Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.
Ett avsnitt från Medierna
Landsortspressen och Stampens dominans
Lör 07 jun 2008 kl 12:00
Under de senaste fyra åren har mediekoncentrationen på dagstidningsmarknaden fördubblats genom en rad storaffärer. De senaste slutfördes för några månader sedan då Östgöta Correspondenten och Dalarnas... tidningar köptes upp av tidningsbolag från grannregionerna.

Veckans Medierna ägnas helt åt denna fråga och inte minst åt Stampen – koncernen, som varit drivkraften i omvandlingarna och köpt så många tidningar att man fördubblat upplagan och trefaldigat omsättningen.

Stampens koncernchef Tomas Brunegård debatterar i programmet med Johan Ehrenberg från Etc och Sofia Olsson-Olsén, redaktionschef på Aftonbladet nya medier och tidigare i ledningen för Norra Västerbotten och Dalademokraten.

Landsortspressens ägande såg ungefär likadant ut i flera decennier, men för fyra år sedan hände något. Den utlösande faktorn var centerpartiets försäljning av sina framgångsrika dagstidningar. Det utlöste en våg av affärer där tidningar bytt händer - vissa flera gånger - innan en ny struktur med betydligt större ägargrupper tagit form.

I veckans program kritiserar Johan Ehrenberg denna mediekoncentration, som han anser leder till ytligare medier och ensidigare åsikter. Tomas Brunegård, däremot, ser koncentrationen som en förutsättning för att lokaltidningsföretagen ska överleva i en hårdnande konkurrens från företag som Google och Aftonbladet nya medier.

I Västerbottens inlandskommuner har Västerbottenskuriren skapat lokala webbplatser som ett sätt att fördjupa bevakningen av lokala frågor. Webben ska rädda lokalbevakningen - men när resurserna är små får istället läsarnas eget material stor betydelse. Är det bra journalistik? Sofia Olsson-Olsén från Aftonbladet nya medier konstaterar att läsarmedverkan är viktig på webben - men inte som ett sätt att spara pengar på journalistiken, utan för att få fler besökare till andra avdelningar på webben.

Programmet tillhör kategorin: Samhälle
Alla avsnitt från programmet Medierna

Vi berättar om nya siffror från Rättviseförmedlingen. Varför är svensk journalistik så ojämställd? Kommer influencers öka öppenheten eller krävs hårdare tag mot smygreklam? Och om fake news-debatten.

Norran hade fel när busschaufför påstods visat porr för barn. Utredning om SR-profil klar – chefer agerade inte. Expressen ville styra artikel enligt Medievärlden. Ifrågasatt Östling-fokus efter UG.

Special: Symbolerna som drev dreven Lör 04 nov kl 11:03(35 min)

Vi repriserar tre delar ur vår sommarserie 2017. Om detaljerna som blev symbol för en hel granskning eller drev – ibland på bekostnad av den större bilden. Om kissblöjor, knäckebröd och kaffeflickor.

Hur fungerar pressetiken i ett läge där "alla" redan vet allt? Hör kvinnorna som gjorde uppror mot sexism och gubbsjuka på Aftonbladet -78. Hårt kritiserad forskarteori blev vikinganyhet med vingar.

Hård kritik mot Aftonbladet och TV4 efter upproret mot sexuella trakasserier och övergrepp. Vi besöker Helsingfors och Amsterdam. Hur blir det med public service-finansiering via skatten?

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".