Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Medieormen på Sweden Social Webcamp

Barn lär utvecklare att skapa spel utan språk - och ingen kan vinna

Publicerat fredag 12 augusti 2011 kl 18.05
"Den här sortens spel är mer som en rockring"
(1:30 min)

Att jobba med spelutveckling lärde Björn Jeffery att tänka lite mindre vuxet och lite mer som ett barn. Anton Johansson var med på sessionen som inledde  på fredagen.

Medieormen lyssnade till en session om hur vuxna inspirerades av att lära sig lyssna på de allra minsta. 

Det är en sak att förstå trender genom att analysera målgruppen. Men det blir lite annorlunda när målgruppen är cirka 3 till 6 år gamla.

- Pruttljudet är det allra roligaste.

Under frukostrusningen i matsalen passade Medieormen på att mingla och ringla med deltagarna om vilka sessions de planerat in på förmiddagen.

Twittrarna Maria Sjögren  och Ida Hedberg  tipsade om

. Det vill säga den något suspekta rubriken på Björn Jefferys  session om hur spelstudion Toca Boca designar leksaker för barn.

Enligt surret så var det här något som alla föräldrar hade stenkoll på. Och i smyg hörde vi ett och annat avslöjande om att det inte var barnen som gillade att spela.

Spelutvecklare eller konsument. Alla kan tjäna på genom att försöka vända upp och ner på sin vuxna inställning.  Vi tenderar att tro att allt barn ska ta till sig bör innehålla moment av lärande. Men barnen vill ha tvärtom enligt Björn Jeffery.

- Man kan inte vinna och man kan inte få någon highscore. Den här sortens spel är mer som en rockring.

Barn klickar inte på en knapp för att de läser vad som står på den. De klickar för att de lär sig var de ska klicka, menar Jeffery.

I ett spel ingår ett moment att svälja en bil och försöka få ut bilen den naturliga vägen genom att skaka den rätt genom tarmarna. Enligt analys av användarbeteendet kom man fram till att det är pruttljudet när bilen kommer ut som barnen tycker är det allra roligaste.

- Man får tänka mera leksaksdesign istället för att titta på hur man gör när man jobbar med speldesign.

Den här gången är det barnen som lär nördarna något och inte tvärt om.

Barnen klarar sig bra med leksaker helt utan skriftliga instruktioner. Och det händer något när man leker med tanken att digitala lösningar kan vara helt obundna till vare sig språk eller text. Och vad spelar det då för roll om man är 6 eller 36 år gammal

Liten SSWC-wiki

Grid - anslagstaval för programpunkter där vem som helst kan sätta upp ett förslag på session

Session - föreläsning, samtal eller debatt

Spår - olika inriktningar för innehållet i sessions

Tech - samlingsnamn för sessions med inriktning på webb och programmering

All - kan handla om vad som helst och behöver inte falla in under någon särskild kategori

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".