Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt för asylsökande att träffa juridiskt ombud

Publicerat onsdag 27 september 2017 kl 06.00
Madelaine Seidlitz: Vi känner igen det och vi hör det ofta
(2:16 min)
Madelaine Seidlitz, jurist med ansvar för flyktingfrågor på Amnesty.
Madelaine Seidlitz, jurist med ansvar för flyktingfrågor på Amnesty Foto: Lena Wiktorin/Sveriges Radio

Många asylsökande har svårt att få träffa eller ens komma i kontakt med sitt juridiska ombud under asylprocessen. Amnesty tycker att situationen är oacceptabel.

Bebak Karim är asylsökande från Irak. Han berättar att han aldrig fick träffa sin advokat, vare sig på det avtalade mötet på advokatkontoret, där hon lämnade återbud, eller vid intervjun på Migrationsverket, där istället en annan person dök upp som ersättare.

Efter att Ekot i somras rapporterat att det finns många juridiska ombud som företräder fler än hundra asylsökande, så har ett hundratal personer hört av sig via sociala medier och berättat om sina egna problem med juridiska ombud.

Det största missnöjet handlar just om att det är svårt att komma i kontakt med ombuden. Även vid viktiga skeenden i asylprocessen, som vid intervju eller överklagan. 

Madelaine Seidlitz är jurist med ansvar för flyktingfrågor på människorättsorganisationen Amnesty.

– Vi känner igen det och vi hör det ofta, säger hon. Och det är faktiskt helt oacceptabelt. Att inte träffa den asylsökande på sitt kontor i god tid, jag menar då en vecka eller två innan man ska på den muntliga asylutredningen på Migrationsverket, är oprofessionellt och det borde inte vara acceptabelt. Och det är något som Migrationsverket kunde instruera att man ska göra, säger Madelaine Seidlitz.

Det är Migrationsverket som förordnar juridiska ombud åt asylsökande. De plockas ur ett register på Migrationsverket, med jurister som anmält intresse för att ta sig an asylärenden.

Men bland de krav som ställs på ombuden finns inte att de ska träffa klienterna i god tid före utredningen. Det säger Magnus Bengtsson som är processägare på Migrationsverket.

– Nej, vi kan inte ställa kravet att de ska träffas innan utredning eller i vilken grad de ska träffas. Biträdet har fått i uppgift att tillvarata klientens intresse, så de äger frågan, säger han.

Men om man inte träffar sin klient innan utredningen är det möjligt att göra ett bra jobb ändå?

– Ja, det tror jag att det kan vara i de allra flesta fall. De biträden vi använder har ofta lång erfarenhet. De har fått underlaget att titta på, säger Magnus Bengtsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".