Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2008. Om vardagstekniken som omger oss. Här kan du som lyssnare höra om alltifrån nanoteknik till...
Ett avsnitt från Vetenskapsradion Tekno
Du kan få bättre ljud i mobilen
Ons 16 apr 2008 kl 14:00
Tekno 16 aprilVarför går det inte att få bättre kvalitet på mobilsamtalen? Som Tekno kan redovisa, så finns det redan teknik för bättre ljud, men det används inte, inte än.

Idag används frekvenser från 300 upp till 3400 hertz i mobiltelefonin. Men den mänskliga rösten har ett större omfång än så och resultatet blir att de ljusare tonerna i rösten blir svåra att uppfatta.

På Ericsson har man tagit fram en teknik som kallas för AMR wideband. Men den tekniken kan man öka ljudfrekvensområdet i mobiltelefonerna från 100 hertz upp till 7000 hertz. Då får man med en större del av vårt talomfång och talet blir tydligare. Till exempel blir det lättare att höra skillnad på bokstäverna F och S.

Fast det finns ett aber: Om du har dålig täckning hjälper det inte med Wideband, för då kommer ljudet att hacka och falla bort även om du har ett bredare talspektrum i luren.

Det finns redan idag en handfull telefoner som kan använda wideband. Det betyder att det vore lätt för tillverkarna att aktivera widebandtekniken i nya telefoner.

Men de flesta telefoner måste ändå bytas ut för att klara den nya tekniken. Och i mobilnäten måste vissa förändringar också göras för att näten ska klara att förmedla det bättre ljudet. Så nu hänger mycket på om, och när operatörerna inför den nya tekniken.

Ljussignalerna ska bort

Kan den nya signaltekniken som på sikt ska införas på Europas järnvägar minska tågträngseln? Bara marginellt, enligt projektledare Per Lindberg på Botniabanan. Fler tåg, som körs i olika hastigheter, har gjort att det blir trångt på spåren. En framtidsfråga om allt mer trafik överförs från väg till järnväg.

En effekt av att det nya systemet införs, är att alla ljussignaler, som lyser rött, grön eller vitt, försvinner från banorna. Till sorg för de resenärer som finner något trivsamt i att hålla koll på tågen. Istället hamnar signalerna inne i lokens förarhytt, så föraren får hålla koll där istället. Signalerandet styrs av den GSM-förbindelse med banverket har med loken.

Det är på den nybyggda Botniabanan, som det nya systemet, ERTMS, införs i en första etapp redan i höst (på sträckan Örnsköldsvik-Husum).

Programmet tillhör kategorin: Vetenskap/Miljö
Alla avsnitt från programmet Vetenskapsradion Tekno
Vetenskapsradion Tekno
Ons 07 jan 2009 kl 14:00(24 min)
Vetenskapsradion Tekno
Ons 24 dec 2008 kl 14:00(24 min)
Vetenskapsradion Tekno
Ons 17 dec 2008 kl 14:00(24 min)
Vetenskapsradion Tekno
Ons 10 dec 2008 kl 14:00(25 min)
Vetenskapsradion Tekno
Ons 03 dec 2008 kl 14:00(24 min)
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".