Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flexitarianer får fejkkött att booma

Publicerat tisdag 6 oktober 2015 kl 07.00
Företag: "En allt starkare grupp är flexitarianer"
(1:23 min)
Marknadsansvarige Magnus Hansson gillar flexitarianer och vegofiléer. Foto: Malin Rimfors/Sveriges Radio
Marknadsansvarige Magnus Hansson gillar flexitarianer och vegofiléer. Foto: Malin Rimfors/Sveriges Radio

Omsättningen fördubblas vartannat år och nya varianter av vegansk färdigmat lämnar hela tiden Anamma Foods fabrik i Simrishamn. Det är inte konstigt att de omfamnar veganskt engagemang och flexitarianer.

Tio miljoner portioner vegansk färdigmat lämnade förra året fabriken som ligger strax bredvid tågstationen i Simrishamn. Just i dag är det sojaproteinkorvar med chorizosmak som fyller fabriken med doft.

- Folk vill kunna byta ut köttet, åtminstone då och då, säger Magnus Hansson som är marknadsansvarig på Anamma Foods.

Flexitarianer äter kött, men vill äter vegetariskt minst en eller flera dagar i veckan. Då ligger Simrishamnsföretagets veganska produkter, som ofta efterliknar kött, bra till i frysdisken vilket alltså märkts på företagets utveckling de senaste åren.

I Simrishamn är femton personer anställda och i en ny fabrik utanför Landaskrona jobbar ytterligare sju. Varje år ökar omsättningen med 50 procent och sedan i somras ägs Anamma av matjätten Orkla Foods efter att de uppmärksammat den snabba tillväxten.

Deras genomsnittliga kund är en kvinna i 30-årsåldern, men verkar också kännetecknas av ett starkt engagemang. När de på grund av alltför hårt tryck i fabriken tvingades sluta tillverka deras sojaproteinfiléer för något år sedan märkte Magnus Hansson av det direkt.

- Jag har fått mejl eller facebookmeddelanden varje dag i ett års tid. Det fanns bland annat två digitala upprop och flera konsumenter erbjöd sig att komma till fabriken och tillverka.

Filéerna finns åter i utbudet tillsammans med ett par nya produkter. Det finns inget som pekar på att företagets utveckling ska sluta inom den närmsta tiden.

- Vi lever i intressanta tider och jag tror det bara är början, sammanfattar Magnus Hansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".