Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i Kronåsens industriområde med kraftig rökutveckling som följd.
(Publicerat idag kl 15.48)
Från 2008. Om vardagstekniken som omger oss. Här kan du som lyssnare höra om alltifrån nanoteknik till...
Ett avsnitt från Vetenskapsradion Tekno
Spårbilen - nytt sätt att resa - men vem vill ha den?
Ons 03 okt 2007 kl 14:00
Tekno 3 oktoberNu finns den där, spårtaxin, podcar, spårbilen eller vad den nu kommer att heta i folkmun. Den liksom glider fram på sin stålbana, el-motordriven och med hjul som gör att den kan styra in... på ett sidospår om passa-gerarna vill stiga av vid en station.

I ett stort transportsystem skulle hundratals spårbilar kunna vara i drift och köra omkring, i värsta fall med bara tre sekunders mellanrum.

Det var i Uppsala, som utvecklingsföretaget Vectus presenterade sin skapelse. Man har pratat om spårbilen (det är företagets officiella svenska namn) i flera år, men nu finns själva vagnen, en provbana och en mängd dataprogrammering i verkligheten och det tycks fungera.

Men mycket säkerhetsarbete återstår, berättar ingenjörerna Jörgen Gustafsson och Yeon-Yon Choi i Tekno. Styrsystemet måste klara att hålla ett stort antal vagnar i gång (i 45 kilometersdrift) parallellt utan att de krockar. Det blir ett förarlöst system som sköter sig självt.

Men vem köpa ett sånt transportsystem? Många svenska bedömare har spekulerat i att någon kommun i Sverige kanske nappar, men några tänkbara köpare har ännu inte avslöjats av företaget, som är ett utvecklingsföretag inom den stora koreanska stålkoncernen Posco.

Ett troligare scenarium för spårbilen levereras av chefen för Vectus, Dr Jeon-Young Lee: Nya stadsdelar, universitetsstäder eller affärcentra – ställen, där man gör en totalprojektering av ny infrastruktur, och där spårbilen kan kombineras med annan kollektivtrafik.

Miljöbilstest: BMW 118d - snabb och snål

Tekno fortsätter titta på hur mycket bil man får om den inte ska släppa ut mer koldioxid än 120 g/km. Då räknas bilen som miljöbil enligt Vägverket och kvalificerar sig för miljöbilspremien på 10.000 kr.

Turen har kommit till dieselbilarna som är storleken större än bensinbilarna. Dieseln hinner ge betydligt mer effekt innan den nått upp till 120 g/km och klarar en tyngre bil.

Vi valde att testa BMW 118d som har flera intressanta bränsle-besparande lösningar, bland annat en start-stoppfunktion som stänger av motorn när bilen står still.

Trots att motorn lämnar 143 hästar håller sig 118d under miljöbilsgränsen och är en snabb och bekväm färdkamrat med fina vägegenskaper. Innerutrymmena är däremot sällsynt dåligt tillvaratagna.

Programmet tillhör kategorin: Vetenskap/Miljö
Alla avsnitt från programmet Vetenskapsradion Tekno
Vetenskapsradion Tekno
Ons 07 jan 2009 kl 14:00(24 min)
Vetenskapsradion Tekno
Ons 24 dec 2008 kl 14:00(24 min)
Vetenskapsradion Tekno
Ons 17 dec 2008 kl 14:00(24 min)
Vetenskapsradion Tekno
Ons 10 dec 2008 kl 14:00(25 min)
Vetenskapsradion Tekno
Ons 03 dec 2008 kl 14:00(24 min)
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".