
Kyld färdigmat i mångas magar
Försäljningen av kylda maträtter har ökat explosionsartat. Efter fryst färdigmat ser kylda rätter ut att bli en ny inkomstbringande nisch för livsmedelsbranschen.
Coop Sverige är den kedja som har störst sortiment färdig mat i sina butiker rapporterar och en kraftigt ökad efterfrågan.
- Under det senaste året har det ökat någonstans mellan 30 och 40 procent. Jag tror att det kommer fortsätta. Vi ser också större förpackningar som räcker till en hel familj som framtida möjligheter, säger Coop:s informationschef Magnus Frisk.
Räddningsplanka
Det är inte bara ensamhushållen som konsumerar allt mer färdiglagad mat. Kylda färdigrätter har också blivit en räddningsplanka för de som inte får tiden att räcka till.
Coop Sverige satsar nu mer på färdigmat efter att en medlemspanel uppmanat livsmedelskedjan att hjälpa sina kunder att spara tid. Även andra livsmedelsbutiker erbjuder kyld färdigmat. I specialaffärer som saluhallarna i Stockholm, till exempel, är det stor efterfrågan på traditionell husmanskost, säger Åke Nilsson i Östermalmshallen.
- Det är främst sådant som tar lång tid att göra hemma, som raggmunk till exempel. Att göra två raggmunkar till en person det går ju inte så lätt, eller att göra två kroppkakor är ju inte heller lätt.
Närbutik
Men det är framförallt lunchätandet som förändrats. Sallad och mackor med matiga pålägg äts i hast eller vid skrivbordet.
- Man kan också gå ut och äta färdigmaten i en närbutik eller i en butik, det är nya mönster, säger Arne Gabrielsson omvärldsanalytiker på Livsmedelsföretagen.
Arne Gabrielsson tror att livsmedelsaffärerna i framtiden blir ett mellanting mellan butik och restaurang, med servering och egen kock. Försäljningen av kyld färdigmat ökar kraftigt och för första gången på flera decennier har efterfrågan på frysta maträtter stagnerat.
Kerstin Brostrand
kerstin.brostrand@sr.se