Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nevs första elbil byggd i Tianjin

Uppdaterat tisdag 29 december 2015 kl 17.16
Publicerat tisdag 29 december 2015 kl 16.23
Kai-Johan Jiang: Viktigt med hög kvalitet
(2:49 min)
Nevs första elbil i Kina
1 av 2
"Nevs - rena elbilar" står det på registreringsskylten till den första elbil som redan ska ha monterats i Tianjin från delar tillverkade på den tidigare saabfabriken i Trollhättan. Foto: Hanna Sahlberg/Sveriges Radio.
Nevs i Peking
2 av 2
Företaget National Electric Vehicle Sweden visar upp sin första elbil på sitt ännu folktomma huvudkontor i Peking. Foto: Hanna Sahlberg/Sveriges Radio.

Biltillverkarens Nevs nya fabrik i Kina ska stå klar i slutet av nästa år, men redan nu har den första elbilen byggts klart i Kina. 

Det avslöjar Nevs huvudägare Kai-Johan Jiang, på kinesiska kallad Jiang Dalong, i en exklusiv intervju med Sveriges Radio.

– Det är Nevs första elbil som är monterad i Tianjin, säger han och visar bilen.

– De flesta bilkomponenterna är producerade i Sverige, men de är monterade i Tianjin, säger Jiang.

Kai-Johan Jiang säger flera gånger under intervjun att bilen är vacker och att den är bra att köra.

– Batteripaketet produceras i Kina, men förutom batteri är nästan allting från Sverige. Det är viktigt att vi håller hög kvalité, säger Jiang.

Just nu hyr Nevs en 5 000 kvadratmeter stor fabrikslokal i Tianjin i väntan på att företagets egna och nya bilfabrik ska bli färdig.

– Vi hyr i ett litet industrihotell. Där jobbar ett tjugotal svenska ingenjörer tillsammans med några kinesiska kollegor och tillverkar det jag tycker är världens bästa elbil, säger han.

Huvudägaren Kai-Johan Jiang säger att fabriken ska vara klar i slutet på nästa år och att de första bilarna i den nya fabriken ska byggas i början av 2017.

Elbilarna ska bland annat levereras till det kinesiska företaget Panda, som har beställt 150 000 elbilar.

Avtal med Panda omfattar också service och 100 000 större elminibussar och lättare eltransportbil, båda ska produceras i Kina av företag med kopplingar till Nevs.

För fabriken i Trollhättan är målsättningen att produktionen av bilkarosser ska starta nästa höst och till sommaren ska ett hundratal bilbyggare anställas. Just nu jobbar runt 600 personer på Nevs.

Planen är att elbilarna som företaget Panda har beställt till viss del ska tillverkas i Trollhättan.

Stefan Larsson, som är fackförbundet IF Metalls klubbordförande, är inte orolig över att delar av Nevs bilproduktionen sker i Kina.

– Nej, absolut inte. Jag har svårt att tro att det skulle vara något negativt för oss. Snarare tvärtom. Det blir ju ett större kunskapsutbyte som gagnar oss.

Så det är ingen risk att det inte blir någon produktion i Trollhättan framför?

– Nej, jag kan inte se det. Jag tror att vi kör på.

Vad gäller namnet på bilarna som ska byggas är det inte klart än så länge. Försvarskoncernen Saab AB har sagt nej till att Nevs får fortsätta använda varumärket Saab.

Nevs huvudägare Kai-Johan Jiang säger att arbetet för att ta fram ett nytt varumärke pågår.

– Det kommer bestämmas i styrelsen tillsammans med ägarna. Under de senaste sex månaderna har vi anlitat Interbrand för att hjälpa oss att göra en marknadsundersökning av vilket namn och varumärke som passar kinesiska marknaden och det pågår. Inom kort kommer vi presentera för marknanden vad våra produkter kommer att heta, säger Jiang.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".