Kommunens service populärast i fritt val
Det var bara fem procent av de helsingborgare som har rätt till hemservice som tog chansen att välja ett annat bolag än det kommunala Entek.
Valet av vem som ska utföra tjänsten släpptes fritt nu i månadsskiftet.
– Jag är mer än nöjd, jag hade förväntat mig att 1-2 procent skulle välja någon annan den kommunala leverantören. Jag lägger ingen värdering i vilket som är det bästa valet, jag är bara glad att folk utnyttjar den valfrihet man har, säger Richard Lundberg (m), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.
1 600 berättigade till service
Omkring 1 600 helsingborgare har rätt till hemservice. Det innebär att man får hjälp i hemmet med lättare sysslor, som till exempel tvätt, städning och inköp. Nu är det omkring fem veckor sedan alla som har rätt till den här tjänsten, fick möjlighet att välja vilket företag de ville skulle sköta hemservicen. Helt i enlighet med den styrande femklöverns politik.
Bara fem procent valde
På en lista över 13 olika företag, varav två är kommunala, kunde man välja vilket man helst ville ha. Men bara fem procent, det vill säga omkring 80 personer valde någon annan än Entek, det kommunala bolag som skött hemservicen fram tills nu.
– Det var för att de inte kunde komma någon annan dag än måndagar och då är det ganska tomt i butikshyllorna, säger Una Åslund som är en av dem som valt.
Nöjda kommuninvånare
Trots att hon bara fått hjälp av det nya företaget en gång sedan det här infördes, den förste november, är hon nöjd.
– Ännu så länge är jag väldigt, väldigt nöjd men om den här nya entreprenören inte sköter sig hoppas jag att få gå tillbaka till någon annan, säger Una Åslund.