Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sällan raka vägen – så mycket längre blir din flygresa

Publicerat torsdag 31 augusti kl 06.00
Flygets verkliga vägar i Sverige
(1:44 min)
flygplan i luften
1 av 2
Väder och flygvägar styr piloternas val av rutt mellan två flygplatser. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Tomas Mårtensson på Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, i avgångshallen på en av inrikesterminalerna på Arlanda.
2 av 2
Tomas Mårtensson på terminal 4 på Arlanda. Foto: Sara Sällström, Sveriges Radio

För att få en bättre uppfattning av inrikesflygets påverkan på klimatet har Totalförsvarets forskningsinstitut FOI räknat ut mer exakt hur långa sträckor flygplanen åker.

Piloterna kan sällan ta den rakaste vägen mellan två flygplatser. Det är varierande väderförhållanden och olika in- och utflygningsvägar som ställer till det.

Men med längre flygningar blir det förstås en större bränsleförbrukning och mer utsläpp som kan påverka klimatet. Därför har Totalförsvarets forskningsinstitut FOI räknat ut hur mycket längre de verkliga flygvägarna är jämfört med det som kallas för storcirkelavståndet på flygspråk. Det är den rakaste vägen, fågelvägen, mellan två platser.

Uträkningarna har gjorts med hjälp av radarspår från Luftfartsverket på landets mest trafikerade sträckor.
 
– Vi har gjort en samlad bedömning av inrikestrafiken, säger Tomas Mårtensson från FOI.

Ett av huvudresultaten är att inrikestrafiken flyger i genomsnitt åtta procent längre än storcirkelavståndet. 

Tomas Mårtensson säger att fenomenet med längre verkliga flygvägar är välkänt i branschen, men att det inte har funnits siffror på det förut i Sverige.

Därför blir det i fortsättningen lättare att utvärdera eventuella förändringar som görs för att minska bränsleförbrukning och klimatpåverkande utsläpp, om det görs nya beräkningar kommande år. förändringar kan till exempel handla om hur flygtrafiken leds.

– Om man inför nya flygvägar och start- eller landningsprocedurer, kan man jämföra och se om det blir bättre eller sämre, säger Tomas Mårtensson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".