Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.
Ett avsnitt från Medierna
Kraftig klickjaktskritik och avslutat aprilskojande
Lör 01 apr kl 11:03
Tidigare anställda riktar hård kritik mot snabbväxande mediekoncernen 24 Journalistik. Skapar annonsörflykten från Google nya öppningar för traditionella medier? Ska aprilskämten blomstra eller dö?

Tidigare anställda vittnar om oetisk klickjakt på 24 Journalistik
24 Journalistik har sedan starten 2014 etablerat sig som en ny, relativt stor aktör på svensk mediemarknad. Med snabba lokala nyheter, utan betalväggar, har 24 Journalistik profilerat sig som en ny utmanare på inte mindre än tio orter. Från Ystad i söder, till Uppsala i norr. Nyligen har de också dragit igång ett redaktionellt samarbete med koncernen Mittmedia.

Men under den pigga och energiska ytan på 24 Journalistik döljer sig anmärkningsvärda berättelser.

Personer som jobbat inom koncernen vittnar om hur klickjakt och trafiksiffror är överordnat allt annat. Även om hur reportrar pressas att skriva positiva artiklar om företag som annonserar och att fejkade profiler på nätet används för att jaga klick i Facebook-grupper där rasismen flödar. Reporter: Therese Rosenvinge.

Vad betyder annonsörflykten från Youtube för mediehusen?
Videokanalen Youtube har de senaste veckorna fått massiv kritik då det framkommit att reklam återkommande exponerats intill hatiska filmer.

Hundratals företag har hittills stoppat sin annonsering och Google, som ju äger Youtube, har tvingats att utlova åtgärder för att komma till bukt med problemet.

En fråga som har väckts i samband med den här debatten, det är vilka lärdomar svenska mediehus kan dra. Kan de tydligare positionera sig som trygga miljöer, där annonsörer kan lita på att reklamen inte exponeras intill hatiska och extremistiska uttryck? Reporter: Jonna Westin.

Oviss framtid för journalisternas aprilskämt
När det här programmet sänds är det första april och många läsare, lyssnare och tittare sätter på sig sina detektivglasögon för att hitta mediehusens årliga aprilskämt. Det är en gammal tradition med anor långt bak i tiden.

Men i år har flera redaktioner valt att inte lura sin publik, så har de åtminstone sagt. Diskussionen om falska nyheter har påverkat redaktörer som oroar sig för trovärdigheten. Är det rätt väg att gå?

Vår reporter Johan Cedersjö pratar med ett par på stan och två chefredaktörer om det här.

Musik som spelats i avsnittet

  • 11.05
    Christophe Beck - City Hall
    Album: The Sentinel
    Bolag: Varese Sarabande
  • 11.27
    Burial - Stolen Dog
    Album: Street Halo
    Bolag: Hyperdub
  • 11.38
    Herbie Hancock - Gentle Thoughts
    Album: Secrets
    Bolag: Columbia
  • 11.38
    The Modern Jazz Quartet - It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing)
    Album: Vendome
    Bolag: Chard
Programmet tillhör kategorin: Samhälle
Alla avsnitt från programmet Medierna
Medierna
Medierna
Lör 12 aug kl 11:03(30 min)
Medierna
Lör 05 aug kl 11:03(30 min)
Medierna
Lör 29 jul kl 11:03(30 min)
Medierna
Lör 22 jul kl 11:03(30 min)
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".