
Stora problem med nytt IP-telefonsystem
Samtal som bryts och larm som inte går fram - sådana problem har man haft i Hallstahammar med kommunens nya telefonsystem.
Bland annat har personalen inom hemtjänsten i Kolbäck haft problem med att ringa och ta emot samtal från sina mobiltelefoner.
Ändå ska Västerås stad införa samma system redan nästa vecka.
Hemtjänstpersonalen i Kolbäck är missnöjd.
- Signalerna går fram och jag kanske får svar av någon och jag talar om vad jag vill - och så bryts det.
- Och man ringer upp igen och så bryts det, gång på gång på gång. Det är väldigt frusterande, säger Ann-Christin, som jobbar inom hemtjänsten i Kolbäck.
Men det är inte bara problem med mobiltelefonerna, det är även problem med larmen som brukarna har.
Larm från brukarna når Lövåsen i Hallstahammar som tar emot larmen och skickar larmet vidare till hemtjänsten.
Men samtalen till hemtjänstpersonalen bryts. Personalen måste därför använda sina egna mobiltelefoner för att nås, enligt Ann-Christin.
Hemtjänstpersonalen kan inte heller använda sina datorer. De uppgifter som finns om brukare, adresser och inbokade läkarbesök kommer man inte åt. Idag får man använda sig av papper och penna för att planera verksamheten.
Annelie Eriksson, administrativ chef inom Hallstahammars kommun, säger till P4 Västmanland att leverantörerna TDC-Dot Com och Tele 2 jobbar för att lösa problemen.
Hallstahammars kommun, som har upphandlat systemet med Västerås stad, har enligt Annelie Eriksson fått agera ”försökskanin” och enligt henne har kommunen inte fått någon information om att det skulle kunna bli problem.
- För att lösa hemtjänstens problem i kommunen så kan det nu bli aktuellt att byta operatör för hemtjänstens mobiltelefoner eller att byta ut telefonerna, säger Annelie Eriksson till P4 Västmanland.
Det pågår en diskussion om detta med TDC-COM.