Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.
Ett avsnitt från Medierna

Medierna i direktsändning: Mediers reklamjulklapp och falska filterförklaringar

Lör 26 nov 2016 kl 11:04
Varför spelar journalister med i hysterin om Årets julklapp? Lösenordläcka i fokus efter SVT:s granskning. Och filterbubblor och falska nyheter – fenomenen som seglat upp som roten till allt ont.

Årets reklamjulklapp från medier till handel
Precis som varje år spådde i veckan Handelns intresseorganisation vad som kommer att bli det dom kallar Årets julklapp.

Det är ett sätt att skapa uppmärksamhet om julhandeln och ett sätt att locka tveksamma kunder att slå till. Med andra ord; det är ett smart PR-jippo för att gynna butikernas kassor.

Å det är inget fel med det, men frågan vi ställer oss... det är varför redaktion efter redaktion, år efter år, väljer att ge den här kampanjen så stor uppmärksamhet.  I veckan var det till och med flashar i mobilen och live-sändningar. Reporter här är Jonna Westin.


Nyanserna dolda i alarmistisk lösenordsnyhet
I veckan kollade kanske du, precis som jag och över en miljon andra svenskar om vår mejladress var kopplad till någon av alla de läckor som skett under de senaste åren. Genomslaget för den här tjänsten från SVT, det blev enormt.
Det pratas om tio miljoner svenska lösenord på vift, enligt SVT:s program Dold, öppet tillgängliga på nätet. Och många fick nog intrycket av att nu är det kört, de där hackarna har vunnit och nu är de ute efter mig.
Men riktigt så enkelt är det inte. Och frågan är hur väl SVT lyckades beskriva vad det egentligen var de avslöjade?
Aftonbladet, till exempel, verkade ha svårt att förstå. De skrev att lösenordet till statsminister Stefan Löfvens mejladress var läckt. En uppgift som inte stämmer alls. Vår reporter Fredrik Helgesson har i veckan följt alla turer i den här historien.

Falska filterbubblor och äkta nyheter – eller tvärtom
Nu ska vi avslutningsvis vända blicken mot USA, men i längden förmodligen även mot Sverige. Det som händer på andra sidan Atlanten brukar ju förr eller senare även ta sig hit till oss.
Efter presidentvalet har två fenomen fått stor uppmärksamhet när det gäller att förklara varför det gick som det gick. Det är fenomenen filterbubblor och falska nyheter. Två fenomen som är viktiga att hålla isär, men som ändå till viss del hänger ihop.
Vi ska snart diskutera det här med Fredrik Strömberg från Kit och Karin Olsson från Expressen, men innan dess ska vi höra vad forskningen säger.
För en som har reagerat mot att filterbubblor används som förklaring till, ja faktiskt lite av det mesta just nu, det är medieforskaren Peter Dahlgren vid Göteborgs Universitet. Hans avhandlingsarbete handlar om just filterbubblor, ett fenomen som han menar att vi överskattar.

Programmet tillhör kategorin: Samhälle
Alla avsnitt från programmet Medierna
Lör 22 apr kl 11:04(35 min)
Lör 15 apr kl 11:03(35 min)
Sön 09 apr kl 19:03(35 min)
Lör 01 apr kl 11:03(35 min)
Lör 25 mar kl 11:03(35 min)
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".