Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konstnärliga friheten inte säkrad i sju av tio kommuner

Publicerat torsdag 15 juni kl 12.23
Katarina Jönsson Norling (KRO): När konsten blir ett redskap så förlorar man den konstnärliga friheten
(1:59 min)
Katarina Jönsson Norling är ordförande för KRO.
Katarina Jönsson Norling är ordförande för KRO. Foto: Tali da Silva.

Sju av tio kommuner har ingen policy för att garantera konstnärer deras konstnärliga frihet. Det visar en ny kartläggning av Konstnärernas Riksorganisation.

Katarina Jönsson Norling som är ordförande för KRO visste att den konstnärliga friheten var utsatt, men blev ändå förvånad över resultatet.

– Helt förvånad var jag kanske inte, men att det var så pass lågt blev jag faktiskt förvånad över ändå.

Politiker ska besluta om anslagen men inte om det konstnärliga innehållet. Det är innebörden av principen om armlängds avstånd, en princip som alla riksdagspartier utom Sverigedemokraterna entydigt stöder.

Men på kommunnivå ser det annorlunda ut. Enligt KRO:s enkät som besvarats av 198 av landets 290 kommuner är det bara femton procent som har en policy för att garantera konstnärernas konstnärliga frihet. En frihet som är avgörande för att konsten inte ska kunna användas i propagandasyfte, säger Katarina Jönsson Norling.

Om det börjar blåsa vindar kring konsten så är det väldigt skönt för de anställda att ha en policy.

– När konsten blir ett redskap så förlorar man den konstnärliga friheten och då förlorar man den grundläggande funktionen för konsten. Så konsten måste stå fri från sådana direkta budskap som en politiker kan vilja skicka, säger hon.

Att värna om den konstnärliga friheten är lika viktigt nu som förr, tycker Katarina Jönsson Norling.

– Vi lever ju i en väldigt komplex och turbulent tid och jag tycker att man kan höra mer än någonsin att det diskuteras om hur man kan använda konsten. Det är klart att konsten alltid fyller en slags funktion och därmed är den instrumentell, men den måste stå fri från att "du ska måla så här för att du ska säga det till en viss publik". Man måste ha en fri konst för att den ska vara meningsfull.

Varför måste det stå i en policy, kan det inte tänkas att det efterlevs ändå?

– Det kan det säkert, men då blir det utlämnat till den som råkar jobba just då, särskilt i en liten kommun. Det är väldigt stor risk att kunskapen försvinner om den som är insatt slutar. Därför är det väldigt viktigt att den finns nedtecknad i en policy. Om det börjar blåsa vindar kring konsten som det gör ibland så är det väldigt skönt för de anställda att ha en policy att hålla sig i.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".