Fler nöjda med vården i länet
Invånarna i Jönköpings län har blivit mer nöjda med vården. Det framgår av Vårdbarometern, mätningen som landstingen gör varje år. Det är främst inom primärvården som patienterna blivit mer nöjda.
-Det är jättekul att den arbetsinsats man gör inom primärvården får ett så gott betyg.
-Det måste hänga ihop med det arbete man gör i primärvården, och att man tycker att man får en bra vård, säger Mats Bojestig, planeringsdirektör på Landstinget i Jönköpings län,
I år har Vårdbarometern intervjuat 750 personer, som varit i kontakt med vården i vårt län. Inom många områden har invånarna blivit mer nöjda än förra och förrförra året, speciellt när det gäller besöken inom primärvården.
86 procent av patienterna tycker, att de får den information de behöver om sina sjukdomar och 91 procent anser, att de får den hjälp de behöver. På båda de här punkterna är länsborna nöjdast i hela landet.
Men det finns områden där landstinget fortfarande behöver förbättra sig. Dels handlar det om att bara 47 procent har en fast läkarkontakt i primärvården.
Så även om det är en fyra procents förbättring så är den siffran fortfarande sämre än riksgenomsnittet.
Dels handlar det om hur lätt det är att nå sin vårdcentral på telefon. Där upplever visserligen 68 procent att det är lätt och det är nio procent fler än förra mätningen och landstinget har därmed kommit upp till riksgenomsnittet. Men Mats Bojestig tror att det är viktigt att fortsätta jobba med tillgängligheten på telefon
-Det är framför allt svårt att komma fram på måndag förmiddag. Nu tittar vi på olika tekniska lösningar, det är den främsta satsningen, säger Mats Bojestig.