Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i ett batterilager med kraftig rökutveckling som följd. Räddningsledare uppmanar alla som befinner sig i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Malmöhus.
(Publicerat idag kl 12.55)
P2:s särskilda rum för fantasieggande dokumentära och musikaliska programserier.
Ett avsnitt från Musikmagasinet
Studion - rum för musik. Tambourine del 4.
Lör 08 okt 2016 kl 12:03
Vad är en inspelningsstudio för slags rum – egentligen? Vilka ideal driver studioteknikerna, klangregissörerna? Vi träffar Maurits Carlsson och Per Sunding på retrostudion Tambourine i Malmö.

Vid första anblick består en studio av flera rum med anpassad akustik för inspelning av sång och andra instrument, ett mixerrum, och övriga faciliteter med sunkiga kaffebryggare och nedsuttna soffor.

I kontrollrummet står mixerbordet, en stor glasruta skiljer rummet från inspelningsrummet, där musikerna försöker göra sitt bästa av den dyra studiotiden.

Hela miljön påminner om ett rymdskepp med en konsol. Och snart lyfter vi mot okända galaxer. Det var just den associationen som inspirerade den tyske kompositören och polarvinnaren Karlheinz Stockhausen; i studion fick han oväntat möjlighet att, som han sa, leka gud. Han såg studion som ett laboratorium för ljudets alla dimensioner.

Det är också vad många tekniker kan vittna om när de drar i mixerbordets reglar. För en kort stund styr de något som är större än de egna känslorna och tankarna. Särskilt när studion och alla medverkande lyckas frysa det där ögonblicket.

Här ställs outtalade krav på teknikern att vara psykolog. Här finns en skog av mikrofoner, datorer, monitorer, redigeringsprogram, analoga och digitala effekter. Men i slutänden handlar det ändå om att göra tekniken så transparent som möjligt. Ingen vill ju se byggnadsställningen stå kvar och skräpa framför låten när musiken är mixad och klar.

I den här programserien möter vi inspelningstekniker i några legendariska studior; Polar, Silence, Rainbow i Oslo, Tambourine, och inte minst Hansa i Berlin.

Alla har de sina egna ideal, sound och specialiteter. Ställda i hård konkurrens med hemmastudion och folkhemsstudion. Och faktiskt, hotet från oss lyssnare som tvingas acceptera att den dynamiska inspelningen på sikt slås ut av strömmande, hårt komprimerad musik och mobilt lyssnande genom hörlurar.

Lyssnarvanor ändras – och här framstår den professionella studion med sin tekniker som den siste riddaren av det Goda Ljudet.


Tambourine Studios håller till i Malmö. Svår att hitta, osynlig från utsidan. Här har svenska band som The Ark, The Cardigans och Bob Hund spelat in. Även internationella artister och grupper har blivit producerade här, som till exempel Tom Jones.

Tambourine är en utpräglad retrostudio. Köpt av bl a Maurits Carlsson och Per Sunding från gruppen Eggstone av ett dansband från Kivik. Det är en studio som egentligen består av många prång och vrår, fylld av äldre analog utrustning, udda snickerier och akustiska lösningar, som till exempel en egenkonstruerad bastrumma.

”Studion ska vara som ett vardagsrum som får artister att prestera det bästa de kan”, säger Maurits Carlsson. Det är en tydlig estetik som går igen i både golv, väggar och tak. Som en blandning av allrum och replokal.

Eggstone kände alltid att de kom in i ett dött, sterilt rum, där de möttes av en tekniker som jagade brus och var rädd om sin inspelningsutrustning. Så de byggde studion de själva villa ha: Tambourine.

Många band har hittat hit. Men den mest magiska stunden var när Tom Jones gästade Tambourine. ”En tagning behövdes, plus en till för syns skull, han behövde knappt en mikrofon.”

”Begränsningar är den bästa metoden för att skaka liv i kreativiteten”, menar Per Sunding. ”Vi lyckades klara av dippen och konkurrensen från hemmastudion under 90-talet.”

Skivväggarna och atmosfären, utseendet och ambiensen, historien lockar på nytt musiker till Tambourine efter en turbulent period.

Produktion Mikael Strömberg, GiG.

Musik som spelats i avsnittet

  • 12.07
    Eggstone - Like So
    Kompositör: Patrik Bartosch, Maurits Carlsson, Per Sunding
    Bolag: SOUSAFON
  • 12.15
    Disneyland After Dark - I'M Not The Same
    Album: Everything Glows
    Kompositör: Jacob A Binzer, Jesper Binzer, Stig Pedersen
    Bolag: EMI
  • 12.21
    Tom (2) Jones, The Cardigans - Burning Down The House
    Album: Burning Down The House
    Kompositör: David Byrne, Chris Frantz, Jerry Harrison, Tina Weymouth
    Bolag: V2
  • 12.25
    Bob Hund - Tvångstankar
    Album: Det Överexponerade Gömstället
    Kompositör: Bob Hund
    Bolag: BOB HUNDS FÖRLAG
  • 12.41
    Boss Hog - Whiteout
    Album: Whiteout
    Kompositör: Boss Hog
    Bolag: CITY SLANG
  • 12.45
    Bertine Zetlitz - Fate
    Album: Beautiful So Far
    Kompositör: Bertine Zetlitz
    Bolag: EMI
  • 12.47
    Kira & The Kindred Spirits - Turn Around
    Kompositör: Kira &amp, The Kindred Spirits
    Bolag: Copenhagen
  • 12.55
    Bob Hund - Harduingetmankandansatill
    Album: Harduingetmankandansatill
    Kompositör: Bob Hund
    Bolag: BOB HUNDS FÖRLAG

Om Mikael Strömberg

Mikael Strömberg
Foto Britt Mattsson

Mikael Strömberg arbetar som musiker och konstnär i text-ljud-bild sammanhang. Det brukar resultera i radioprogram, böcker, artiklar, cd-skivor, utställningar, ljudinstallationer och filmmusik. Till exempel tre uppmärksammade text-ljud-verk tillsammans med serietecknaren Joakim Pirinen.

Han har skrivit elektronisk musik till konstflyg och rökskulpturer, ställt ut hela städer som klangmonument, designat ljud för lastbilar, startat en ljudatlas för utrotningshotade ljud mm.

I övrigt är han kulturjournalist och verksam som konstnärlig lektor i audiovisuell produktion vid Högskolan i Dalarna.

Som radioproducent har han för Sveriges Radio P2/P1 bland annat producerat filmmusikmagasinet SYNK, Starka Musikupplevelser, Ljudo – om ljuden i våra liv, Vi bygger musiken, och dokumentärer om Nino Ramsby, Anders Eliasson och Karl-Erik Welin.

Programmet tillhör kategorin: Musik
Alla avsnitt från programmet Musikmagasinet
Kvinnors musik - på väg! Del 5. Lör 10 dec 2016 kl 12:03(38 min)

Tre musikdamer: Extremviolinisten Mia Zabelka, Wien. Saxofonisten, komponisten & bandledaren Pernille Bévort, Köpenhamn. Artisten Susanne Fellbrink som startade nätverket Female Singer-Songwriters.

Tre musikdamer: Extremviolinisten Mia Zabelka, Wien. Saxofonisten, komponisten & bandledaren Pernille Bévort, Köpenhamn. Artisten Susanne Fellbrink som startade nätverket Female Singer-Songwriters.

Kvinnors musik - på väg! Del 4. Lör 03 dec 2016 kl 12:03(47 min)

Möt tre tonsättare som inte låter sig hejdas av genregränser: Kajsa Magnarsson, Ida Lundén och Maja Solveig Kjelstrup Ratkje. Penis-attrapp, plast, nål och tråd och röstekvilibrism används i musiken.

Möt tre tonsättare som inte låter sig hejdas av genregränser: Kajsa Magnarsson, Ida Lundén och Maja Solveig Kjelstrup Ratkje. Penis-attrapp, plast, nål och tråd och röstekvilibrism används i musiken.

Kvinnors musik - på väg! Del 3. Lör 26 nov 2016 kl 12:03(40 min)

"Att öva på våldtäkt" med musik av violinisten Karin Wiberg. Hanna Ohlson Nordh: Skulle jag välja astronaut eller dirigent? Tonsättare, ung kvinna eller trans? Konstmusiksystrar, ett nätverk för dig!

"Att öva på våldtäkt" med musik av violinisten Karin Wiberg. Hanna Ohlson Nordh: Skulle jag välja astronaut eller dirigent? Tonsättare, ung kvinna eller trans? Konstmusiksystrar, ett nätverk för dig!

Kvinnors musik - på väg! Del 2. Lör 19 nov 2016 kl 12:03(39 min)

Körverk tillägnat Pussy Riot. Äggen är slut, ett klimakterie-projekt för damkör. Nytt Damkapell letar fram kvinnliga tonsättare, som varken fått vår kärlek eller blivit spelade eller lyssnade till.

Körverk tillägnat Pussy Riot. Äggen är slut, ett klimakterie-projekt för damkör. Nytt Damkapell letar fram kvinnliga tonsättare, som varken fått vår kärlek eller blivit spelade eller lyssnade till.

Kvinnors musik - på väg! Del 1. Lör 12 nov 2016 kl 12:03(41 min)

Möt Louise Pollock, kvinnlig trombon-pionjär. Hur är läget för kvinnor inom konstmusik 10 år efter att P2 sände den legendariska programserien Konsten att humla? Del ett av fem. Av Birgitta Tollan.

Möt Louise Pollock, kvinnlig trombon-pionjär. Hur är läget för kvinnor inom konstmusik 10 år efter att P2 sände den legendariska programserien Konsten att humla? Del ett av fem. Av Birgitta Tollan.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".