
Teliaaktier lockar ryska företag
Det är viktigt för ryska företag att söka investeringar utomlands. För Rysslands näst största mobil-operatör, Vimpelcom, är Telia Sonera ett lockande företag att köpa in sig i, eller göra byteshandel med, säger företagets VD Alexander Izosimov.
– Det är ett stiligt företag och jag använder personligen Telia Soneras service när jag är i Sverige. Och vi kommer strategiskt titta oss om utanför Ryssland, säger Alexander Izosimov, vd för Rysslands näst största mobiloperatör Vimpelcom på frågan om hans företag är intresserat av att köpa in sig i Telia Sonera.
– Ett sådant intresse finns, men det är framförallt på marknader som inte är utvecklade, som Turkiet eller forna Sovjetrepubliker.
”Vår styrka ligger i utvecklingsmarknader”
– Vi har strategiskt beslutat att vi inte är intresserade av färdigutvecklade marknader, vår styrka ligger i utvecklingsmarknader där det går att växa fort, bygga kvalitativa nätverk till lågt pris och operera med låga priser, säger Izosimov.
– Telia Sonera har tillgångar på sådana marknader, som i Turkiet. Men eftersom det är oklart om dessa tillgångar är till salu vore det väl spekulativt att tala mer om det, säger han.
Alexander Izosimov känner väl till Sverige. Han har bott och arbetat i Sverige och är gift med en svenska. Beelines karakteristiska gulsvarta bireklam har givit företaget framgång med rekordvinster i Ryssland.
Vinsten ökade med 50 procent
Förra året ökade vinsten med 50 procent. 55 miljoner använder Beeline, en ökning med tio miljoner. Företaget tjänar nästan nio dollar per användare och månad.
– Ryska företag söker möjligheter på den globala scenen. Och här har svenska företag en chans, de har tillgång till den internationella marknaden och bör söka partners i Ryssland för att gemensamt sälja globalt. Det finns stora pengar att tjäna då. Tiden att enbart köpa ryska råvaror är över, säger han.
Maria Persson Löfgren, Moskva
maria.persson_lofgren@sr.se