Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Säkrare arbete på Öresundsbron

Publicerat tisdag 22 april 2014 kl 06.30
Betalstationschef "De kör för fort igenom"
(1:34 min)
1 av 4
Rött ljus på betalstationen på Öresundsbron Foto: Karolin Johansson/Trafikredaktioen
2 av 4
En bil har passerat betalstationen i riktning mot Malmö. Foto: Karolin Johansson/Trafikredaktionen
3 av 4
Håkan Kiendl är avdelningschef för betalstationen på Öresundsbron. Foto: Karolin Johansson/Trafikredaktionen
4 av 4
Farthindret Actibump skapar en 40 millimeter hög kant vid för hög hastighet. Foto: Edeva AB

Förstärkt skydd runt betalbåsen och dynamiska farthinder, det är kombinationen som ska göra Öresundsbron till en säkrare arbetsplats.

Förra året körde cirka 200.000 bilar för fort genom betalstationen på Lernacken och en bil körde rakt in i ett betalbås. 

– Trafiken kör in i betalstationen och så får de grön lampa, sen så trampar de gasen i botten. I vissa fall passerar man i över 90-100 km/h där min personal går, säger Håkan Kiendl, avdelningschef för betalstationen vid Öresundsbron.

Under 2013 passerade över 6,5 miljoner fordon Öresundsbron enligt statistik från Öresundsbrons hemsida. Varje fil på betalstationen har en kapacitet att ta 200 bilar i timmen. Och nu görs alltså en del åtgärder för att förbättra säkerheten för personalen på betalstationen.

– Med anledning av det som hände förra sommaren, att en bil körde rakt in i ett bås, så förstärker vi nu skyddet så att man inte ska kunna köra rakt in i båsen.

Utöver nya räcken runt betalbåsen ska också dynamiska farthinder byggas på Brobizz-banorna i riktning mot Danmark. Det är över de banorna som personalen rör sig och arbetet börjar vecka 17. Farthindret, som heter Actibump, ska dels skapa ett jämnare flöde genom betalstationen, dels sänka hastigheten. Farthindret består av en lucka som fälls ner och skapar en kant ifall fordonet kör fortare än 30 km/h.

– Det blir en kant på 40 millimeter. Det kommer inte skada bilen. Men det kommer att kännas, säger Håkan Kiendl.

Om du redan från början håller hastigheten genom betalstationen kommer du inte märka nånting. Värre är det då om du kör för fort. Då börjar det blinka och du kommer få en ordentlig förvarning om att det kommer ett hinder. Tanken är att du då ska sänka hastigheten.

– Sänker du då hastigheten, så hinner hindret återställa sig. Och du får inget hinder.

Arbetet med att installera farthindret pågår fram till sommaren. Förändringarna kommer inte påverka kunderna med högre priser. Men under arbetets gång kommer det påverka framkomligheten.

– Då kommer vi behöva stänga av banor i olika etapper, men vi har gjort allt vi kan för att göra det så smidigt som möjligt. Vi stänger av en bana i taget och flyttar om, säger Håkan Kiendl.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".