Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Gräver djupt i det ytliga.
Ett avsnitt från Stil
Moderiktig merchandise – eller vad Justin Bieber och Kanye West har snott från metalgenren
Fre 23 sep 2016 kl 10:03
I veckans STIL ska vi ägna oss åt en typ av kläder som länge ansågs ha ett modevärde motsvarande noll – turnétröjor.

Så är det inte längre. Trendtermometrarna slår idag nästan i taket om man säger "turnétröja", eller "turné-merchandise". I synnerhet när det gäller kläder som dagens stora artister – som Beyoncé, Kanye West, Rhianna och Justin Bieber – säljer i samband med sina konserter.  Det rör sig alltså inte om forna tiders t-tröjor med en logga och en turnéplan tryckt på ryggen.

Dagens musikmerchandise är väl genomtänkt och designat av modeproffs för att skapa en enhetlig stil kring en turné och skiva. Kanske kan man kalla det för en sorts turnékollektioner.  Ofta är de både billigare och roligare än de kläder artister lanserar i form av egna modemärken, eller i samarbete med andra modehus. De är helt enkelt lite mindre pretto, skulle man kunna säga. Mer lekfulla.

Kläderna ligger sällan långt ifrån den typ av plagg som artisterna själva bär till vardags, eller på scen. Ofta handlar det förstås om streetwear, snarare än skräddade plagg. Men de har en annan typ av exklusivitet – det gäller att vara snabb i svängarna om man vill snappa upp vissa plagg som plötsligt dyker upp – i pop up-butiker eller webshoppar. Somliga finns i begränsad upplaga, andra är tidsbundna.

I programmet berättar också om bandet som i början av 90-talet fick utstå mycket kritik, just för att de tog merchandisehysterin till nya höjder – New Kids on the Block. Detta omåttligt populära pojkband från USA blev inte bara kända för sina miljontals sålda skivor, och stora skaror av skrikande flickfans, utan även för att de satte sina namn och ansikten på allt från sovsäckar, lunchlådor, tuggummi, tröjor till bandspelare och affischer.

Vi pratar också med det svenska rockbandet Bob Hund som varit skickliga på att skapa sig ett varumärke, inte minst med hjälp av sin populära logga – en liten vit hund som bandet under åren fäst på alla möjliga former av skruvad merch.

Och sist, men inte minst, så träffar vi den legendariska rockfotografen Anton Corbjin.

Veckans gäst är Fredrik Strage, rockjournalist.

Programmet tillhör kategorin: Livsstil
Alla avsnitt från programmet Stil

Med anledning av Luciaveckan, och de snövita särkar som bärs av både barn och vuxna, så ska vi passa på att vädra den vita skjortan. Ett plagg som ofta lyfts fram som "en klassiker".

Med anledning av veckans Nobelprisutdelning – där det återigen bara är män som prisas, elva stycken – ska vi sätta strålkastaren på en stilbildande kvinna med många talanger – Florence Nightingale.

I veckans Stil ska vi svepa in oss i mjuka pälsar – av akryl, det vill säga fuskpälsar som nu gör ett slags segertåg inom dagens alltmer medvetna modevärld.

I veckans Stil ska vi ägna oss åt trendsättande gangsterromantik genom att ta en titt på en banbrytande film som kallats för ”den första moderna amerikanska filmen” – Bonnie and Clyde.

I veckans Stil ska vi frossa loss i stora pengar, ännu större hus, enorma yachter och snabba bilar genom att titta närmare på den brittiske mångmiljardären Bernie Ecclestone.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".