Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION - OPERA

Vitsig Wilde på VadstenaAkademien

Publicerat fredag 21 juli kl 22.40
Per Feltzin: "Läcker lek med lögner."
(2:45 min)
Fr.vä: Hannes Öberg, Sebastian Durán, Vivianne Holmberg, Francine Vis.
Fr.vä: Hannes Öberg, Sebastian Durán, Vivianne Holmberg, Francine Vis ur The Importance of Being Earnest Foto: Foto Markus Gårder

VadstenaAkadmien har haft urpremiär på en svensk opera efter en känd pjäs av Oscar Wilde: "The Importance of Being Earnest". Det är tonsättaren och dirigenten B Tommy Andersson som står bakom.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Verk: "The Importance of Being Earnest"
Tonsättare och dirigent
: B Tommy Andersson
Librettist och regi: William Relton
Scenografi och kostym: Marika Feinsilber
Medverkande: Sebastian Durán, Hannes Öberg, Nils Hübinette, Richard Hamrin, Ingrid Tobiasson, Francine Vis, Vivianne Holmberg, Emma Sventelius.
Spelplats: VadstenaAkadmien, Bröllopssalen på Vadstena slott.
Spelperiod: tom 9 augusti 2017

Hoppsan - vad har jag just fått vara med om...?

En urpremiär på en inbjudande komisk svensk opera - eller mera teater-opera, med en vitsig textmassa till underhållande musik. Det var länge sedan jag såg något liknande.

För den som inte har sina Oscar Wilde-dramer nära till hands handlar Mister Ernest, som den oftast kallas i Sverige, om två unga män i den engelska överklassen som båda har varsin, ska jag kalla det låtsaskompis... varsin påhittad nära vän eller släkting som de kan skylla på när de vill resa bort från besvär och krav. Algy flyr från stan till landet - Jack från landet till stan. Jack kallar sin påhittade bror för Earnest - alltså Ärlig.

De båda älskar varsin ung kvinna och i bakgrunden finns ett borttappat barn som blivit vuxen. 

Bara en britt kan komma på en sån här läcker lek med lögner och förklädnader, undertexter och referenser till över- och underklass. Alla är som ansvarslösa barn och avslöjar därmed sina, alltså våra, mänskliga tillkortakommanden. Och bara Oscar Wilde har ordets makt.

Man kan höra i musiken vad tonsättaren och dirigenten B Tommy Andersson gjort. Det här är brittiskt inspirerad musikdramatik som följer tätt inpå dialogen, som sällan stannar upp på ett operamanér för att fördjupa en känsla i en lång aria. Det händer saker hela tiden. Och det är något av ett mästarprov av librettisten och regissören William Relton att kunnat ta bort över hälften av texten och ändå har kvar dramatiken och ordleken.

Att det är en urpremiär är inget jag för ett ögonblick känner av. Suveräna unga sångare som Sebastian Durán, Hannes Öberg, Francine Vis och Vivianne Holmberg plus ett gästspel av mästerliga Ingrid Tobiasson.

Min minimala invändning är att det känns lite udda med en svensk opera som är allt annat än svensk på något sätt - faktiskt extremt engelsk eftersom man sjunger på engelska också. Det är egentligen inte kritik utan mera en ögonbrynshöjande känsla.

Om jag nu ska vara... ärlig... 

Opera i P2 spelar in och sänder operan 16 december 2017.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".