Vi ber er observera att detta är ett radiomanus. Det kan skilja sig från den version som har gått ut i etern.
Konst. Hundige: Ilya Kabakov. Rec: Mats Arvidsson. Sänt 13.3.96
Ilya Kabakov har under 80-talet kommit att bli den riktiga
storstjärnan av alla de nya ryska konstnärerna. Det är han som
representerar Ryssland i Biennaler och Documentor, och hans
stora installationer, eller scenografier har visats runt om i
världen.
I Sverige kunde vi se honom på Rooseum i Malmö för fem år
sedan, och på Kulturhuset i Stockholm 94.
Den här veckan ut kan man se honom i Köpenhamn, i Hundige
starx söder om stan, med ett försök till retrospektiv. Någon
riktig retrospektiv är det ju inte, hans väldiga byggen är
svåra att återskapa och samla ihop, men har finns skisser och
bakgrunder till ett tiotal projekt, plus två hela
installationer.
Mats Arvidsson har sett, och genast känt igen den
omisskännliga utstrålningen från Ilya Kabakov.
Det är något oemotståndligt med Kabakov, även när han som här
är på sitt tyngsta och minst visuella humör. Det tar tid, och
man blir rätt utmattad, men det är värt det, även om man kan
ha sina dubier, just innan man tar det där djupa andetaget och
liksom stiger ner i honom.
Det är helt enkelt väldigt mycket text på den här
utställningen, en väldig massa små urklippta lappar med
dagboksanteckningar och notiser, långa förklaringar och
analyser av verk som bara finns som skisser eller förslag,
rester och skärvor av sådant som Ilya Kabakov har gått och
tänkt på eller varit med om under de sovjetiska årens lopp.
Huvudnumret är en stor installation som kallas "Mitt livs
båt", ett 17 meter långt skepp av trä fyllt med stora
pappkartonger där man alltså kan följa hur seglatsen har
blivit så här långt.
Varje kartong följer en period i Kabakovs liv, från den
första barndomen fram till idag. Ovanpå högar av kläder,
omisskännligt sovjetiska lågprisprodukter i okända
syntetmaterial, ligger där en liten pappskiva fullklistrad med
fragment ur en gulnad dagbok och små slumpvisa föremål
uppklistrade på den solkiga bruna ytan, och ur dessa fragment
reser sig historien om en sovjetmänniska, skyfflad fram och
tillbaka genom krig och omvälvningar, än till Petersburg, än
till Uzbekistan, hanterad av krafter som han inte förstår och
inte vill ha att göra med. Och, förstås, historien om en
sovjetmänniska som försvarade sig, som blev konstnär och
dissident, illustrerade barnböcker och ställde ut konst i
köket och tillbragte livet ständigt diskuterande de stora
frågorna i olika kök.
Det är som sagt föga insmickrande, men man ger sig, man kan
inte annat.
Numera är Kabakov en av västvärldens riktigt stora, en i
A-laget som åker världen runt och installerar saker och ting i
alla de blanka konsthallarna, men det där köket har han tagit
med sig, det slitna och bruna och nötta som man får dela med
tre andra familjer i det kommunala hyreshuset. Det har han med
sig, det blir han inte av med, och likaså har han med sig det
allvar som uppstod i det där köket.
Möjligen är det det som är det riktigt oemotståndliga med
kabakov, han tar allting på sådant dödligt allvar. Han smiter
aldrig undan med en vits eller ett skojigt infall, han nöjer
sig aldrig med snabb association, han gnetar på, från grunden,
med sitt sorgearbete över den sovjetiska historien och den
sovjetiska människan. Det är viktigt, och sådant som är
viktigt skall man säga ordentligt, tycks han mena, och vem kan
säga emot det.
Det kan som sagt bli litet tungt, för en västerländsk
betraktare som är van vid snabbare ryck, men det kan också
kännas som en befrielse.
Kulturredaktionens startsida
|