Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Podd för finsmakare. Birgitta Tollan gör envisa och kärleksfulla radioundersökningar av musik och liv...
Ett avsnitt från Tollans musikaliska
Kvinnors musik - på väg! Del 2.
Tis 22 nov 2016 kl 16:00
Körverk tillägnat Pussy Riot. Äggen är slut, ett klimakterie-projekt för damkör. Nytt Damkapell letar fram kvinnliga tonsättare, som varken fått vår kärlek eller blivit spelade eller lyssnade till.

Kvinnors musik – på väg! vill undersöka hur det står till med kvinnor och konstmusik tio år efter det att P2 2006 sände den legendariska programserien Konsten att humla.

Idag möter vi tre musikkvinnor som, istället för att sitta i sitt elfenbenstorn och komponera verk för evigheten, valt att samarbeta med andra konstnärer och att vara omgivna av fler personer i den kreativa processen.

Multikonstnären Paula af Malmborg Ward - tonsättare, arrangör, dirigent, sångerska, pianist, sitter visserligen i ett torn och komponerar, men det är ett renoverat kokstorn vid inloppet till Göteborgs hamn där fiskmåsar, trutar och Stena Lines hornstötar delar på det akustiska utrymmet utanför fönstret. Paula af Malmborg Ward har skrivit operor, radiohörspel, orkesterverk och har tidigare fått ta emot gliringar och ”goda” råd som manliga tonsättare slipper.

- Man behöver lyfta blicken och se vad vi får för pengarna. Vad representerar de, de här extremt pengaslukande, resursslukande institutionerna som de statsunderstödda orkestrarna och operahusen är? Och det är ju faktiskt så att många av dem har anledning att skämmas av flera anledningar.

Rapporter visar nämligen att döda utländska män fortsätter att dominera repertoaren på de statsunderstödda svenska musikinstitutionerna. Andelen kvinnliga tonsättare är fortfarande försvinnande liten.

Paula af Malmborg Ward arbetar nu med två operor. Kärlekskriget, utifrån Ebba Witt-Brattströms punktroman Århundradets kärlekskrig, har bl a alten Anna Larsson i rollistan. Kärlekskriget får urpremiär i Vattnäs Konsertlada den 6 juli 2017 och produceras i samarbete med Västmanlands Länsteater.

Dansa min Docka har som tema kvinnlig aneroxi och visar skrämmande fakta från två whistleblowers från psykvården. Librettot är skrivet av Paula af Malmborg Ward och Pernilla Holmgren Larsson.

För kören YMNA, dirigerade av Johanna Thür, komponerar Paula af Malmborg Ward Äggen är slut om klimakteriet. Sångtexterna är skrivna av Lina Ekdahl. Föreställningen har premiär den 21 januari 2017 i Röda Stens konsthall i Göteborg.

Till föreställningen Från Iran till Djursholm via Småland och Linköping kallas de fyras gäng PAMP utifrån sina förnamn: Pernilla Holmgren Larsson - journalist, Arghavan Agida - sångerska, författare, ambassadör för UN Women, Mirre Sennehed - DJ, projektledare, klubbarrangör, festivaldirektör och Paula af Malmborg Ward, tonsättare.

 

Altviolinisten Mika Persdotter Svensson pluggar sista året på masternivån på det kungliga musikkonservatoriet i Köpenhamn. Hennes examensarbete är att starta ett Damkapell i Köpenhamn och för de musikerna leta fram kvinnliga tonsättare ur både historisk tid och nutid. Damkapellet kommer att premiärspela i Konsertkyrkan i Köpenhamn den 8 mars 2017, Internationella Kvinnodagen. Damkapellet består då av en stråkorkester på 15 musiker, en cembalist och en pianist. De spelar fem kompositioner från 1100-talet fram till idag: av Hildergard av Bingen, Wilhelmina av Preussen, Elfrida Andrée, Frangis Ali Zade och Ellen Lindquist.

- Det är så sorgligt att tänka på hur litet kärlek kvinnliga tonsättare har fått genom historien. De har inte alls fått samma uppmärksamhet, de har inte blivit spelade och lyssnade till. Det är ju först när musik får gå igenom andra som den kan växa och utvecklas och bli nåt större än tonsättaren själv och de noter hen skrivit på papperet. Musiken blir då en del av universum, säger Mika i programmet.

Mika är frustrerad över hur få timmar som ägnades åt kvinnliga tonsättare under alla hennes utbildningar i Göteborg, Prag och Köpenhamn. Hon har spelat viola i orkestrar sedan hon var tio år.

- Det finns tydliga och plågsamma maktsystem och hierarkier inom symfoniorkesterkulturen. Det handlar om vem som skall bestämma över repertoaren. Oftast väljs musik av män. Den som dirigerar musiken och bestämmer hur den skall spelas är nästan alltid en man. Det finns även hierakiska system i stämmorna. Vem bestämmer hur stämman skall spelas? Ja, det finns tydliga maktroller i hela orkestern, berättar Mika Persdotter Svensson i programmet.

 

Norska tonsättaren Cecilie Ore studerade piano vid Norges Musikhögskola  och i Paris och därefter komposition i Utrecht och hos Ton de Leeuw Amsterdam. Hon vann International Rostrum for Electro-Acoustic Music och är intresserad av tidsaspekter i musik. På 2000-talet har hon mer och mer arbetat med textbaserad och samhällskritisk musik. När tonsättaren Xenakis avled 2001 stod den norske poeten Paal-Helge Haugen utan tonsättare till sin skuggopera A. Cecile Ore fick ta över uppgiften efter Xenakis. Hennes verk har framförts av BBC Symphony Orchestra, Ensemble Modern, BBC Singers samt en rad norska och nordiska ensembler. Så här sa Cecilie Ore i Konsten att humla 2006:

 -Det är mycket svårare att vara medelmåttig kvinnlig tonsättare än  att vara medelmåttig manlig komponist. Och det går inte alls an att vara en dålig kvinnlig tonsättare. De kvinnliga tonsättare som godkänns har en mycket hög konstnärlig nivå.

Cecilie Ores opera Adam & Eve A Divine Comedy handlar om religioners våld mot kvinnor, med citat ur Bibeln och Koranen, utdrag ur Förklaringen om de mänskliga rättigheterna och poesi ur Dantes Divina Commedia.

I operan, med libretto av dramaturgen Bibbi Moslet, beskrivs de sju dödssynderna:

Lust, förintelse av kvinnors lust genom omskärelse.

Vrede, våld mot och mord på kvinnor.

Girighet - män äger 99% av världens rikedomar. Kvinnor endast 1 %.

Frosseri - män frossar i sexuella övergrepp och våldtäkter.

Avund - män är svartsjuka och täcker kvinnor i burka, niqab och liknande.

Lättja - prostitution och trafficking, där män låter kvinnor arbeta för sig och tar profiten.

Högmod/Stolthet representeras av hedersmord på kvinnor

Körverket Come to the Edge är tillägnat "de modiga medlemmarna i Pussy Riot". BBC Singers framför stycket som handlar om yttrandefrihet och innehåller citat från bl a George Washington, Abraham Lincoln, Katarina av Siena, Lenny Bruce, Che Guevara, William Shakespeare, Harry Belafonte och Pussy Riot.

Who do you think you are är skrivet för kvinnoröster och BBC Singers famför denna ironiska standup anti-romans om hur kvinnor blir trakasserade, hotade och mobbade på internet.

Manus, regi och produktion: Birgitta Tollan.

 

Musiklista:

Forest food

Corinne Von Dardel,

Stensöta Karin Wiberg, Violin

 

The Flight of the Bumblebee (from The Tale of Tsar Saltan)[encore, arr JosephStirmer]

Rimsky-Korsakov, Nikolai

David Geringas (Cello),Yasha Nemtsov (Piano) At Klosterkirche, Traunstein As Part Of The 2013 Traunstein Summer Concerts

 

Selfie

Mika Persdotter Svensson,

Mika Persdotter Svensson

 

QUASI HOQUETUS(VERSION FÖR VIOLA,KONTRABAS & PIANO)

Sofia Gubajdulina,

Ulrich Knörzer/ MartinHeinze/ Heike Gneiting

NEOSPRODUCTIONS29354, NEOS

 

GILA ROME

Sylvie Bodorova,

Jitka Hosprova

ARCO DIVA27907, UP 0043

 

RELEASE

Carin Malmlöf-Forssling,

Karl-Ove Mannberg/Dalecarlian Chamber Orchestra

BLUEBELL006591, ABCD 069

 

MUGAM SAJAHI

Frangiz Ali-Zade,

The Xenia Ensemble

FELMAY 23716, FY 7022

 

MUGAM SAJAHI

Frangiz Ali-Zade,

The Xenia Ensemble

Felmay 23716, FY 7022

 

Vidder I. Hör Du Livets Ljud

Paula Af Malmborg Ward,

Erik Westbergs Vokalensemble, Daniel Saur, Slagverk

STUDIO ACUSTICUM, SA12

 

Vidder II. Dagfågel Nattfågel

Paula Af Malmborg Ward,

Erik Westbergs Vokalensemble, Daniel Saur, Slagverk

STUDIO ACUSTICUM, SA12

 

Vidder III. Dimma. Varm

Paula Af Malmborg Ward,

Erik Westbergs Vokalensemble, Daniel Saur, Slagverk

STUDIO ACUSTICUM, SA12

 

Vidder III. Dimma. Varm

Paula Af Malmborg Ward,

Erik Westbergs Vokalensemble, Daniel Saur, Slagverk

STUDIO ACUSTICUM, SA12

 

Interlude 1 Adam & Eve

Cecilie Ore,

Kathrine Winnes, Dirigent Tora Augestad, Sopran/Mezzosopran Eir Inderhaug, Sopran

 

Toil and Trouble

Cecilie Ore,

BBC Singers

 

Come to the Edge - for Pussy Riot

Cecilie Ore,

BBC Singers

 

Who do you think you are

Cecilie Ore,

Eir Inderhaug, Sopran

 

Adam & Eve – A Divine Comedy

Cecilie Ore,

Bibbi Moslet

Div.

 

Paradiso Adam & Eve –A Divine Comedy

Cecilie Ore,

Bibbi Moslet

Div.

Programmet tillhör kategorin: Musik
Alla avsnitt från programmet Tollans musikaliska
Huvudstäder - Upptakt Reykjavik Tis 12 dec kl 16:00(43 min)

I Upptakt Reykjavik, reser vi till världens nordligaste och Europas västligaste belägna huvudstad. Vad spelar dåvarande kulturministern Katrín Jakobsdóttir, i sin iPod? Nu är hon premiärminister!

Hur gör tonsättare när de trollar fram den ljuvaste musik ur ord och bild? Hur många nottecken behövs för en opera? Möt tonsättarna Ylva Q Arkvik och Jonas Forssell.

Hur gör tonsättare när de trollar fram den ljuvaste musik ur ord och bild? Vi möter vi de tre tonsättarna Tebogo Monnakgotla, Ylva Nyberg Bentancor och Jonas Bohlin.

Hur gör tonsättare när de trollar fram den ljuvaste musik ur ord och bild? Vi möter Victoria och Daniel, inte kungligheterna utan de två tonsättarna Daniel Börtz och Victoria Borisova-Ollas.

Hur gör tonsättare när de trollar fram den ljuvaste musik ur ord och bild? Vi möter vi de olikartade tonsättarna Madeleine Isaksson och Anders Hillborg.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".