Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Här är maten alltid grön, rolig att laga och enkel att lyckas med. Gott blir det också! Therese Svensson...
Ett avsnitt från Los Vegos
Prep meals - grundrätter för hela veckan!
Tis 10 jan kl 06:07
I restaurangkök börjar man inte laga maten när gästen beställer den, utan man preppar maten innan, så långt det är möjligt. Alltså: man förbereder. Och det här är smart. Apa efter det hemma hos dig.)

Att preppa betyder att du inte behöver återuppfinna en ny rätt varje gång du börjar bli hungrig. Du har nämligen massa grejer färdiga som du kan lägga ihop. Se det som att du har en egen privat liten buffé hemma i kylen. Den senaste tiden har prep-fenomenet blivit ENORMT på internet. Där folk stolt visar upp färdiga plastbyttor med sina förberedda råvaror. Det är lika praktiskt att göra som ensamstående student som barnfamilj eller om du bor i kollektiv eller är ett högpresterande par med lågt matlagningsintresse. Ju mer du preppar, desto mer tid har du tid till de riktigt roliga sakerna: äta, slacka och snacka skit.

Tips: När du använder ugnen, passa på att rosta lite smaksättare, tex en delad citron som du lägger med snittytan uppåt, då kommer den få en härligt grillad karamelliserad smak som är god att pressa över maten. Det är även svingott att ugnsbaka ett helt vitlöksknippe, se bara till att de är täckta med olja. Sen kommer du klappa dig själv på axeln för att du har supergoda vitlöksklyftor som du klämmer ur skalet och äter som världens godaste godis, eller mosat till en användbar vitlökskräm som du kan använda till allt från dina rostade rotfrukter till att göra en aioli eller att helt enkelt bre på nyrostat bröd för världens godaste vitlöksbröd.
 

Veganmajonnäs, en grundsås med tre smaker

Vegan

Håll i hatten och bli inte rädda, för nu pratar vi emulsion. Det må låta som en kemilektion eller som en romantisk låt på franska. Men det är i själva verket en lika svingod som superenkel teknik för att få till en tjock sås. För att citera internet: ”en emulsion en blandning av två vätskor som normalt inte blandar sig, till exempel vatten och olja eller fett. Emulsionen framställs genom att den ena substansen slås sönder till så små droppar att de flyter omkring fritt i den omslutande vätskan.” Vi använder alltså våld för att göra världens godaste sås - eller i detta fall en stavmixer! Principen är alltså som en vanlig majonnäs – att mixa äggula med olja men i detta fall använder vi sojamjölk istället för äggula vilket funkar prima. Här delar vi sen upp majon i tre skålar för vi ska ha tre smaker. En håller vi neutral som den är, den andre pressar vi vitlök i så det blir en aioli och den tredje blandar vi med hackad gurka, mynta och vitlök till en tzatziki.

GÖR SÅ HÄR:

  1. Häll 1 dl sojamjölk, 1 dl rapsolja och 1 tesked vitvinsvinäger eller dijonsenap i en hög mixerskål.
  2. Sätt ned stavmixern och kör på max tills det bildas en tjock sås. Vill du ha tjockare konsistens häller du på mer olja.
  3. Smaka av med salt och peppar.
  4. Klart! Nu kan du dela upp majon i tre skålar – behåll den första neutral. I en andra skålen blandar du pressad vitlök samt en tesked olivolja och då får du en vegan-aioli. I den tredje blandar du ned strimlad gurka, mynta, hackad vitlök och nymald svartpeppar till en tzatziki. Smaka av efter eget tycke!

 


 

 

Ugnsbakade rotfrukter

Vegan

En grundbult i grön matlagning – goda ugnsbakade rotfrukter! Kan användas till allt. När du tröttnar på att äta dem kan du mixa dem till en rotfruktshummus eller spä ut med havregrädde och mixa till en slät rotfruktssoppa som du smaksätter med dina favoritörter.

Gör så här:

  1. Skölj och rensa ett gäng rotfrukter – du behöver inte skala. Om du skär dem i samma storlek så de tillagas de på ungefär samma tid.
  2. Lägg rotfrukterna i ett lager på en bakplåtspappersklädd plåt.
  3. Ringla över lite rapsolja, ca en matsked, salta och mal över lite nymald svartpeppar.
  4. Skaka eller rör om allt så allt täcks av oljan.
  5. Kör in i ugnen på 200 grader tills rotfrukterna blivit lite skrynkliga och fått svartrostade fläckar här och var. Kolla efter 20 minuter och förläng eventuellt tiden med 5 minuter åt gången.

Servering: Ta ut och ät som de är eller med en god topping som hackade nötter och örter, smulad ost, olivolja, aioli eller varför inte bearnaise (Mmm ... bea!)


 

 

Rostade frön

Vegan

Ibland när du hör uttrycket rosta betyder det att du steker utan fett, gärna så det får lite svartrostade, nästan brända fläckar. Detta gör främst att det smakar svingott, lite grillat och rökigt nästan. Ibland blir jag nästan tårögd vad lite värme kan göra med så många råvaror, de kan gå från de mest modesta och nästan oätbara smaker till fantastiska smakexplosioner. Rostade frön är användbara som topping och crunch-förhöjare på det mesta.

Gör så här:

  1. Häll frön, exempelvis solrosfrön, i ett lager i en torr het stekpanna.
  2. Rör om då och då tills fröna säger POP, börjar dofta gott och får en gyllenbrun ton.
  3. Häll av fröna i en skål och salta lätt.

 

 

Linser kokta i äpplemust eller öl

Vegan

Folk verkar misstro linser. Jag tror det beror på alla hemska röda linsgrytor som var standardpraxis på 90-talet som vegetariskt alibi på menyn. Men smaklös grötliknand och ledsen gegga på röda linser är det ingen som behöver äta längre, taco lov. Nuförtiden finns det flera olika linssorter på hyllorna. Mina favoriter gröna linser och belugalinser. De är otroligt lätta att ha att göra med - goda, snygga på tallriken och otroligt användbara. Använd dem i soppa, marinerade i sallad, mixade i biffar och burgare eller helt enkelt där du annars skulle använda potatis, ris eller pasta. Och här kommer ett trick för att göra linserna riktigt goda! Släng bara i DUBBELT så mycket buljong eller fond som du brukar göra. Eller häll i en god öl eller cider och koka i istället för vanligt gammalt kranvatten. För alla Edward Blom-fans där ute kan jag hälsa att smörkokta linser är fantastiskt, klicka bara i rejält med smör i kokvattnet, salta och låt naturen sköta resten.

Gör så här:

  1. Koka linser efter anvisning på paketet men tillsätt äpplemust, äpplejuice eller en riktigt god öl i kokvattnet.
Programmet tillhör kategorin: Livsstil
Alla avsnitt från programmet Los Vegos
Brunch hela dagen Tis 10 jan kl 06:10(21 min)

Maximalt med mat till minimalt med tjoller - det är vad Los Vegos-Therese kallar en perfekt brunch. Här bjuds på huevos rancheros, dubbel brunch burger och en hel limpa av dubbelmackor.

Nu blir det riktigt fattig mat! Tis 10 jan kl 06:09(24 min)

Nu har Los Vegos-Therese bränt alla pengar på att ha kul. Den fattigaste veckan i månaden är här. Då gillar man läget, gräver längst in i skafferiet och lagar gott på en svindlande låg budget.

Bönor = balla baljväxter Tis 10 jan kl 06:08(21 min)

Bönor är hata eller älska. Antingen äter man dem på en miljon olika sätt, eller så undviker man dem till varje pris. Los Vegos älskar bönor för att de är så användbara, sjukt billiga och klimatsmarta.

I restaurangkök börjar man inte laga maten när gästen beställer den, utan man preppar maten innan, så långt det är möjligt. Alltså: man förbereder. Och det här är smart. Apa efter det hemma hos dig.)

Förkylningsmat Tis 10 jan kl 06:06(13 min)

Det är svintrist att vara sjuk. Som tur är har man ofta ett litet naturapotek i kylen utan att man tänker på det. På menyn: förkylningsguacamole, morotssoppa och glutenfria bovetepannkakor med blåbär.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".