Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Podd för finsmakare. Birgitta Tollan gör envisa och kärleksfulla radioundersökningar av musik och liv...
Ett avsnitt från Tollans musikaliska
En egen röst del 3. Två professorer: Anders Jormin, kontrabasist och komponist. Susanne Rosenberg, folksångerska.
Tis 13 jun kl 16:00
Hur upplever artisten själv sitt eget musikaliska uttryck och hur skapar hon eller han det?

Improvisationsmusikern, kontrabasisten och komponisten Anders Jormin är en av världens främsta jazzbasister. Hos honom sammanflätas virtuosa kvalitéer, fulländad tonbildning och känslan för balans och struktur med ögonblickets intuition, spontanitet och livfullhet. Han prisas för finslipad, melodisk känsla och lidelsefullt lyriskt spel.


-Jag vill att min musik har ett seriöst uttryck och väljer det som främjar eller kräver ett personligt ställningstagande i musiken, förklarar Anders Jormin, och talar om att ”Tjäna musiken”.

-Det egna uttrycket är inte alltid ett självändamål. Däremot är det önskvärt och viktigt att musiken kommer inifrån, utan att jag till varje pris måste hävda min särart.

Flageoletter, stråke, rytmiskt trummande på baskroppen, pizzicato, arpeggio, vibrato – ja, allt används för att få fram den egna rösten på instrumentet. Under många år arbetade Jormin hårt på att skapa långa toner på ett instrument som av naturen gärna tappar bärighet i tonen efter en stund.

-Nu upplever jag att jag sjunger när jag spelar, säger Anders Jormin och trollar fram en varm och mörk sång ur kontrabasen.

Jormin var den förste nutida improvisatören att bli medlem av Kungliga Musikaliska Akademin. 2003 blev han hedersdoktor vid Sibeliusakademin i Helsingfors. För hela sin gärning fick han 2010 P2's Guldkatten. Idag verkar Anders Jormin som professor i kontrabas och improvisation vid Högskolan för Scen och musik i Göteborg. Varje år turnerar han i Europa, USA, Kanada och Asien.

 

Folksångerskan Susanne Rosenberg har en stor vidd i sina vokala uttryck: från ålderdomliga folksångstekniker till barock, jazz och modern konstmusik, som i Karin Rehnqvists Puksånger-Lockrop.

Susanne Rosenbergs CD, ReBoot-OmStart, är en forskningsresa i hennes egen utveckling som artist. Plattan ingår i hennes konstnärliga  doktorsavhandling Kurbits-ReBoot: svensk folksång i ny scenisk gestaltning från 2013. Här samsas trollformler med Hildegard av Bingen, Edith Södergrans dikt, Kyrie och sorgesång från Appalacherna. Uttycken spänner från viskningar och lockrop till kulning i 120 decibel.

-I gehörstradition har alla sitt eget uttryck, men stildragen är desamma: kvartstoner, betonade konsonanter och eget val av tonhöjd och röstklang. Sången förändras hela tiden utifrån utövarens personlighet och liv, förklarar Susanne Rosenberg.

-Kompositören är oviktig. Musiken finns endast när den sjungs och utövaren betyder allt. Om man inte fortsätter att sjunga musiken så försvinner den.

-Det ålderdomliga språket tycker jag mycket om. Inte sällan kan vi applicera de, ibland grymma, berättelserna i balladerna, på nutiden. På så sätt kan en sorgesång från 1500-talet trösta oss även idag. 

2000 mottog Susanne Rosenberg ”Kristall-priset” från Edition Reimers för sina insatser inom svensk musik.

Hon är engagerad i flera samarbeten, däribland Folk Song Lab, ett forskningsprojekt som genom kollektiv improvisation undersöker folksångens musikaliska ramar, och medverkan i Nordic Network for Vocal Performance Research, ett nätverk av nordiska forskare som förenas i intresse för konstnärlig forskning med fokus på sång.

 

Låtlista:

Lockrop

Trad.

Susanne Rosenberg, sång, flöjt

ReBoot

Playing with Music PWM3

 

 

Giv mig ej glans - Hymn 433

Jean Sibelius

Anders Jormin, kontrabas

Xieyi

ECM 1762

 

 

Gracias A La Vida

Violeta Parra

Anders Jormin, kontrabas

Xieyi

ECM 1762

 

 

Tenk

Anders Jormin

Anders Jormin, kontrabas

Xieyi

ECM 1762

 

 

Choral

Anders Jormin, musik och text.

Anders Jormin, kontrabas. Lena Willermark, sång. Marilyn Crispell, piano m fl

In Winds, in Light

ECM 1866

 

 

Mellan alltid och aldrig, oratorium för kör, orkester och kontrabassolist.

Anders Jormin

Anders Jormin, kontrabas. Jönköping Sinfonietta. Fredrik Burstedt, dirigent. Jönköping kammarkör.

Liveuppförande nov 2009 i Jönköpings konserthus

Inspelat av SR

 

 

Sommarorgel

Anders Jormin, musik. Johannes Edfelt, text.

Anders Jormin, kontrabas. Lena Willermark, sång. Marilyn Crispell, piano m fl

In Winds, in Light

ECM 1866

 

 

Idas sommarvisa

Georg Riedel

Anders Jormin, kontrabas

Xieyi

ECM 1762

 

 

Besvärjelser

Trad.

Susanne Rosenberg, sång, flöjt

ReBoot

Playing with Music PWM3

 

 

Kyrie - Oh Death

Trad.

Susanne Rosenberg, sång

ReBoot

Playing with Music PWM3

 

 

Vallerman

Trad.

Susanne Rosenberg, sång

ReBoot

Playing with Music PWM3

 

 

Puksånger, Lockrop.

Karin Rehnqvist

Puksånger – Lockrop, Sats 3 Det växte upp en lilja

Lena Willermark, sopran. Susanne Rosenberg, sopran. Helena Gabrielsson, slagverk.

CD-titel: Davids Nimm

Phono Suecia PSCD 85

 

 

Storebror o Lillebror

Trad.

Susanne Rosenberg, sång

ReBoot

Playing with Music PWM3

 

 

Stjärnorna

Susanne Rosenberg. Edith Södergran

Susanne Rosenberg, sång

ReBoot

Playing with Music PWM3

Programmet tillhör kategorin: Musik
Alla avsnitt från programmet Tollans musikaliska
Klang! 11 I döda poeters sällskap
Tis 17 okt kl 16:00(45 min)
Två döda poeter med passionerat intresse för musik. Poul Borums “Digte till musik” inspirerades av tonsättare. Peer Hultbergs "Requiem" är en 600-sidig lyhörd ordmusik, en sorgesång för 537 stämmor.
Tis 17 okt kl 16:00(45 min)
Två döda poeter med passionerat intresse för musik. Poul Borums “Digte till musik” inspirerades av tonsättare. Peer Hultbergs "Requiem" är en 600-sidig lyhörd ordmusik, en sorgesång för 537 stämmor.
Klang! 9 Flytande polyfoni och schlager
Tis 10 okt kl 16:00(46 min)
Danska poeten Ursula Andkjær Olsen använder flytande polyfoni och flerstämmighet. Författare Peter Tai Christensen skrev boken Schlagerbög. Schlager styrkte hans identitet när han kom ut som bög.
Tis 10 okt kl 16:00(46 min)
Danska poeten Ursula Andkjær Olsen använder flytande polyfoni och flerstämmighet. Författare Peter Tai Christensen skrev boken Schlagerbög. Schlager styrkte hans identitet när han kom ut som bög.
Klang! 8 M'bira och munmask
Tis 03 okt kl 16:00(45 min)
Författaren Yvonne Vera och poeten och artisten Chirikure Chirikure från Zimbabwe. Författaren och psykoanalytikern Grada Kilomba från São Tomé och Príncipe. Alla tre har en stark relation till musik.
Tis 03 okt kl 16:00(45 min)
Författaren Yvonne Vera och poeten och artisten Chirikure Chirikure från Zimbabwe. Författaren och psykoanalytikern Grada Kilomba från São Tomé och Príncipe. Alla tre har en stark relation till musik.
Klang! 6 - Att sjunga sina sista ord
Tis 26 sep kl 16:00(36 min)
Hur låter en sista måltid? Dramaturgen Bibbi Moslet, operaregissören Hilde Andersen och tonsättaren Cecilie Ore satte upp operan ”Dead Beat Escapement” under det nya, norska operahusets första säsong.
Tis 26 sep kl 16:00(36 min)
Hur låter en sista måltid? Dramaturgen Bibbi Moslet, operaregissören Hilde Andersen och tonsättaren Cecilie Ore satte upp operan ”Dead Beat Escapement” under det nya, norska operahusets första säsong.
Upptakt Berlin
Tis 19 sep kl 16:00(43 min)
Självsvåldiga nedslag i musiklivet i en av världens musikaliska huvudstäder med tre operahus, ett tiotal symfoniorkestrar, flera större konserthus och musikkonservatorier.
Tis 19 sep kl 16:00(43 min)
Självsvåldiga nedslag i musiklivet i en av världens musikaliska huvudstäder med tre operahus, ett tiotal symfoniorkestrar, flera större konserthus och musikkonservatorier.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".