
SR är landets mest trovärdiga företag
Sveriges Radio är det mest trovärdiga företaget i landet, och har därmed gått om Ikea som toppat listan under de senaste åren. Strax bakom följer universitet och högskolor. Det visar en nätundersökning som gjorts i samband med Medieakademins årliga förtroendebarometer.
- Trots att jag inte är förvånad över att förtroendet för Sveriges Radios ökat, är jag otroligt glad över att Sveriges Radio och public service får detta bevis på att vi motsvarar människors högt ställda förväntningar, säger vd Kerstin Brunnberg.
Sveriges Radios vd skriver också direkt till sin personal:
”Jag vill tacka er för att för att ni varje dygn gör radio och webb som leder till en sån framgång - och detta i ett läge när det finns de som tycker att public service spelat ut sin roll. Kan de ha mer fel.”
Undersökningen visar också att nästan varannan svensk tycker att landets politiker har dålig moral. Även journalister och företagsledare får dåliga moralbetyg, medan forskare anses ha god moral.
Mest anmärkningsvärt, enligt undersökarna själva, är att förtroendet för politiska institutioner fortsätter att stiga. Vad gäller riksdagen är det en del av en långsiktig trend - men resultatunderlaget har förändrats efter fjolårets regeringsskifte.
Störst förtroendetapp jämfört med i fjol står Ericsson för med en minskning på sex procentenheter.
Förtroendebarometern 2007
Undersökningen har gjorts genom 250 telefonintervjuer och 750 internetenkäter. Siffrorna avser den andel i procent av de tillfrågade som sagt sig ha ett mycket eller ganska stort förtroende för de aktuella institutionerna och verksamheterna.
- Sveriges Radio 79 (76)*
- Ikea 78 (83)
- Universitet/högskolor 78 (62)
- Sveriges Television 76 (70)
- Volvo 72 (72)
- Dagens Nyheter 60 (57)
- Radio/TV 59 (48)
- Ericsson 52 (55)
- TV4 52 (45)
- H & M 45 (47)
- Astra Zeneca 43 (37)
- Socialdemokraterna 41 (32)
- Stockholmsbörsen 41 (32)
- Riksdagen 40 (43)
- SAS 40 (34)
- Storföretagen 36 (36)
- Dagspressen 36 (35)
- Facket 35 (32)
- Moderaterna 28 (26)
- Aftonbladet 28 (16)
- TV3 24 (12)
- EU-kommissionen 23 (29)
- Partierna 22 (20)
- Folkpartiet 21 (19)
- Coca Cola 20 (21)
- Skandia 19 (13)
- Sverigedemokraterna 6 (5)
*Siffrorna inom parentes avser internetenkäterna.
Källa: Medieakademin/NFO Infratest. (TT)