh i en tidig intervju. Hungern sitter inte i magen utan i rösten, sjunger Laleh.

I det fjärde och sista programmet spinner Birgitta Tollan kvinnliga singer/songwritertrådar runt samtiden. Möt bl a Laleh i en tidig intervju. Hungern sitter inte i magen utan i rösten, sjunger Laleh.

Skuggor och ljus, del 3. Joan Baez, Stina Nordenstam,.. Tis 30 jan kl 16:00(41 min)

Vi hör historiska intervjuer med svenska och internationella singer/songwriters. Bland annat Joan Baez. Vi möter även 21-åriga Stina Nordenstam i den allra första intervju hon gjorde i svensk media.

Vi hör historiska intervjuer med svenska och internationella singer/songwriters. Bland annat Joan Baez. Vi möter även 21-åriga Stina Nordenstam i den allra första intervju hon gjorde i svensk media.

Skuggor och ljus, del 2. Nina Simone, Buffy... Tis 23 jan kl 16:00(36 min)

Under 1960- och 70-talen ändrade flera kvinnliga singer/songwriters fokus i sina texter; från de privata erfarenheterna till de mer övergripande. Andra gav sig in i en starkt kommersiell musikbransch.

Under 1960- och 70-talen ändrade flera kvinnliga singer/songwriters fokus i sina texter; från de privata erfarenheterna till de mer övergripande. Andra gav sig in i en starkt kommersiell musikbransch.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".