Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION - KONST

Lär dig koda av en krigsbild på Bonniers Konsthall

Publicerat tisdag 26 september kl 07.00
Cecilia Blomberg: "En bild jag aldrig kommer att glömma"
(2:39 min)
Martha Rosler, Invasion, från serien House Beautiful: Bringing the War Home, New Series, 2008, fotomontage.
Invasion ur House Beautiful: Bringing the War Home,2008 Foto: Martha Rosler/ Creative Commons

Krigsbilder är något vi matas med genom media. Men vad är det för bild vi får av krigen? Det är i fokus på Bonniers Konsthalls stora höstsatsning.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Utställningen titel: Bilden av krig
Konstnär: Internationell samlingsutställning
Curator: Theodor Ringborg
Klassiker som visas: Gerhard Nordströms målning Frukost i det gröna
Pågår: 19 september 2017 - 14 januari 2018

En liten pojke står på en trappavsats och strax nedanför ligger en krypskytt i militärkläder. En inte helt ovanlig krigsbild. Svag och stark. Offer och förövare. Men här står den lilla pojken med nappflaskan i ena handen och är sen helt fokuserad på att kissa med strålen riktad rakt på soldatens hjälm.

Det är en fantastisk bild som jag aldrig kommer att glömma och som kastar om alla hierarkier. Fotot är slutbilden i konstnären Iman Issas film Förslag till krigsmonument i Irak.

Och frågan är - går det att fortsätta leva sitt vanliga liv när de samtida krigsbrotten är så fasansfulla?

Huvudfrågan på Bonniers Konsthall är just vilka bilder som sprids av krig. Om relationerna mellan fotografer, de avbildade och vi som ser bilderna. Curatorn Theodor Ringborgs hopp är att konsten ska förändra den slentrianmässiga konsumtionen av nyhetsbilder. Få oss att bli mer kritiska i vår bildanalys. Kanske även reflektera över den likgiltighet många upplever när ännu en bilbomb passerar som bildsatt rubrik i nyhetsflödet.

Centralt i utställningen hänger en svensk klassiker som just handlar om engagemanget. Eller bristen på det. Gerhard Nordströms målning Utflykt i det gröna från 1970. Det är värt att ta sig hit bara för att få se den. En guldram ringar in en idyllisk picknickscen. Utanför ramen är en bild av Song My massakern i Vietnam inmålad. Och frågan är - går det att fortsätta leva sitt vanliga liv när de samtida krigsbrotten är så fasansfulla?

Lite av den 70-talsandan smittar av sig. Att vi måste bry oss och som besökare får man för en gångs skull bra hjälp med vettiga pedagogiska ingångar. Det behövs för det tar sin tid att sätta sig in i hur storpolitik, varumärkesstrategier och folkrättstribunaler laborerar i den industri som även krigen utgör. En ganska lönsam industri för vissa.

Mari Bastashevski har till exempel lyckats ta sig in i de innersta kretsarna av vapenhandlare. I text och foto öppnar hon upp en dold värld. Hon avlyssnar ett möte om en planerad statskupp i Afrika. Där en svensk före detta minister sägs vara inblandad. Just här hade det ju i och för sig varit ännu mer spännande om verket gått hela vägen och ställt någon till svars.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".