Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Han lyfter Ted Gärdestads låtskatt: Vill fånga det poetiska

Publicerat fredag 12 maj kl 11.59
Peter Nordahl: Teds röst beroendeframkallande
(17 min)
Peter Nordahl.
1 av 2
Peter Nordahl. Foto: Sveriges Radio
Ted Gärdestad. Foto: TT
2 av 2
Ted Gärdestad. Foto: TT

Arrangören, producenten och dirigenten Peter Nordahl hyllas för sitt sätt att måla upp Ted Gärdstads sånger i ett nytt musikaliskt landskap. I två år har han byggt arrangemang för symfoniorkester utifrån Teds ursprungliga sånginspelningar.

I sitt arbetsrum hemma i Gamla Stan har Peter Nordahl jobbat i två år med sin musikaliska tolkning av Ted Gärdstads låtskatt. Idag släpps resultatet i form av albumet Ted Gärdestad, signerat Peter Nordahl och hyllningarna strömmar in.

– Jag ville hitta det poetiska i hans låtar. Han sjunger mycket om de fyra elementen, om hur små vi är på jorden och blickar upp mot stjärnorna. Det finns även inslag av naturromantik, säger Peter Nordahl i intervjun i Musikplats Stockholm.

Men innan Peter Nordahl kunde börja skriva sina arrangemang behövdes ett stort detektivarbete genomföras. Han var tvungen att hitta Teds originalsång, inspelad helt ren utan andra instrument, för att kunna förverkliga idén. När jag träffar Peter berättar han om hur han letat i bortglömda förråd i bland annat Sverige och England och till slut hittat band med musik och sång inspelad på separata kanaler. Sedan började han bygget av sitt ambitiösa verk utifrån Teds sång som visade vägen.

– När jag lyssnade på hans sångtagningar i hörlurarna var det nästan beroendeframkallande. Han har någonting i sin röst som gör att jag bara sjunker in i det.

Peter Nordahl fick idén till Ted Gärdstad-projektet efter sitt samarbete med Sven-Bertil Taube på hans Hommage-album. Då spelade man in sången först och därefter arbetades musiken fram. Peter insåg att sången ju nästan alltid läggs på sist vid inspelningar och att den på så sätt alltid måste utgå från musiken. Han tycker att den omvända metoden ger ett bättre resultat.

– Arbetet är bakvänt, lite komplicerat och bökigt men fantastiskt inspirerande. Det handlar om att lyfta fram rösten.

Mer om Musikplats Stockholm här

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".