Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION – FILM

"Gisslan" om destruktiv längtan bort från diktaturen

Publicerat torsdag 4 januari kl 06.15
Georgisk flygkapning som långfilm
(2:37 min)
"Gisslan".
"Gisslan". Foto: Lucky Dogs

Den georgiska filmen "Gisslan" bygger på verkliga händelser när unga människor i den georgiska sovjetrepubliken 1983 försökte kapa ett flygplan för att fly till väst.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: "Gisslan"
Regissör: Rezo Gigineishvili
Skådespelare: Irakli Kvirikadze, Tinatin Dalakisvili, Avtandil Makharadze mfl.
Genre: Drama/Thriller
Betyg: 4

Det vackra unga paret Ana och Nika gifter sig och släkterna samlas till en hejdundrande bröllopsfest i Tbilisi. Brudparet tillhör en krets begåvade och, med Sovjetunionens mått mätt, priviligierade unga människor i Georgien.

Men bakom den städade fasaden utforskar dessa personer, mellan 20 och 30 år gamla, förbjudna företeelser som västerländsk rockmusik och ortodox kristendom.

"Gisslan" inleds med att kompisgänget kastar sig i Svarta havets vågor en sen kväll i Batumi i västra Georgien men blir upptvingat av rysktalande militärer som bevakar stranden.

Ju längre vi följer huvudpersonerna desto tydligare blir det att de fördelar de åtnjuter inte räcker till. Som barn till professorer, regissörer, skådespelare och andra med uppburna positioner i det sovjet-georgiska samhället har de ett manöverutrymme som många andra saknar. Men de längtar efter verklig frihet och så växer den naiva planen fram på att kapa ett flygplan och ta sig till väst. Det blir i själva verket en resa mot undergången.

Varenda liten biroll spelas av någon som fyller den med trovärdighet och mening.

Det är överraskande att regissören Rezo Gigineishvili efter ett par oförargliga och lite konstlade ryska filmkomedier slår till med detta naturalistiska drama. Allra mest imponerande är hans uppmärksamhet på detaljer, allt från vardagsmiljöerna i det tidiga 80-talets Georgien till alla små nyanser i relationerna mellan samtliga inblandade.

Gigineishvili har också utnyttjat det fantastiska överflödet av skickliga skådespelare som den georgiska filmen och teatern svämmar över av. Varenda liten biroll spelas av någon som fyller den med trovärdighet och mening.

Slutdelen av "Gisslan" lider en aning av att filmen vill knyta ihop alla trådarna från de verkliga händelser som filmen bygger på. Det blir lite för mycket redovisande.

Men den långa bröllopsscenen mitt i filmen fångar den här osannolika laddningen som bär berättelsen. Alla motstridiga känslor: glädje, närhet till familjen, kärlek, instängdhet, förtvivlan och raseri.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".