Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ett forum för den talade kulturessän där samtidens och historiens idéer prövas och möts.
Ett avsnitt från OBS
Tekniken och samtiden
Fre 11 nov 2016 kl 13:04
Psykologen och manusförfattaren Teresa Tönisberg funderar över hur vi ska kunna skilja på den konkreta verkligheten och alla verkligheter som finns på internet. Vad är sanning och vad är påhittat?

Jag promenerar på kyrkogården och funderar på hur tekniken förändrar vårt beteende. Grevar och grevinnor ligger här. Sjökaptener och Ryttmästare, Skollärarinnor och Hustrur. Jag har ryggskott. Promenera är bra för ryggen. Nuförtiden skriver man sällan titlar på gravstenar utan nöjer sig med älskad och saknad.

   Jag undrar om kyrkogårdarna kommer att vara kvar eller om också begravningar kommer att ske på internet så småningom. Blir gravstenarna hologram som du kan ha hemma eller projicera som en Pokemon på vilken plats du vill? På Facebook håller anhöriga ibland den avlidnes profil vid liv, så att andra kan skriva minnesord och hyllningstal. Men hur begraver man avslutade konton och döda människors digitala liv på nätet? Hur ser en digital likkista ut? Är den formad som en nolla, ett vitt hål som uppslukar alla dina foton av bakverk och blommor och katter, alla misslyckade sexvideor som ingen borde fått se, alla hatord och kärleksförklaringar och snigelspår av ett helt livs transaktioner? Allt ska man ju göra själv på nätet nuförtiden. Välja och vraka och beställa och boka och legitimera sig och umgås och hitta någon att älska och att sakna.

    Jag lägger mig på en bänk och läser Irakisk Kristus av Hassan Blasim.

I novellen ”Arkivet och verkligheten” får vi inte svar på om berättaren, en irakisk flykting är galen eller frisk, talar sanning eller ljuger när han berättar sin historia för asylhandläggaren. Men det har ingen betydelse, för man tvivlar inte ett ögonblick på att krigets vansinniga logik är sann. Berättaren, en enkel man som är ambulansförare, blir kidnappad medan han kör sex lik med avhuggna huvuden genom natten. Efter att ha fått rejält med stryk visar det sig att han ska agera skådespelare i en video. Han tvingas läsa på en lapp att han är officer i irakiska armén och att de sex huvudena som nu är rekvisita i filmen också tillhör officerare. De ska tillsammans ha våldtagit och mördat oskyldiga efter en order från amerikanska armén, och de ska ha fått ekonomisk kompensation.

     Filmen blir en enorm framgång och i resten av berättelsen köps och säljs ambulansföraren, numera skådespelaren mellan olika grupper för att spela in nya filmer, omgiven av de sex huvudena stadda i tilltagande förruttnelse. Han får spela sunnit, förrädisk kurd, en otrogen kristen, en saudisk terrorist, medlem av syrisk säkerhetstjänst och så vidare…

     Filmerna sänds på satellitkanaler världen över och diskuteras av experter, politiker och journalister, som all utgår från att de är sanna. Humorn i boken är halsbrytande och brutal.

 

Vad är sant och vad är förbannad dikt? Att försöka skilja på en konkret verklighet och den verklighet som finns på nätet verkar inte längre vara meningsfullt. Men hur ska vi navigera i alla verkligheter som bjuds samtidigt som den konkreta verkligheten gör ett alltmer opålitligt intryck? Om vi inte tror på staten, på lagstiftning, på rättvis behandling, på polisen, skolan, sjukvården… vad ska vi då lita på?

     Jag vet inte, men man kan lyssna på teknikoptimisten Rachel Botsman. Hon har lanserat idén att tillit mellan individer är den nya valutan som håller på att skapas, medan förtroendet för politiska lösningar faller. Botsman jublar över det hon kallar kollektiv konsumtion som exempelvis AirBnB och alla andra typer av tjänster, där både säljaren och köparen recenserar varandras beteende. Det kan vara bilpooler, verktygspooler eller hushållstjänster det vill säga allt som innefattar mänsklig interaktion. Hon menar att oddsen för att du ska låta en främling bo hemma hos dig, låna dina grejor eller läsa läxor med dina barn skulle vara låga om det inte vore för att både köparen och säljaren ger omdömen i efterhand. Det ligger i allas intresse att uppföra sig väl, när man blir betygsatt. Därmed blir ditt digitala rykte din nya individuella valuta medan trovärdighet är växelkursen. På det här sättet humaniseras teknologin och återtar mänskliga värderingar, enligt Botsman.

     Det låter ju nästan som om man är tillbaka på Ryttmästarens och Grevens tid, när det goda ryktet definierade ditt liv och din status. Botsman menar att det inte dröjer länge innan det kommer att finnas sökmotorer som samordnar recensioner av ditt beteende i olika sammanhang. Kollektiv uppfostran via internet. Kanske är det bra. Kanske loopar vi bara runt. Det låter som en rimlig beteendeförändring, så till vida att alla organismer har en tendens att söka balans.  Faller förtroendet i ena änden, måste det naturligtvis byggas upp i en annan. 

 

I krig devalveras tillits-valutan till under minusstrecket. Förutom all materiell förstörelse, alla dödsfall och fysiska skador så trasas det mellanmänskliga förtroendet sönder. Tillits-skadorna syns inte och kan bli livslånga.

    Teknikoptimism och återkommande ryggskott fick mig att köpa en robotdammsugare. När jag enligt anvisningar hade laddat den i ett dygn och med stor förväntan startade den virrade den in under soffan och stannade där. Jag ropade på den men den rörde sig inte. Jag fick hala fram den med en sopkvast. På displayen stod det ERROR 1. Enligt manualen betydde det att roboten hade fått damm på sina små roterande tassar, och att jag måste ta bort dammet innan den kunde fortsätta. Jag gjorde så och proceduren upprepade sig. In under soffan. Damm på tassen. ERROR 1. Min dammsugare var alltså dammallergiker. Den klarade inte heller att som utlovat orientera sig utan vimsade planlöst runt när jag satte igång den. Jag tyckte att en så dysfunktionell varelse var rörande. Den påminde mig om svensk vapenexport. Vi vill gärna tillverka och sälja vapen, men vi vill inte att de ska användas. Våra vapen är allergiska mot krig, tycks budskapet vara.

 

Om man vill betrakta tillitsekonomin i en dystopisk skrattspegel kan man titta på första avsnittet av tredje säsongen av Black Mirror. I den här satiren om samtiden bedömer alla varandra genom mobiltelefonen. Varje möte med en annan människa rankas och din status är helt beroende av om du kan undvika negativ feedback. Inopererade kontaktlinser i ögonen visar varje individs status i realtid. Du måste oavbrutet fjäska för alla. På så vis infinner sig någon slags demokrati. Kunden har alltid fel, också busschauffören eller affärsbiträdet kan sänka ditt snittbetyg. Minsta tecken till aggression, äkta gest eller ärlighet är livsfarlig. Betygen är från noll till fem och om du hamnar under en viss poäng förlorar du arbetet, vare sig du är Ryttmästare, Skollärarinna eller Kidnappad ambulansförare som spelar krigsherre.

     Frågan är evig; hur kontrollera oss själva och andra, och med vilka medel? Den franske psykoanalytikern Lacan menade att ångest är känslan som uppstår när du vill kontrollera andra, eller när andra försöker kontrollera dig.

 

   Jag promenerar sakta hemåt. Löven virvlar fint runt gravarna. Allt är förgänglighet och ett evigt enahanda - står det i bibeln. Ingenting är skrivet i sten längre, för vi är moderna och flexibla människor som utvecklats förbi runskriften. Men förutsättningen för dagen datorer och mikroelektronik är kisel, så egentligen skriver vi i sten igen. När datorerna började erövra världen förutspådde man det papperslösa samhället, men nu har papperslös kommit att betyda flykting eller hemlös. Vi andra är möjligtvis hemlösa om vi saknar en hemsida, men än så länge kan man köpa en gravplats.

 

 

Teresa Tönisberg, manusförfattare och psykolog

Programmet tillhör kategorin: Kultur/Nöje
Alla avsnitt från programmet OBS
OBS
OBS
OBS
Igår kl 13:04(11 min)
OBS
Mån 21 aug kl 13:04(11 min)
OBS
Tor 17 aug kl 13:04(9:40 min)
OBS
Ons 16 aug kl 13:04(10 min)
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".