Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Här är maten alltid grön, rolig att laga och enkel att lyckas med. Gott blir det också! Therese Svensson...
Ett avsnitt från Los Vegos
Häng med på party - Los Vegos lagar kalasmat!
Tis 10 jan kl 06:03
Kalas är kul. Det är själva grundtanken! Men det kanske inte alltid är så kul att stå i köket hela dagen. Här tipsar vi om lika goda som enkla rätter att bjuda kompisarna på.

Mina favorit-tevekockar är Floyd, Julia Child, den svenske kocken i Mupparna, Two Fat Ladies och Chris Stein. Chris Stein kanske sticker ut mest för han är inte så udda, utan mest en brittisk mysgubbe med koll på smak och traditionell comfort food. I en serie var han i Frankrike och reste runt på en pråm med en hund, såklart sevärt i sig, men så lagade han pissaladière i ett avsnitt som jag föll pladask för. Han förklarade det som en sydfransk smördegspizza, som toppas av karamelliserad lök, oliver, sardeller och örter på smördeg som sedan äts skurna till snittar eller slices. Jag testade det genast hemma och efter det har pissaladièren varit ständigt återkommande på matrepertoaren. Originalet är visserligen pescetariansk i och med sardellerna, men hoppa över dem och du har en svingod vegetarisk smördegspizza med smältande mjuk söt rödlök blandat med örter och svarta umamismakande oliver. Dessutom blir det vegan om du väljer en smördegsbotten med mjölkfritt smör. Låt dig inte luras av just namnet smördeg för den smördegen som finns i butik är mer än ofta mjölkfria, kom bara ihåg att kolla innehållsförteckningen.

 

Pissaladière med ädelost, päron och plommon

Vegetariskt

 

Ingredienser:

Smördeg – antingen färdiga portionsark eller stora ark som du själv skär till

En bit ädelost eller annan grönmögelost

Frukt som plommon, päron, äpple, nektariner

 

Gör så här:

  1. Skiva frukten.
  2. Lägg ut smördegen på en bakplåt, pricka degen med en gaffel så de inte fluffar upp sig för mycket och toppa med den skivade frukten.
  3. Smula över ost och skjutsa in i ugnen efter instruktioner på smördegsförpackningen (det brukar vara kring 20 minuter i 200 grader). Låt svalna något och servera.

 

 

Pizzabullar med mandelpotatis, västerbottenost, rödlök och tryffelolja

Vegetariskt, laktosfritt

Pizzabullarna föddes när jag insåg att man kunde rulla pizzan som en kanelbulle med fyllningen inuti istället för ovanpå, så att man kunde äta sina slices som bullar istället för just slices. Det här är alltså smart som tusan när man exempelvis ska frakta mat till ett knytkalas, eller om man vill preppa och förbereda mat till en fest. De är också suveräna att frysa in. Och perfekta att fylla med vadmannuänharhemma, allt från klassiker som tomat, ost och örter till rökt svamp, srirachamajonnäs och bränd kål funkar fint. Här fyller jag dem med några klassiska rester jag brukar ha hemma – kokt mandelpotatis, riven ostskalk och smörfräst rödlök.

Vegan: Byt ut osten mot växtbaserad dito eller havrefraiche, använd mjölkfritt smör.

Glutenfritt: Använd glutenfri deg. Köp färdig eller baka själv efter mitt favoritrecept av Maria Blohm och Jessica Frej som du hittar här.

 
Ingredienser ca 10 st pizzabullar:

1 pizzadeg, färdigköpt eller hembakt, se faktaruta

Ca 3 mandelpotatisar eller någon annan god potatissort

3 dl riven Västerbottenost

2 rödlökar

Färsk timjan

Olivolja

Smör

Salt

Tryffelolja (kan uteslutas om du inte gillar)

 

Gör så här:

  1. Koka potatisen tills den är genommjuk och strimla rödlöken. Fräs rödlöken i en klick smör med timjan, salt och lite olivolja på medelhög värme tills den är smäktande mjuk och ser ut som en knallrosa skinkkräm.
  2. Stretcha ut pizzadegen på en bakplåtspappersklädd plåt.
  3. Fördela mosad potatis, ost och rödlök tunt i ett lager men lämna en tom remsa kring kanterna. Du vill inte gå helt nuts med fyllningen för då gräddas den inte bra och så kan pizzabullen spricka.
  4. Rulla ihop degen som en kanelbulle och knipsa ihop skarven med fingrarna om den trilskas. Skär rullen i ca 2 cm tjocka bitar. Lägg bitarna på plåten och skjutsa in i mitten av ugnen så länge det står angivet på pizzadegens förpackning alternativt 10-15 minuter i 200 grader eller tills bullarna blivit fint gyllene.

Servering: Ta ut och droppa över tryffelolja. Låt svalna, gärna på galler så håller sig botten krispig. Undergräddar du dem lite kan du frysa in dem när de svalnat, och sen tjutta in dom i ugnen ca 5-10 minuter när du är sugen. Då blir det nästan lite som bake-off.

 


 

 

Hot dog-morot med tahinkräm och äpplerelish med dill

Vegan, mjölkfritt, laktsofritt

Gamla allätare säger ibland ”vegetariskt alternativ, vad äter man då? Kaninmat? Morötter istället för korv?”. Så ja, nu handlar det just om morotskorv och istället för trotjänaren räksallad gör vi en äpplesallad med smak av dill och saltgurka att toppa morotskorven med. Det blir en odlingslottskorv med andra ord. När du rostar morötterna tills de får svartbrända fläckar här och var, får de en fantastisk djup smak. När de sen toppas med nötsmakande tahinkräm och krispig äpplesallad, är det förhoppningsvis få som längtar efter den traditionella korven.

 

Ingredienser:

Morötter och korvbröd, så många som du vill ha

Salt, nymald svartpeppar

Olivolja

Rostad lök till servering

Eventuellt brynt smör, se recept ovan

 

Tahinkräm

1 dl tahin

Ca 1 dl äpplemust

Eventuellt salt

 

Äpplerelish

3 krispiga äpplen

Ca 1 dl hackad saltgurka

Ett knippe dill

Ca 1 dl växtbaserad färskost, till exempel havrefärskost

Vallmofrön (kan uteslutas)

 

Gör så här

  1. Rosta hela morötter i ugn med 2 msk olivolja, salt och peppar tills svartrostade fläckar och skrynklor uppstår, ca 20 min i 250 grader. Om du äter mejeriprodukter: Doppa morötterna i brynt smör och låt ligga på en tallrik och gona ihop sig en stund.
  2. Stavmixa ihop tahin och äpplemust till en sås. Eftersom tahin kan vara olika tjocka - börja med hälften av äpplemusten och tillsätt mer om du vill ha rinnigare sås. Smaka av med salt.
  3. Tärna äpple, saltgurka och hacka dill. Blanda med havrefärskost och vallmofrön.

Servering: Sätt ihop kalaset! Smeta ut tahinkräm i korvbrödet, lägg ut moroten, ringla över lite mer kräm och toppa med äpplerelish. Rostad lök är alltid överdrivet gott ovanpå. Äter du smör rekommenderar jag VARMT att doppa morotskorvarna i brynt smör innan du lägger dem i korvbröden. Då gottar smöret in sig i brödet och ger ytterligare 100 bonussmakpoäng till rätten.

 

Brynt smör gör du såhär:

  1. Hutta en rejäl klick smör (ca 200 gram) i en kastrull och värm under omrörning tills det är mörkbrunt, skummar ordentligt och doftar gudomligt av rostade mandlar.
  2. Häll genast av det brynta smöret i en skål. Om du håller det kvar i kastrullen kan det fortsätta hettas upp och bli bränt och vi vill ju hålla det vid brynt, ej bränt. Blir det brynt smör över förvarar du det i kylen och det är bara att ta fram och värma upp igen så blir det som det var när du tillagade det.

Basrecept på pizzadeg

Ingredienser 1 stor pizza: 2 dl vatten, 25 gram jäst, 2 tsk salt, 2 msk olivolja, 4-5 dl vetemjöl (helst vetemjöl special, manitoba cream  funkar också).

Gör så här:

Lös upp jästen i fingervarmt vatten i en bunke. Tillsätt salt, olivolja och mjöl. Rör om med en slickepott eller sked och forma till en deg. Täck med plastfolie eller plastpåse och låt jäsa till dubbel storlek i rumstemperatur i 40 minuter. Ta upp pizzadegen och stretcha försiktigt ut till en rund pizza direkt på mjölad bakspade. Lägg på topping och skjutsa in den på bakstenen - här får man vara lite kvick så inte pizzan hamnar på sniskan. Gräddar du utan baksten så stretcha ut degen på en bakplåtspappersklädd plåt istället! Grädda på högsta värmen tills pizzan fått svartrostade fläckar här och var och ser oemotståndlig ut.

Glutenfri pizzadeg:

För hembakad glutenfri pizzadeg rekommenderar jag varmt detta pizzadegsrecept.

Programmet tillhör kategorin: Livsstil
Alla avsnitt från programmet Los Vegos
Brunch hela dagen Tis 10 jan kl 06:10(21 min)

Maximalt med mat till minimalt med tjoller - det är vad Los Vegos-Therese kallar en perfekt brunch. Här bjuds på huevos rancheros, dubbel brunch burger och en hel limpa av dubbelmackor.

Nu blir det riktigt fattig mat! Tis 10 jan kl 06:09(24 min)

Nu har Los Vegos-Therese bränt alla pengar på att ha kul. Den fattigaste veckan i månaden är här. Då gillar man läget, gräver längst in i skafferiet och lagar gott på en svindlande låg budget.

Bönor = balla baljväxter Tis 10 jan kl 06:08(21 min)

Bönor är hata eller älska. Antingen äter man dem på en miljon olika sätt, eller så undviker man dem till varje pris. Los Vegos älskar bönor för att de är så användbara, sjukt billiga och klimatsmarta.

I restaurangkök börjar man inte laga maten när gästen beställer den, utan man preppar maten innan, så långt det är möjligt. Alltså: man förbereder. Och det här är smart. Apa efter det hemma hos dig.)

Förkylningsmat Tis 10 jan kl 06:06(13 min)

Det är svintrist att vara sjuk. Som tur är har man ofta ett litet naturapotek i kylen utan att man tänker på det. På menyn: förkylningsguacamole, morotssoppa och glutenfria bovetepannkakor med blåbär.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".