Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.
Ett avsnitt från Medierna
Mannen som trollade medier och flygplanen som bytte kön
Lör 10 sep 2016 kl 11:03
Han har figurerat i några av landets största medier. Som källa, reporter eller debattör – under namnet ”Egor Putilov”. Men vem är han egentligen? En desinformatör med dunkla syften eller hotad journalist?... Vi har sökt svar på frågan som i veckan gäckat många nyhetsredaktioner. Vad händer när konsumentjournalistik blir till salu och säljs till företagen vars produkter ska granskas? Och så om blå lastbilar och röda flygplan, som byter kön bakom kulisserna i TV-fabriken.

Vem är SD-tjänstemannen som var journalist under pseudonym?
Han har figurerat i några av landets största medier. Som källa, reporter eller debattör – under namnet ”Egor Putilov”. Men för en vecka sedan kunde Aftonbladet berätta att det namnet är en pseudonym och att den som ligger bakom är en 34-åring, anställd vid Sverigedemokraternas riksdagskansli. Och dessutom att han, under ytterligare ett namn, har skickat in en debattartikel till Aftonbladet – där han utgett sig för vara en flyktingaktivist som ville ge asylsökande rösträtt.
Det här väckte naturligtvis många frågor i veckan om i vems intresse och med vilka syften mannen som kallar sig ”Putilov” har agerat. Hans ryska bakgrund har blivit ytterligare en kittlande fråga i veckan. Han har kallats ”desinformatör” och det har gjorts kopplingar till den ryska propagandastrategi som går ut på att så tvivel om fakta och att påverka västerländska medier.
Så vem är då denne person? Vad säger han själv om sina syften och hur kommer det sig att han kunnat förekomma så frekvent i etablerade svenska medier? Reportrar: Erik Petersson och Fredrik Helgesson.

Konsumentjournalistik till salu
Att oberoende produkttester plockas upp av företag och citeras i deras marknadsföring är knappast något konstigt. Precis som det är självklart att recensioner och betyg används på filmaffischer och bokomslag. Men vad händer när en väletablerad konsumenttidning säljer sina positiva tester till ett företag och till och med själva är med och paketerar om sitt redaktionella material för ett reklamsyfte? Går det då att fortsätta lita på tidningens så viktiga oberoende och att dess tester verkligen görs utan några ekonomiska hänsyn?
Nyligen skickades ett sponsrat specialnummer av biltidningen Teknikens Värld ut till alla Skoda-ägare i Sverige. Men utan att det framgick på förstasidan att det var en tidning beställd av bilföretaget. Reporter: Jonna Westin.

Könsbyten bakom kulisserna i TV-fabriken
Aktiva manliga hjältar med försiktiga små prinsessor vid sidan om. Ja, ungefär så ser det ofta ut på den internationella marknaden för tecknad barnfilm. Det här är en ständig huvudvärk för inköparna på SVT:s Barnkanalen, som å sin sida har en tydlig målsättning om jämn könsbalans och som gärna vill utmana traditionella könsroller. Så hur löser då SVT det faktum att det ser ut som det gör internationellt, när man samtidigt ska köpa in merparten av sitt material utifrån? Jo, vid dubbning av filmerna könar SVT helt enkelt om karaktärerna. Therese Rosenvinge har besökt Barnkanalen på SVT och frågat mer om hur det här arbetet går till.

Programmet tillhör kategorin: Samhälle
Alla avsnitt från programmet Medierna

Vi berättar om nya siffror från Rättviseförmedlingen. Varför är svensk journalistik så ojämställd? Kommer influencers öka öppenheten eller krävs hårdare tag mot smygreklam? Och om fake news-debatten.

Norran hade fel när busschaufför påstods visat porr för barn. Utredning om SR-profil klar – chefer agerade inte. Expressen ville styra artikel enligt Medievärlden. Ifrågasatt Östling-fokus efter UG.

Special: Symbolerna som drev dreven Lör 04 nov kl 11:03(35 min)

Vi repriserar tre delar ur vår sommarserie 2017. Om detaljerna som blev symbol för en hel granskning eller drev – ibland på bekostnad av den större bilden. Om kissblöjor, knäckebröd och kaffeflickor.

Hur fungerar pressetiken i ett läge där "alla" redan vet allt? Hör kvinnorna som gjorde uppror mot sexism och gubbsjuka på Aftonbladet -78. Hårt kritiserad forskarteori blev vikinganyhet med vingar.

Hård kritik mot Aftonbladet och TV4 efter upproret mot sexuella trakasserier och övergrepp. Vi besöker Helsingfors och Amsterdam. Hur blir det med public service-finansiering via skatten?

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".