Kommunen vill styra reklam mot unga

Kommunledningen i Göteborg ger inte upp ambitionen att få bort skadlig reklam för unga på offentliga platser. Eftersom kommunen äger de flesta reklamplatserna vill man nu få bort reklam med exempelvis dåliga skönhetsideal.

Men reklamföretagen vill inte styra annonseringen på kommunens 800 reklamplatser, mer än att lagen och branschens etiska riktlinjer ska följas.

Det visar en rapport i kommunen.

Men miljöpartiets kommunalråd Kia Andreasson ger sig inte.
– Vi är besvikna för vi trodde vi kunde få ett sådant klimat att vi kunde diskutera med reklamsättarna. Vi ville på frivillig väg definiera vad vi menar med den värsta reklamen för barn, säger Kia Andreasson.

Det är framför allt två företag som sköter annonseringen på kommunens reklamplatser, JCDecaux och Clear Channel.

Och de menar att det exempelvis är omöjligt att dra gränsen för vilka skönhetsideal som är anorektiska och vilken mat som är skräpmat.

De ser också juridiska problem med att reklam som är tillåten i övriga samhället ska förbjudas i Göteborg.