Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
På grund av ett tekniskt fel har en signal gått ut som påminner om VMA-signalen. Detta är ett falsklarm. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västernorrland eller ring 113 13.
(Publicerat idag kl 05.16)
Ett avsnitt från Vetenskapsradion Historia
Historia ska få oss att köpa mer
Lör 31 dec 2016 kl 01:35
Allt fler företag tar hjälp av sin historia för att få oss att köpa mer av deras produkter. Tobias Svanelid tar reda på varför.

Historia blir allt viktigare för svenska företag. Med bättre arkiv, nostalgiska annonser och nyöppnade museum hoppas många företag öka kundernas lojalitet och medarbetarnas känsla av sammanhang. Vetenskapsradion Historia granskar den växande trenden med History Marketing.

– För alla företag är det givetvis viktigt att ha ett gott rykte hos kunder och konsumenter, och genom att använda sig av sin historia kan de påverka berättelsen om sig själva, menar företagshistorikern Ben Wubs.

Coca-Cola och Volvo är två av företagen som berättar om hur de använder historien i sina marknadsplaner och strategier, och på Centrum för Näringslivshistoria berättar man om historievurmen bland dagens svenska företag.

Programledare är Tobias Svanelid.

Programmet är en repris från 7 september i år.

Programmet tillhör kategorin: Vetenskap/Miljö

Användarkommentarer

Alla avsnitt från programmet Vetenskapsradion Historia
Vetenskapsradion Historia
Lör 12 aug kl 18:15(45 min)
Vetenskapsradion Historia
Lör 05 aug kl 18:15(45 min)
Vetenskapsradion Historia
Lör 29 jul kl 18:15(45 min)
Vetenskapsradion Historia
Lör 22 jul kl 18:15(45 min)
Vetenskapsradion Historia
Tis 20 jun kl 14:03(44 min)
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".