Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
martin marhlo mot marathon

Låt hjärnan hjälpa dig framåt

Publicerat söndag 21 november 2010 kl 14.30
1 av 2
2 av 2

Kostråd, tekniska hjälpmedel och hederlig fysisk träning i all ära, men är inte huvudet med får kroppen lida. I den tolfte delen av Martin Marhlos motionsserie får du lära dig att tänka rätt.

– Mental träning handlar om att hitta den tanke som ger dig den rätta känslan som sen gör att du kan fungera optimalt, säger Klaus Lindqvist som arbetar som idrottspsykologisk rådgivare och som ingår i Sveriges Olympiska Kommités grupp för mental rådgivning.

– Det jag försöker göra tillsammans med mina klienter är att komma ihåg en situation när det har fungerat bra och knyta det till en viss rutin - en trigger! Varje gång du tänker på den lyckade situation så knyter du näven eller drar dig i örat eller något annat och så småningom kommer de här sakerna vara ihopkopplade så att du när du rör örat hittar den lyckade känslan automatiskt.

Sara Sandbacka är en ung och mycket lovande kanotist som trots sina blott 21 år har hela 15 SM-guld på meritlistan. Hon har ägnat sig åt mental träning tillsammans med Klaus Lindqvist för att förbättra sitt självförtroende i tävlingssituationer.

– När jag började paddla var vi fyra tjejer som tränade tillsammans och jag var den som hade börjat sist, berättar Sara Sandbacka. Så jag kände hela tiden att jag var sämre än de andra. Men efter åtta års träning kan man inte längre skylla på det men tanken fanns ändå kvar i huvudet.

– Så vi har jobbat mycket med att koppla bort tanken på de andra när jag kör mina lopp och bara tänka på mig själv.

Den känsla som Sara ville ha var densamma som när hon hade vunnit ett K4-lopp tillsammans med de andra tjejerna. För under ett antal år vann de alla SM-distanserna ihop och var oslagbara. Känslan kopplade hon ihop med en bild av lugnt vatten som exploderade.

– Bilden är orange eftersom min kanot är orange. Så varje gång jag sätter mig i min kanot får jag upp den här bilden i huvudet. Bilden ska symbolisera att jag är väldigt lugn och bara tänker mig själv och sen exploderar i kraft vid starten.

– Det här har verkligen fungerat för mig! Efter bara tre samtal var det stor skillnad, avslutar Sara Sandbacka.

Klaus Lindqvist upphör aldrig att förvånas över att det finns många elitidrottare och landslag som inte använder sig av en mental rådgivare.

– De har en övertro på den fysiologiska biten. De har inte insett att vi har blockeringar som kan slå till. Det är ju dumt att låta en blockering förhindra dig från att utnyttja hela din kapacitet.

Han poängterar också vikten av att inte stirra sig blind på ett resultatmål. Det är smartare att ha ett prestationsmål och att hitta "den rätta känslan"!

– Alla som står på startstrecket i ett 100-meterslopp vill ju vinna. Ingen ställer sig där och tänker jag ska förlora tävlingen. Men det betyder ju att den resultatinriktade tanken "jag ska vinna tävlingen" inte är starkare än den tanke som löparen bredvid mig tänker.

– Då kan det vara smartare att tänka något annat. T ex vad är det jag ska prestera för att öka sannolikheten att vinna? Att ha ett prestationsmål som t ex att springa på personligt rekord eller springa loppet med en viss känsla.

– För om du bara tänker tanken "jag ska vinna loppet" och sen inte gör det ökar risken för att du känner dig misslyckad och tappar motivationen.

Tankens kraft är stor! Flera experiment som Klaus Lindqvist genomfört visar tydligt hur prestationen hänger samman med vilka tankar du tänker.

– Det är du själv som väljer hur du ska tänka! Du väljer själv om du ska plocka upp tanken på att benen känns tunga när du är ute och springer eller om du istället ska fokusera på att luften är full av syre!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".