Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dylan i högform på Stockholmsbesök – men inte ett ord om Nobelpriset

Publicerat måndag 3 april kl 09.00
Mikael Timm om en "nästan sprallig" Bob Dylan
(4:28 min)
Bob Dylan på Waterfront 2015.
1 av 2
Foto: Chris Pizzello/AP/TT
Nobelpristagare Bob Dylan och Mikael Timm, reporter på Kulturradion och Dylan-expert.
2 av 2
Nobelpristagare Bob Dylan och Mikael Timm, reporter på Kulturradion och Dylan-expert. Foto: Matt Sayles/AP/TT, Charlotte Kärnerud/Sveriges Radio.

Under helgen inledde Bob Dylan sin Europaturné med två spelningar i Stockholm. De tilldrog sig förstås lite extra uppmärksamhet eftersom Dylan samtidigt – fjärran från kamerorna – mottog sitt Nobelpris.

Ja, i alla fall medaljen och diplomet, checken får han vänta på. Ett par ledamöter från Svenska Akademien var där, så också Kulturnytts Mikael Timm.

Du har varit på massor med Dylankonserter – kan han verkligen överraska sin publik numera?

 – Ja, faktiskt. Jag hade trott att det skulle bli en massa Sinatralåtar eftersom det kom en utmärkt trippel-CD i fredags. Men det blev inte många sådana. Istället gjorde Dylan ett eklektiskt val av sina egna sånger – en hel del som man inte hört på länge, till exempel från den vackra skilsmässoskivan "Blood on the Tracks", och en tuff "Desolation row".

Som Dylanintresserad kan man aldrig slappna av. För han kan ju göra hemskt dåliga konserter, han kan göra korkade val av arrangemang och ljudbild. Men han får åtminstone mig att spetsa öronen genom att bryta förväntningarna.

– I en intervju för någon vecka sedan sade han att han slutat spela solon  varpå han spelade massor med korta, bra solon på pianot. Den här gången hade han inte ens en gitarr i reserv på scenen. Elpiano har han ju spelat i flera år.

Nu var det akustiskt och både han och bandet har bytt stil, från country till en slags tivoliorkester. Det låter teatralt. Du vet som när man i en uppsättning eller film, arrangerar om välkänd musik för att få fram en speciell stämning. Det låter koncentrerat, mycket mindre garageband än tidigare. Mer arrangerat, bättre och kortare solon. Texterna lyfts fram, den lite lunkande rockstilen är borta. Alla solon är korta, mycket hårdare arrangerat än det brukar vara. Ibland nästan jazzigt. Det låter fräscht.

Sade han något om Nobelpriset?

– Inte i ord – det brukar inte Dylan göra när han debatterats i media. Men han gick i indirekt polemik, som han ofta gör. Så den som tycker – nu senast en kritiker i New York Times – att sångtexter inte är poesi fick svar på tal.

Han textade ovanligt tydligt, ekot som han brukar gilla att ha på sångmikrofonen var mer dämpat än jag någonsin hört det. Allt för att få fram texterna. Till exempel i den sena "I’m sick of love" – han lyfter fram komplexiteten, slätar inte över med ljudande rim som han brukar göra. Han vill nog visa att han är författare. Och så distanserar han sig från berättarjaget – han sjunger ironiskt teatralt och plötsligt kommer jag att tänka på den unge Dylans kärlek till Brecht och Kurt Weil. Nästa steg skulle kunna vara musikteater.

Måste man inte vara Dylanolog för att se det där?

– Vad gäller ljudbilden måste man ju ha hört honom tidigare för att uppfatta det nya. Men han var väldigt angelägen om att nå publiken. Och på gott humör. Sprallig nästan, jag har då aldrig sett honom dansa på scen förut. Men två och ett halvt steg blev det bakom sångmikrofonerna. Rena helaftonsbaletten för att vara Dylan, och en påtaglig spelglädje parad med lite retfullhet.

– Sista biten, "Why try to change me know", är en Sinatra-sång som Dylan textade mycket tydligt. Det var nog en liten blinkning till oss kritiker.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".