Kaliber 29 april 2007: Doktorn & Co

Faktafel. Kränkningar. Stress och slarv.

Ett företag som gör utredningar på uppdrag av Försäkringskassan har slarvat med fakta och struntat i flera utlovade delar av sitt arbete.  

Kaliber har granskat en mängd fall där sjukskrivna människor känner sig illa behandlade av utredningsföretaget.

Vi kan också visa att Försäkringskassan inte haft någon uppföljning av de tjänster de köpt från det här företaget - och andra liknanade företag - för hundratals miljoner kronor.

Här kan du läsa allt om vårt arbete.

Vi börjar hemma hos Marie. Hon vill visa oss en sak. En av förklaringarna till att hon är med i det här reportaget. Hon bläddrar i en bunt papper.

- Det är en speciell grej här som är helt sjuk som jag skulle vilja få fram, det står nånting om att mina föräldrar skilde sig vid tolv års ålder.

Hon skrattar till när hon hittar stycket.

- Jag antar att de menar att mina föräldrar skilde sig när jag var tolv år, men det står ju att de skilde sig när de var tolv år gamla!

Marie sitter vid köksbordet med den 17 sidor tjocka utredningen som tagit en vecka att göra och kostat nästan 50 000 kronor i skattepengar. I utredningen finns hennes namn, den handlar om Marie. Men hon känner inte igen sig.

- Bilden man får när man läser det här är ju helt felaktig och jag som läser om mig själv blir ju helt chockad. Det handlar om allt från stavfel, kanske hundra stycken, till rena felaktigheter, som att jag inte äter nån medicin, fast jag gör det.

- Sen gör de antydningar också, fortsätter hon, att jag eventuellt har en annan sjukdom – fibromyalgi – och det har ju inte alls med min sjukdom att göra. Jag har ju för sjutton blivit påkörd! I en korsning. I en bil. Jag har ju inte alls fibromyalgi!

Nu har skrattet en trött klang.

Många fler med samma erfarenhet

Marie känner sig lurad, men vet inte säkert. Hon vet inte att det är många andra som varit med om samma sak och känner sig precis lika lurade. 

”Det är ju en femåring som skrivit det här!” säger en om sin utredning.”Det var så jävla sjukt.”

”Va fan, har jag kommit rätt? Vad är det här? Det var den första reaktionen jag fick.” säger en annan.

”Det första jag sa till min försäkringskassehandläggare är att det här måste vara ett skämt det här , sa jag.” berättar en tredje vi talat med.

Det är torsdag kväll i en lägenhet i centrala Stockholm, en familj samlas till middag. Grönsakssoppan kokar på spisen, sen blir det pannkakor fyllda med färskost. Mamma Veronika skickades på utredning av sin handläggare på försäkringskassan. Det är över ett år sen men fortfarande ett samtalsämne kring köksbordet.

- Det handlar inte bara om min mamma, det var nära att ta kol på hela min familj, vi var knäckta allihopa, berättar dottern i familjen, Maria.

Marias mamma Veronika. Men också Helena, Filip, Lena och Marie. De har alla besökt samma ställe, en mottagning som ligger inklämd i en smal gränd i Gamla Stan. De skickades dit av Försäkringskassan.

Miljardsatsning

Det företaget är ett av många som gör utredningar åt Försäkringskassan. De skall utreda arbetsförmågan hos personer som har ersättning från kassan. Mycket enkelt uttryckt – skilja friska från sjuka, och de friska ska ut på arbetsmarknaden. Och de här företagen har nyligen fått en stor och saftig kaka att dela på.

Den förra regeringen slog i december 2005 fast att alla långtidssjukskrivna ska utredas. Den nuvarande regeringen driver projektet vidare. Efter ett pilotprojekt i höstas, är det sedan i mars i full gång över hela landet. Därmed öppnade sig en riktigt stor marknad för företag som utreder sjukskrivna.

Under de närmsta två åren planerar Försäkringskassan köpa såna utredningar för 885 miljoner kronor.

Tomas Timander är läkare specialiserad på rygg- och nackskador med mottagning på Kungsgatan i Stockholm. Han möter själv många långtidssjukskrivna i sitt arbete och förstår att samhället måste komma tillrätta med den höga sjukfrånvaron.

- Målsättningen tycker jag är bra, och jag tycker att man ska se över det här systemet. Problemet är att den förra regeringen som bestämde om detta, de hade ju inga metoder för att skilja på de sjuka och de friska. De lämnade över detta till Försäkringskassan, som inte heller har möjlighet att skilja på dem. Då måste de anlita hjälp utifrån, och det är vad de gör nu. Och där finns risken att man skyndar på de utredningarna för att nå fram till ett mål som ska tillfredsställa Försäkringskassan. Det vill säga att patienten kan återgå i nån form av arbete.

Tomas Timander funderar över hur den här processen uppfattas ur patientens perspektiv.

- Han står väl som ett fullständigt frågetecken. Han kanske under många år träffat olika läkare, gått på olika behandlingar, och plötsligt blir han friskförklarad utan att det hänt nåt ytterligare. Han förstår ingenting av detta. Risken finns att några ekonomiskt utnyttjar situationen, och det kommer patienterna lida stort för.

Missnöjet utbrett

Tomas Timander menar att det skulle finnas företag som i princip friskskriver folk mot betalning. Att människor skickas ut på arbetsmarknaden oavsett om de är friska eller ej.

Tomas Timander är en välkänd kritiker av systemet. Han tar emot patienter som anser sej felaktigt bedömda av Försäkringskassans utredningsföretag. Och det är lätt att hitta missnöjda patienter som pratar illa om företagen som gör utredningar.

I Försäkringskassans egen tidning skriver man om ”människor som har inrättat sitt liv efter att vara sjuka”. De som är friska nog att jobba men inte motiverade, som ser sig som sjuka och vill bli bekräftade som sjuka. För dem blir utredningsföretagets besked om att man är frisk någonting negativt, kravet på att arbeta blir ett hot.

Det finns säkerligen sådana exempel bland landets många sjukskrivna.

Men Kaliber hör också andra historier, från patienter som skickats på dyra utredningar och reagerat av helt andra skäl.

Knut i magen

Åter till Marie. Hon råkade ut för en bilolycka, hon skadade nacken och hade vart sjukskriven i olika omgångar under några år. Då skickade försäkringskassans handläggare henne på utredning till ett privat företag i Stockholm.

- Det var ett förtroendeingivande möte som vi hade första dan. Jag frågade vems sida de stod på, patientens eller Försäkringskassans. Och de sa att det var patienten som stod i fokus även om kassan var uppdragsgivare. Det kändes jättebra.

- Vad hände sen?

- Ja, en vecka senare dök kopian ner i min brevlåda och det knöt sig i magen på mig. Jag kunde inte förstå vad det var för dokument de hade skickat till mig. Det var så mycket felaktigheter så jag höll på att storkna.

Marie och hennes man gick igenom dokumentet ord för ord. De räknade till ett 40-tal faktafel, missuppfattningar och slarvfel på den 17 sidor långa utredningen.

Företaget som Marie besökte heter Doktorn & Co. De lever på att göra försäkringsmedicinska utredningar och har gjort cirka 900 stycken. För den här typen av utredningar betalar Försäkringskassan nästan 50 000 kronor.  Då skulle det ingå undersökning av flera olika specialister, allt står noga specificerat i kontraktet som Försäkringskassan tecknat med Doktorn & Co.

- Jag tycker inte det var tillräckligt med tid, jag hade nog gärna sett att de satt sig in i individen på ett mer grundligt vis. Man fick träffa läkaren en eller två gånger under väldigt kort tid, ett pressat schema.

Vi visar Marie kontraktet mellan Doktorn & Co och Försäkringskassan. Tillsammans läser vi hur företaget själva beskriver hur mycket patienterna ska få träffa olika läkare.

- Det här stämmer ju inte överhuvudtaget, säger Marie. Jag blir helt chockad när jag ser det. Hade det vart såhär hade det varit mycket bättre. Om de följt detta hade de ju kunnat ge en mycket bättre bild av patienten. Och jag är chockad över att Försäkringskassan inte följer upp det här. Vilket företag som helst som lämnar offerter och anbud och så vidare, följer ju upp sina samarbetspartners för att kontrollera kvaliteten och se om man kan förbättra något.

Det läggs alltså hundratals statliga miljoner per år på sådana här utredningar.

Det borde ligga på Försäkringskassan att följa upp företagen som gör dem.

Vi återkommer till det.

Vi ringer Doktorn

Ett av företagen är alltså Doktorn & Co. Kaliber ringer upp företaget. Den som svarar presenterar sig som Bengt Jansson.

- Ja, men jag har lite mycket att göra.

- Vad är din egen roll i företaget?

- Ingen alls. Jag är allt i allo.

- Har du någon bakgrund inom medicin?

- Ingenting.

- Hur kommer det sig att du jobbar där?

- Ja, nåt ska man ju göra.

Men Bengt Jansson är mer än mottagningens allt i allo. Han har tidigare drivit och kursat ett företag i restaurantbranschen.  Nu driver han Doktorn och Company ihop med sin fru, Pia Jansson von Vultée, som är läkare och verksamhetschef. Företaget startade 2003. Syftet var att sälja utredningar till Försäkringskassan.

- Totalt sett har vi gjort 900, sen -03, säger Jansson.

Bengt Jansson vill inte diskutera klagomål från patienter som besökt Doktorn & Co. Han och verksamhetschefen Pia Jansson har varken lust att låta sig intervjuas eller visa sin mottagning.

Enligt Försäkringskassans handlingar finns företagets mottagning i Gamla Stan, mitt i Stockholms historiska centrum, alldeles vid Stortorget och det pampiga Börshuset där Svenska Akademin har sitt säte.

När vi går dit verkar mottagningen öde och övergiven. Det sitter en skylt med lokal uthyres i fönstret, ingen svarar när vi ringer på och det är bråte i rummen ser man genom fönstren.  

Doktorn & Co i Gamla Stan har hotats av konkurs vid flera tillfällen. Företaget har skulder hos kronofogden på 200 000 kronor, och släpar efter med inbetalningen av skatter. Man har också vid flera tillfällen hamnat i tvist med anställda om obetalda löner.

Patienterna berättar

Kaliber kommer relativt snabbt i kontakt med en rad mycket missnöjda människor. De har alla varit på utredning under fem dagar, en så kallad försäkringsmedicinsk utredning som Försäkringskassan betalat 50 000 kronor för. Och de har samtliga varit på mottagningen i Gamla Stan.

”Skumt!” säger en. ”Det  var absolut skumt. Det fanns ingenting som indikerade att det hade med sjukhus att göra.”

”Jävla märkligt.” säger en annan. ”Den uppfattningen jag fick när jag var där var att de bara skulle packa ihop och sedan dra någon annanstans.”

”Det kändes overkligt. Det var som om att det inte var på riktigt, som en show.” säger ännu en.

Resultatet av utredningarna av de här människorna har Försäkringskassan använt som underlag för sina beslut.

När Doktorn & Co bedömt att patienterna är friska nog att arbeta har det varit ett skäl för att dra in ersättningen.

”Ja, jag fick avslag på min ansökan om förlängd sjukpension. Det betyder att jag jobbar fast jag har ständig värk i ryggen. Det kommer inte att hålla. Det kommer gå åt helvete.”

”Än idag så använder de det här förbannade intyget. Fast jag kommer med nya intyg, så är det lik förbaskat bara Doktorn & Co-intyget som används.”

”Den här rapporten kommer ligga hos kassan i hela mitt liv. De är ju jätteglada att jag är friskskriven så klart eftersom det får deras budget att se bra ut, eftersom de inte behöver betala massa sjukpengar till mig längre.”

Ny adress

Doktorn & Co visar sig ha flyttat till en ny adress i Gamla Stan. Ägarna har också omorganiserat verksamheten. Företag som har skatteskulder eller hotas av konkurs kan nekas kontrakt med Försäkringskassan. Genom att flytta verksamheten till ett annat företag med snarlikt namn och annat organisationsnummer har man kunnat fortsätta skriva kontrakt på nya utredningar åt Försäkringskassan.

Försäkringskassan har i många år köpt tjänster av så kallade externa producenter, i fallet med Doktorn & Co sedan 2003. Kaliber försöker få tag på en utvärdering av dessa företag, alltså resultatet av de hundratals miljoner kronor som betalats ut hittills av allmänna medel. Det visar sig svårt att hitta något sådant.

Kassan harklar sig

Jakten går via Försäkringskassans växel, från den ene tjänstemannen till den andre, innan jag till slut får tag på Joakim Söderberg som är enhetschef och arbetar med utvärderingar. Det är fredag eftermiddag han ska just hämta barn på dagis men svarar gärna på frågor.

- Oj vilken svår fråga. Centralt, på utvärderingsavdelningen, har vi inte utvärderat producenterna. Det är väl nånting som man borde göra förstås, säger han med en harkling.

På Försäkringskassans huvudkontor har man alltså inte gjort någon utvärdering. Där räknar man med att kassans lokalkontor kontrollerar kvaliteten på utredningarna. Att handläggarna reagerar om företagen fuskar.

Fredrik Brunsell är handläggare i Stockholm. Han kan inte hålla kontroll på de olika företagen, ser det inte heller som sin uppgift.

- Alltså som handläggare är det inte så mycket man kan göra, vi har ju avtal med de här, man förväntar sig att det ska fungera. Det måste vara de som köper det som måste gå igenom hur det sköts, göra en uppföljning på det, men det är inget som vi har tagit del av.

Fredrik Brunsell räknar med att huvudkontoret övervakar företagen som skrivit kontrakt med Försäkringskassan. Kaliber får samma svar från andra handläggare i landet.

Joakim Söderberg på huvudkontoret håller egentligen med handläggarna, säger han. Man borde göra utvärderingarna, hålla kontroll på företagen som man köper tjänster av.

Men det har man inte gjort

- Du ställer viktiga frågor, jag håller med. Det borde man självklart göra. Det finns ju ganska många producenter där ute, och en del kan ju så klart vara skojare.

- Och i så fall vore det nyttigt att få veta vilka det är?

- Ja, självklart.

Femstjärnigt hotell och nyhetens behag

Handläggare från olika delar av landet har skickat folk på utredning hos Doktorn & Co. Västerås, Örebro, Bollnäs och Edsbyn. Långväga gäster har inkvarterats för tusen kronor natten, bland annat på Hotell Reisen, ett femstjärnigt hotell i Gamla Stan.

Ett skäl för att använda just Doktorn & Co har varit de korta väntetiderna, säger flera handläggare. När andra utredningsföretag inte kunde ta emot, skickade man människor till Doktorn & Co. Kristina Edling är handläggare i Bollnäs.

- De var nya och man vart lite nyfiken på vilka de var, men kvaliteten sjönk ju undan för undan, det gjorde den ju, säger hon.

Kristina Edling är en ovanlig handläggare. Många av de tjänstemän som Kaliber varit i kontakt med drar sig för att öppet kritisera systemet. Kristina Edling har fört sina synpunkter vidare till de lokala cheferna. På samma sätt har läkare hört av sej både muntligt och skriftligt till Försäkringskassan med kritik av just Doktorn & Co.

Slutade i katastrof

Doktorn & Co har diskuterats flitigt hemma hos Veronika och hennes familj.

Också hon har reagerat på utredningen, hon anser att resultatet inte stämmer med verkligheten. Men det som berört henne mest är något helt annat; Hon skulle vara på en fem dagar lång utredning. Men efter fyra dagar avbröts besöket. Själv minns hon inte varför.

- Det enda jag vet, vet jag från min familj. Jag hamnade på psykakuten. Det var slutet på min vistelse på Doktorn & Co.

Veronika fick söka hjälp på psykavdelningen. Hon har själv inga minnen av händelsen.

Det var hennes dotter Maria som fick ta hand om henne.

- Det konstiga är att jag tycker att min mamma är ganska stark som person. De måste ha kränkt henne, väldigt. Jag kan inte ens föreställa mig hur det är möjligt överhuvudtaget.

Besöket hos Doktorn & Co ledde till en anmälan hos HSAN - Hälso och sjukvårdens ansvarsnämnd. Doktorn & Co förnekade att Veronika behandlats kränkande, och de friades.

- Det är läskigt, säger Maria. Man känner sig totalt maktlös, för att jag vill aldrig se min mamma i det tillståndet hon var i då, den dagen.

Men Veronika är inte ensam om att ha känt sig illa behandlad. Tjänstemän på försäkringskassan har kontaktat Doktorn & Co efter att andra patienter klagat på hur de blivit bemötta. En tidigare anställd på Doktorn & Co berättar också för Kaliber att patienter ifrågasattes, blev utskällda och stundtals mycket illa behandlade. De kom ut gråtande från besök med läkare.

Naturlig del?

Kränkta och kritiska patienter, läkare som reagerat mot utredningar, handläggare som anser att kvaliteten inte håller. Kanske är det endast en naturlig del av en kontroversiell bransch. Doktorn & Co har trots allt ett flertal kvalificerade personer inom psykiatri, ortopedi,  och neurologi anställda. De har massörer och sjukgymnast. Verksamhetschefen Pia Jansson von Vultée är specialiserad inom både socialmedicin och allmänmedicin. I upphandlingen är det specificerat hur mycket tid som patienterna får med alla dessa experter. Frågan är i vilken mån man följt reglerna.

”Det stämmer inte med nån av experterna. Inte för mig i alla fall” säger en av de patienter vi träffat.

”Näe alltså, det här stämmer inte alls.” säger en annan. ”Förstår du vilka lättförtjänta pengar de tar in.”

”Det är inte en siffra rätt.” avslutar en tredje.

I vissa fall träffade folk inte alls de läkare som sedan nämns i utredningarna om dem. Helena är ett sådant exempel.

-  Ortopeden fick jag aldrig träffa. Och massören, en kvinna står det här, han var ju man. Jag vet inte ens vilka de är som nämns här med namn,

Ortopeden fick Helena aldrig träffa trots att det påstås i utredningen. Detsamma gäller för Veronika. I hennes fall har Kaliber till och med ett skriftligt intyg från verksamhetschefen Pia Jansson von Vultée att ortopeden aldrig träffade Veronika. Ändå finns hans namn med i utredningen. Veronika friskförklaras på ”ortopediska grunder”.

- Det förvånar mig, säger hon, att Försäkringskassan arbetar med företag som är så oseriösa.

Handläggaren Kristina Edling i Bollnäs pekar dessutom på en märklig detalj i utredningarna från Doktorn och Company.

- Ja, vi fick nästan intryck att de bara körde med samma standardsvar hela tiden.

- Och låg det i svaret då att de friskskrev patienten?

- Ja, det var ju optimistiskt.

Utredningarna var för lika, samma svar återkom oavsett vem patienten var. I de utredningar som Kaliber har tagit del av, återkommer också vissa formuleringar. De avgörande omdömena kring patienternas arbetsförmåga ser märkligt lika ut.

Kassan svarar

Anders Bodecker är ansvarig för upphandlingen av de här utredningstjänsterna på Försäkringskassan. Han säger att man funderat på att fortlöpande kontrollera företagen som har kontrakt, via skattemyndigheterna eller kreditupplysningen, men att det aldrig skett. Efter vår granskning kommer han att titta närmare på Doktorn & Co.

- Ja, det där måste vi ta tag i för att det kan inte vara riktigt, säger han.

Anders Bodecker påstår att han inte hört någon negativ kritik alls mot företaget tidigare.

- Nä, varken från läkare eller från de som har varit där. De här försäkrade som du pratat med måste ju också framföra detta till sina handläggare på Försäkringskassan.

- Samtliga har gjort det påstår de.

- Ja, då fungerar det ju inte något bra.

”Bedrägeri”

Bengt H Johansson har arbetat 30 år som företagsläkare på Scania. Idag har han en liten privat läkarmottagning i hemmet och leder dessutom Försäkringsmedicinskt kollegium, ett nätverk som är kritiskt till Försäkringskassan och dess arbetsmetoder. Han kallar resultaten från Doktorn & Co för bedrägeri och menar att det inte räcker med att stoppa denna typen av företag. Han tycker dessutom människor ska ersättas.

- De ska ha skadestånd, tycker jag. De har utsatts för övergrepp från samhället. Här borde Justitiekanslern gå in.

Nya pengar satsas

Försäkringskassan har köpt utredningar av företag under flera år. Doktorn & Co har varit verksamma sedan 2003 och gjort 900 utredningar.

Kalibers granskning visar bland annat en rad missnöjda patienter, flera läkare som dömer ut utredningarna från Doktorn & Co och även handläggare inom försäkringskassan som anser att de inte håller måttet. Tidigare anställda beskriver att personer behandlats väldigt kränkande på mottagningen.  

Första mars 2007 drog Försäkringskassan igång en ny mycket omfattande satsning över hela landet, kallat Pila-projektet. Det handlar om ännu större och ännu dyrare utredningar. Man ska köpa utredningar för nästan 900 miljoner under de närmsta två åren, en saftig kaka att dela på.

Ett av de företag som skrivit kontrakt med kassan är Doktorn & Co. Bengt Jansson, ”allt i allon”, berättar för Kaliber att hans företag redan satt igång med utredningar inom Pila-projektet. Marie, från början av vårt reportage, regaerar starkt när hon får veta detta.

- Om de fortsätter så här än idag så är det ju katastrof. Tänk vilka enorma summor det kostar oss skattebetalare.

Reporter: Jonas Magnusson 

Research: Nuri Kino och Sandra Foresti

---

Uppföljningar och vidareutveckling av storyn: